September 16, 201113 yr comment_108184 Hej. Tänkte använda den här sidan för att beskriva mitt drömprojekt, en Ford Mustang cabriolet från 1964½.Tänkte börja med att skriva lite om mig själv. Jag är en 28årig kille från Skabersjö i Skåne, jag har ingen tidigare erfarenhet av bilar eller motorer endast ett stort tekniskt intresse. Jag älskar stora projekt och utmaningar. Därför kunde jag inte stoppa mig själv från att köpa ett halvfärdigt mustangprojekt i Mars 2011.Mustangen jag köpte var i mycket bra skick tack vara att säljaren hade gjort ett mycket noggrant och proffsigt arbete. När jag köpte bilen var den plåtren och nerplockad i lådor. Den tidigare ägaren hade gjort mycket rostarbete och även bytt ut klädseln på sätena.Här följer lite bilder från tiden innan jag köpte bilen. (C, om du inte vill att jag har kvar bilderna från tiden du var ägare så skicka ett PM till mig så tar jag bort dem.) Ändrade %s av %s (%s)
September 16, 201113 yr Author comment_108185 När jag äntligen i början på sommaren (2011) fick hem bilen så började jag med att ta bort den bakersta plåten som sitter mellan de två baklyktorna, denna plåt var mycket bucklig och bestod mestadels av spackel. Jag lärde mig svetsa och svetsade på en ny plåt baktill.Satte även dit plåten under den bakre kofångaren.
September 16, 201113 yr Author comment_108186 Efter detta var det dags för att fixa till invändigt i bilen. Då det låg flera olika lager gammal färg så bestämde jag mig för att köra på plåtrent innan jag lade Ca Primer och tvåkomp färg.RostEfter många tunga timmar med slipmaskinen kunde jag äntligen lägga primer.Första lagret av 2kompfärg, samt målat motorrum.
September 16, 201113 yr Author comment_108187 Jag var länge helt bestämd att jag skulle ha en klassisk röd mustang, men efter att jag kollat upp chassinumret och sett originalfärgen på just min mustang ändrade jag mig snabbt.Färgen heter Caspian blue.Jag hittade en mycket bra lackerare som hade sin verkstad nära mitt garage.Lackeraren gjorde även spackling och lite plåtarbete på bilen.Efter ca 4 tunga tråkiga veckor var lackeraren nästan klar.Veckan efter var bilen klar för att hämtas.
September 16, 201113 yr Author comment_108189 Idag var det fösta dagen i garaget. Tanken var att jag skulle börja förbereda för att hänga in motor och växellåda, men jag kunde inte hålla mig. Var tvungen att få på lite krom.Fick bli handtagen på dörrarna och låsen. Sjukt att sånt pill kan vara så himla kul.
September 18, 201113 yr Author comment_108207 Tja. Tack, tanken är svart cab och inredning. Kan dock bli som med färgen att jag hinner ändra mig innan jag är framme vid målet.Har två cabställningar hemma men båda är i mycket dålig skick och måste renoveras samt tyget måste bytas.Jag får ta en del i taget. Nu skall jag ge mig på elen och försöka hissa ner motor+växellåda./Per
September 22, 201113 yr Author comment_108350 Idag satte jag på låset till bagaget, började även gå igenom elen.Fick ut sladdarna som går till baklycktor/blinkers/reg-skylts belysning. Sladdarna var i bra skick med endast ett brott och en dålig hemma lagning.Jag tvättade av dem och lödde om de två brotten i en av kablarna. Därefter lindade jag om kablarna.
September 22, 201113 yr comment_108352 Heja Per! Sånt här gillar vi. Förhoppningsvis så får jag inspiration av ditt bygge så att jag kan fortsätta renoveringen med min 69:-a som har varit vilande alldeles för länge.Stefan
September 28, 201113 yr Author comment_108448 Så nu var man nästan helt klar med elen, det var många äldre lagningar som jag fick fixa till, så nu är det mer likt original med rätt färger Tänkte höra med er som kan, nu när jag skall sätta i motorn, vad är bra att sätta i innan.El, Kupefläkten, osv (vad blir jobbigt att få dit efteråt? Hade tänkt sätta i motorn först och sen växellåda.
