Jump to content

Restaureringsprojekt: Mustang -64½ Cab


Per83
 Share

Recommended Posts

Hej.

Tänkte använda den här sidan för att beskriva mitt drömprojekt, en Ford Mustang cabriolet från 1964½.

Tänkte börja med att skriva lite om mig själv. Jag är en 28årig kille från Skabersjö i Skåne, jag har ingen tidigare erfarenhet av bilar eller motorer endast ett stort tekniskt intresse. Jag älskar stora projekt och utmaningar. Därför kunde jag inte stoppa mig själv från att köpa ett halvfärdigt mustangprojekt i Mars 2011.

Mustangen jag köpte var i mycket bra skick tack vara att säljaren hade gjort ett mycket noggrant och proffsigt arbete. När jag köpte bilen var den plåtren och nerplockad i lådor. Den tidigare ägaren hade gjort mycket rostarbete och även bytt ut klädseln på sätena.

Här följer lite bilder från tiden innan jag köpte bilen.

post-5869-144839161207_thumb.jpg

post-5869-144839161228_thumb.jpg

post-5869-144839161245_thumb.jpg

post-5869-144839161261_thumb.jpg

post-5869-144839161278_thumb.jpg

(C, om du inte vill att jag har kvar bilderna från tiden du var ägare så skicka ett PM till mig så tar jag bort dem.)

post-5869-144839161197_thumb.jpg

post-5869-144839161212_thumb.jpg

post-5869-144839161237_thumb.jpg

post-5869-144839161253_thumb.jpg

post-5869-144839161269_thumb.jpg

Edited by Daniel Linde
Link to comment
Share on other sites

När jag äntligen i början på sommaren (2011) fick hem bilen så började jag med att ta bort den bakersta plåten som sitter mellan de två baklyktorna, denna plåt var mycket bucklig och bestod mestadels av spackel. Jag lärde mig svetsa och svetsade på en ny plåt baktill.

post-5869-144839161305_thumb.jpg

Satte även dit plåten under den bakre kofångaren.

post-5869-144839161324_thumb.jpg

post-5869-144839161289_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter detta var det dags för att fixa till invändigt i bilen. Då det låg flera olika lager gammal färg så bestämde jag mig för att köra på plåtrent innan jag lade Ca Primer och tvåkomp färg.

post-5869-144839161347_thumb.jpg

Rost

post-5869-144839161366_thumb.jpg

Efter många tunga timmar med slipmaskinen kunde jag äntligen lägga primer.

post-5869-144839161385_thumb.jpg

post-5869-144839161405_thumb.jpg

Första lagret av 2kompfärg, samt målat motorrum.

post-5869-144839161338_thumb.jpg

post-5869-144839161358_thumb.jpg

post-5869-144839161376_thumb.jpg

post-5869-144839161395_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag var länge helt bestämd att jag skulle ha en klassisk röd mustang, men efter att jag kollat upp chassinumret och sett originalfärgen på just min mustang ändrade jag mig snabbt.

Färgen heter Caspian blue.

Jag hittade en mycket bra lackerare som hade sin verkstad nära mitt garage.

post-5869-144839161429_thumb.jpg

Lackeraren gjorde även spackling och lite plåtarbete på bilen.

Efter ca 4 tunga tråkiga veckor var lackeraren nästan klar.

post-5869-144839161436_thumb.jpg

Veckan efter var bilen klar för att hämtas.

post-5869-144839161455_thumb.jpg

post-5869-14483916147_thumb.jpg

post-5869-144839161449_thumb.jpg

post-5869-144839161463_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag var det fösta dagen i garaget. Tanken var att jag skulle börja förbereda för att hänga in motor och växellåda, men jag kunde inte hålla mig. Var tvungen att få på lite krom.

post-5869-14483916149_thumb.jpg

Fick bli handtagen på dörrarna och låsen. Sjukt att sånt pill kan vara så himla kul.

post-5869-14483916148_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tja. Tack, tanken är svart cab och inredning. Kan dock bli som med färgen att jag hinner ändra mig innan jag är framme vid målet.

Har två cabställningar hemma men båda är i mycket dålig skick och måste renoveras samt tyget måste bytas.

Jag får ta en del i taget. Nu skall jag ge mig på elen och försöka hissa ner motor+växellåda.

/Per

Link to comment
Share on other sites

Idag satte jag på låset till bagaget, började även gå igenom elen.

post-5869-144839161569_thumb.jpg

Fick ut sladdarna som går till baklycktor/blinkers/reg-skylts belysning. Sladdarna var i bra skick med endast ett brott och en dålig hemma lagning.

post-5869-144839161557_thumb.jpg

Jag tvättade av dem och lödde om de två brotten i en av kablarna. Därefter lindade jag om kablarna.

post-5869-1448391616_thumb.jpg

post-5869-144839161579_thumb.jpg

post-5869-144839161588_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så nu var man nästan helt klar med elen, det var många äldre lagningar som jag fick fixa till, så nu är det mer likt original med rätt färger :)

post-5869-144839162329_thumb.jpg

post-5869-144839162342_thumb.jpg

Tänkte höra med er som kan, nu när jag skall sätta i motorn, vad är bra att sätta i innan.

