Jump to content

Byta bakaxelutväxling 3.08---->3.73 = Stort leende


Fastninja

Recommended Posts

Håller med dig fullständigt... Man kan ju köra ner bilen, sova över någonstans lämna in den dag två och sedan åka hem på kvällen med ny utväxling och ändå spara pengar...

Tycker mig se samma fenomen på delar också. Hittade någon del på Gr... där han tog 3000kr och samma del i usa kostade 1300 utan avgifter o frakt

Men var köper man dessa delar bäst ? Någon som har tips...

Link to comment
Share on other sites

jag köper mina delar från lethalperformance, torq eller summit.

Men om den kostar 1300 i usa utan frakt, tull och moms så får du nog nästan räkna med 2500-3000 innan det är klart.

Men för att ta gears som exempel. Grufman tar 2850 för 3.73 Motive gears....kostar $180 i usa...räkna gånger 10 så har du delen hemma...det är 1050 kr i marginal....36,8%!!!

Lägg till 7000 kr för jobbet....nästan 10.000 kronor.

Köp delen från usa för totalt 2000 kr (då har jag tagit i) kör ner till Dalby eller var fan som helst i sverige och lämna in bilen och gör det för vi säger 3500 kronor...5500 kronor...

Svårt val vem man ger sin business till....arrogant överprissättare eller någon annan....tough choice :)

Link to comment
Share on other sites

lethalperformance har jag inte kollat in men det kanske jag skulle göra... Summit är det ställe jag kollat in mest grejor ifrån.

Men i mitt exempel kostade delen 199 dollar och samma del 3000 i Sverige. så ggr 10kr så blir det en bra marginal.

Ser att Summit tar $180 för kugghjulen samt $100 för packningar o lager det blr ju ca 2800kr om jag ggr med 10kr och ytterligare $150 för Kalibreringsverktyg för Hastighetsmätaren så det skulle bli ca 4300 för alla dessa delar.

Jag har sett många exempel på delar med hutlösa pålägg nu när jag tittat på saker jag vill ha till min...

JAg har en lång lista på delar som jag vill beställa o det ska bli skoj att jämföra mina priser i USA mot i Sverige. Det enda fallet där jag såg ett vettigt pris i Sverige är på ett Magnaflow system på Hansons Racing. Dom vill ha 5560kr för art.nr 15638 enl. hemsidan och på Summit kostade samma $ 552 så det köper jag nog i Sverige!

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mitt av Hansen Racing så det gör du rätt i. Det är ett skrymmande paket och ganska tungt, så där får du nog räkna 100-120 dollares i frakt.

Grufmans 2850 är dock endast för gears (kuggarna) inte inkl trak-loc kit, bearing etc....$372 har jag hittat för 3.73 gears, installation and bearing kit plus rebuild trac-lok kit (carbon fiber discs)....sen får jag 10% på de priset så ungefär $340 så runt 3400 för allt hem...kalibrering behöver jag inte eftersom min är en 03a så jag kör SCT Xcal 3.....

Jag misstänker att Grufman snart lägger sig i denna tråd och försvarar med personalkostnader etc. Då återkommer jag med företagsekonomiska argument :)

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har sett att 2800 är för kuggarna enbart ! "Rebuild trac-lok kit" är det ytterligare en sak som man måste köpa för att byta utväxling ? för det har jag inte räknat med i min kostnad ?

Jo det finns nog en chans att det kommer kommentarer nu men man måste ju se om sina kostnader och man kan ju inte gå med på vad som helst. Så är det väl med allt, kan man göra något billigare så tar man det om man får samma sak! Fri företagsamhet eller?

Link to comment
Share on other sites

Trac-Loc kit är inte nödvändigt men många byter det samtidigt eftersom man ändå har öppnat upp klumpen. Jag har inte satt i detta kit eftersom jag är snäll mot diffen och (troligtvis) förra ägarna också så jag tyckte inte att det behövdes. Återstår att se om man gjorde rätt eller ej.

Vill ni ta hem prylar från Summit eller mustangsunlimited så finns det möjlighet till det genom en skånsk firma som har mer än rimliga priser för frakt och administration. Tog själv hem stötdämpare och Pulley kit på detta viset. Blir väldigt mycket billigare än att ta det själv. Framförallt tunga och skrymmande saker. Vill ni ha mer info så lägg ett PM till mig.

edit: Vill bara tillägga att kommentarerna på Grufmans priser är rätt onödiga. Med tanke på att mustangen är gråimporterad så ska vi vara glada att det finns delar att köpa här hemma överhuvudtaget. Tycker man priset är högt så behöver man inte handla eller hur? Vi har trots allt en fri marknad med allt vad det innebär.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...