October 1, 201113 yr comment_108498 Hej Per!Grattis till projektet! Vi gillar att följa såna här projekt på forumet. Och du verkar ju variktigt entusiastisk. Va kul!Som svar på dina frågor, så är det nog bäst att sätta det mesta på plats innan du sänkerner motorn. Elen kan du dra efter motorn, men det går att göra före också. Det är inte såmånga kablar som ska dras under motorn. Framför motorn är det en kabelstam som ärenklare att lägga på plats innan du sänker ner motorn. Och att lägga ner motorn först,och växellåden sen, beror på hur ditt garage ser ut. Har du smörjgrop eller lyft, är detlättare att montera växellådan efteråt.Mvh.P-O
October 5, 201113 yr Author comment_108545 Nu är jag äntligen klar med elen, lade kabelstrumpor över så det blev lite extra snyggt.Har även satt dit bensinfyllnadshalsen.Började gå igenom motorn, tydligen har jag någon icke original fördelare på motorn så jag fick beställa en ny. Och passade på att lyfta dit motorn.Måste även byta förgasaren, någon som har ett tips om vilken och vart jag skall köpa?/Per
October 15, 201113 yr Author comment_108738 Idag satte jag i den nya fördelaren, lättare sagt än gjort då den satt som berget. Den nyaHar bestämt mig för att försöka renovera förgasaren (Autolite 2100). Sett att det finns många guider på internet, så det får blir ett av vinterprojekten.
October 25, 201113 yr Author comment_108987 Nu är jag äntligen klar med förgasarenFörgasaren var i gott skick, dock var choken trasig.En av tänderna som spärrar choken var avbruten. Fick laga den med hjälp av böjda metallbitar. Jag plockade av samtliga delar och körde delarna i två förtunningsbad i 12 timmar. Därefter putsade jag bort all smuts och bytte ut diverse delar.
October 27, 201113 yr Author comment_109060 Fixade växellåda och koppling idag.Lådan är tre växlad manuell.
October 28, 201113 yr comment_109086 Hej.Det här gillar jag, snyggt jobb, högt betyg från en gammal Mustang rävmed några renoveringar bakom sig, jag tror för resten att det är mångapå forumet som beundrar det du gör, keep on.
October 29, 201113 yr Author comment_109095 Tack, ert stöd betyder mycket =) Då detta är min första renovering så hör gärna av er om ni tycker jag gör något fel.(Man måste lära sig på något sätt =)Mvh Per
November 4, 201113 yr Author comment_109329 [h=1]Lade butylmatta idag för att minska vägljudet och vibrationer i bilen, blev ett lager Silent coat. Ca 60 ark gick åt. [/h]
November 7, 201113 yr comment_109414 [h=1]Lade butylmatta idag för att minska vägljudet och vibrationer i bilen, blev ett lager Silent coat. Ca 60 ark gick åt. [/h][ATTACH=CONFIG]16801[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]16802[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]16803[/ATTACH]Sweet! Har själv tänkt att lägga i något sådant, kollade på DynaMat för några år sedan men det var så jäkla dyrt. Vart finns "Silent coat" å vad kostar det?
November 7, 201113 yr Author comment_109425 Hej, kollade själv på DynaMat men såg inte anledningen att överdriva i en cab. Silent coat var mycket lätt att lägga och till ett bra pris. Själv köpte jag via Blekinge Bilradio. 799kr för 41 ark = 4m2. Det gick åt 40 ark invändigt i bilen (Ej dörrar, ej tak då jag har cab ) och ca 20ark i bagaget.http://www.blekingebilradio.se/category.html/dampmaterial-for-bilLycka till
November 10, 201113 yr Author comment_109469 Har lagt in mattan och även fram och baksätena.Passade på att tvätta, slipa och måla fästena till stolarna fram.
November 27, 201113 yr Author comment_109998 Dags för en uppdatering, går inte så snabbt just nu då jag väntar på delar från NPD. Men jag har hunnit byta packboxen i diffen. Har även lagt ett extra lager rostskydd i hjulhus och inne i framskärmarna. och fått på emblemen. Just nu håller jag på att fixa till instrumentbrädan, då den hade lite små skavanker så spacklar och slipar jag den.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.