El, Kupefläkten, osv (vad blir jobbigt att få dit efteråt?

Hade tänkt sätta i motorn först och sen växellåda.

post-5869-144839162303_thumb.jpg

post-5869-144839162314_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Per!

Grattis till projektet! Vi gillar att följa såna här projekt på forumet. Och du verkar ju va

riktigt entusiastisk. Va kul!

Som svar på dina frågor, så är det nog bäst att sätta det mesta på plats innan du sänker

ner motorn. Elen kan du dra efter motorn, men det går att göra före också. Det är inte så

många kablar som ska dras under motorn. Framför motorn är det en kabelstam som är

enklare att lägga på plats innan du sänker ner motorn. Och att lägga ner motorn först,

och växellåden sen, beror på hur ditt garage ser ut. Har du smörjgrop eller lyft, är det

lättare att montera växellådan efteråt.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag äntligen klar med elen, lade kabelstrumpor över så det blev lite extra snyggt.

post-5869-144839162412_thumb.jpg

Har även satt dit bensinfyllnadshalsen.

post-5869-144839162431_thumb.jpg

Började gå igenom motorn, tydligen har jag någon icke original fördelare på motorn så jag fick beställa en ny.

post-5869-144839162461_thumb.jpg

Och passade på att lyfta dit motorn.

post-5869-144839162475_thumb.jpg

Måste även byta förgasaren, någon som har ett tips om vilken och vart jag skall köpa?

/Per

post-5869-144839162445_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag satte jag i den nya fördelaren, lättare sagt än gjort då den satt som berget.

post-5869-144839163604_thumb.jpg

Den nya

post-5869-144839163595_thumb.jpg

Har bestämt mig för att försöka renovera förgasaren (Autolite 2100). Sett att det finns många guider på internet, så det får blir ett av vinterprojekten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är jag äntligen klar med förgasaren

Förgasaren var i gott skick, dock var choken trasig.

post-5869-144839164602_thumb.jpg

post-5869-144839164636_thumb.jpg

En av tänderna som spärrar choken var avbruten.

post-5869-144839164653_thumb.jpg

Fick laga den med hjälp av böjda metallbitar.

Jag plockade av samtliga delar och körde delarna i två förtunningsbad i 12 timmar. Därefter putsade jag bort all smuts och bytte ut diverse delar.

post-5869-144839164703_thumb.jpg

post-5869-144839164674_thumb.jpg

post-5869-144839164578_thumb.jpg

post-5869-144839164619_thumb.jpg

post-5869-144839164691_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

[h=1]Lade butylmatta idag för att minska vägljudet och vibrationer i bilen, blev ett lager Silent coat. Ca 60 ark gick åt. [/h][ATTACH=CONFIG]16801[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]16802[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]16803[/ATTACH]

Sweet! Har själv tänkt att lägga i något sådant, kollade på DynaMat för några år sedan men det var så jäkla dyrt. Vart finns "Silent coat" å vad kostar det?

Link to comment
Share on other sites

Hej, kollade själv på DynaMat men såg inte anledningen att överdriva i en cab. Silent coat var mycket lätt att lägga och till ett bra pris. Själv köpte jag via

Blekinge Bilradio. 799kr för 41 ark = 4m2.

Det gick åt 40 ark invändigt i bilen (Ej dörrar, ej tak då jag har cab ;) ) och ca 20ark i bagaget.

http://www.blekingebilradio.se/category.html/dampmaterial-for-bil

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dags för en uppdatering, går inte så snabbt just nu då jag väntar på delar från NPD.

Men jag har hunnit byta packboxen i diffen.

post-5869-144839168264_thumb.jpg

Har även lagt ett extra lager rostskydd i hjulhus och inne i framskärmarna.

post-5869-144839168409_thumb.jpg

och fått på emblemen.

post-5869-144839168324_thumb.jpg

Just nu håller jag på att fixa till instrumentbrädan, då den hade lite små skavanker så spacklar och slipar jag den.

post-5869-144839168418_thumb.jpg

post-5869-144839168275_thumb.jpg

post-5869-144839168285_thumb.jpg

post-5869-144839168293_thumb.jpg

post-5869-144839168306_thumb.jpg

post-5869-144839168348_thumb.jpg

post-5869-144839168439_thumb.jpg

post-5869-144839168499_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...