Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Fick problem med min 70:a i helgen. Var ute och justerade flottörerna på Holleyn och gjorde lite diverse småpyssel. När jag senare skulle ut och ta en provtur så vred jag på nyckeln och drog runt startmotorn som vanligt, bilen är lite kinkig varm och ville inte starta så jag vred av - men startmotorn fortsatte att gå. Jag fick gå ut och vrida på säkerhetsbrytarn för att få stopp på den. Då kände jag att det luktade bränd plast.

Så fort jag vred på säkerhetsbrytaren igen så lyste laddlampan, även fast tändningen var avslagen. Jag testade jucka lite på tändlåset, in och ut med nyckeln men inget hjälpte. Lampan lyste konstant.

Den brända lukten kom från vänstra sidan, så jag tänkte att det är kanske är laddrelät som brunnit upp och jag byter det innan jag ger mig på tändlåset. Bytte relät till ett nytt ikväll och då fungerar allt som normalt igen.

Det nya och gamla relät är båda märkta 12V, men jag har stadigt 15V från mitt batteri. Mäter jag mellan polerna på batteriet (Optima) så har jag 15V. Mäter jag från plus på relät till jord så har jag 15V. Generatorn ger 15V och laddrelät är också märkt 15V. Jag är ingen bilelektriker, och har aldrig hört talas om att det ska finnas 15V-system. Om jag har 15V in i mitt 12V-relä så kanske det inte är så konstigt att det brinner upp. Har jag missat något väldigt basic, eller?

Uppdatering:

Jag var lite för snabb att skrika hej, var ut och startade bilen på nytt och nu ville den inte stanna när jag vred av tändningen (gick mkt bra på tomgång dock, som den inte gjort tidigare så min förgasarjustering var lyckad :-D ). Startmotorn hängde också upp sig ett tag - så jag antar att jag har något strul med tändningslåset ändå. Har läst att det ska vara svårt att få tag i 70:s tändbrytare på rattstången, stämmer detta. Kanske väldigt dyrt?

Ps. Det är något speciellt att vara i garaget när säsongen är "slut". Man har liksom ingen stress att få ordning på grejjerna för det är så pass långt kvar till nästa säsong. Jag gick in och slog på gamla Cash-Johnny på skivspelarn. Tog det lite lugnt och pulade på i allsköns ro. Härliga tider.

Ändrade %s av %s (%s)
ny information

Ett 12 V batteri kan aldrig ha 15 V. Finns ingen möjlighet, om det inte är nåt fel på batteriet.

Kn möjligen visa 15 volt under laddning, men aldrig utan belastning. Fel på multimetern?

Mvh.

P-O

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...