Fastninja Posted October 26, 2011 Report Share Posted October 26, 2011 (edited) Hämtade bilen från sin sista modd för detta året. Har haft min Ford Racing 3.73 liggande hela sommaren och fick inte den monterad förrän nu. Kan bara rekommendera den modifieringen. Det känns som att 50 extra kusar hittat ner under huven. Det måste ha varit så Fords teknikavdelning hade tänkt sig att bilen skulle svara innan miljöregler kladdade till det. Varvet ligger ca 400 rpm högre upp men oboy vilken skillnad det gör. Ligger man på motorvägen i laglig fart och vill om snabbt så räcker det att gå ner till fyran nu. Tidigare så var man tvungen att välja trean om man ville ha knuff. Nu är man redo att tackla allehanda LT1 alt andra 4.6 mussar när det kommer till acceleration. Rekommenderas starkt. Edited October 26, 2011 by Per Berglund 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted October 26, 2011 Report Share Posted October 26, 2011 Kan bara hålla med, 3.73 känns helt rätt - min är ju dock en Fox men nog ingen större skillnad... Körde jag dessutom lugnt och fint så sjönk faktiskt förbrukningen vid runt 100km/h.... blev nog mer rätt varv helt enkelt... Svårt att tänka mig nåt annat mods som ger mer för pengarna... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 26, 2011 Report Share Posted October 26, 2011 (edited) Jag försöker alltid tipsa om denna enkla lösning för de som har dessa årsmodeller.Brukar svårt att övertala och de flesta börjar brukar börja trimma motorn istället i "tron" om att det är bättre.Bra att "Den snabba Ninjan" skriver om det här så kanske fler fattar! Sen som "moderator" måste jag klaga på dålig skriven rubrik så jag tog mig friheten justera den så andra kan hitta Edited October 26, 2011 by Per Berglund 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 Gött! Kör själv 3.55 i min mustang! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 Är 3,08 original på bakaxel för GT? Har manuell alt aut-låda nån påverkan av utväxlingen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastninja Posted October 27, 2011 Author Report Share Posted October 27, 2011 3.08 för manuell, 2.86 på automat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 3.08 för manuell, 2.86 på automat.Så låg utväxling för aut?! Inte undra på att GT 98:an drar ovanligt lite bensin för vara en V8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastninja Posted October 27, 2011 Author Report Share Posted October 27, 2011 Det är också därför den är ovanligt slö för att vara en V8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Det är också därför den är ovanligt slö för att vara en V8 Nja... SÅ slö tyckte jag inte att den är men det är inte jag som ska köra bilen huvudsakligen utan det är flickvännen. Skulle hon tycka efter en tids körning (när hornen växt ute lite) att bilen är slö, kommer jag ta upp om att byta utväxling i bakaxeln men vilken är att rekommendera med tanke på aut-låda? 3,55 kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Nja... SÅ slö tyckte jag inte att den är men det är inte jag som ska köra bilen huvudsakligen utan det är flickvännen. Skulle hon tycka efter en tids körning (när hornen växt ute lite) att bilen är slö, kommer jag ta upp om att byta utväxling i bakaxeln men vilken är att rekommendera med tanke på aut-låda? 3,55 kanske?3,55 är ypperligtHar kört det på en tidigare 94 GT CabFaktiskt sjönk bensinförbrukningen stadskörningPå den var det samma 2.86 utväxling och jag har nog aldrig upplevt slöare bil med V8 faktiskt.Det var ju den lite tröttare 5.0 motorn så det var ju nästan svårt hänga på en Nissan Micra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Hittade ingen 3,55 utväxling så 3,73 är lägsta jag hittade i katalogen men tydligen behövs en kalibreringsbox för hastighetsmätaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Hittade ingen 3,55 utväxling så 3,73 är lägsta jag hittade i katalogen men tydligen behövs en kalibreringsbox för hastighetsmätaren.Inga problem med 3.55 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BennyAn84 Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Är det inte bara på första växeln (start vid rödljus) som man tjänar på ändrad utväxling? Annars är det väl bara att växla ner ett steg på växellådan? Själv saknar jag en växel på min manuella låda vid motorvägsfart.../Benny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Är det inte bara på första växeln (start vid rödljus) som man tjänar på ändrad utväxling? Annars är det väl bara att växla ner ett steg på växellådan? Själv saknar jag en växel på min manuella låda vid motorvägsfart.../BennyNej för varje växel får du mera kraft ner i asfalten.Vridmomentet ökar med samma procentsats som du ändrar utväxling i bakaxeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PatricF Posted October 30, 2011 Report Share Posted October 30, 2011 Det här låter ju riktigt intressant... Man kanske skulle göra planera in detta inför sommaren på min 95a. Är det något man kan göra själv eller behöver man lämna iväg bilen ? Är inte så super kunnig men vill lära mig mer och kunna pilla lite mer själv.Har tittat en del på att beställa lite delar nu under vintern från Summit och då bla plocka lite delar från deras "Project 5.0 Revival part 1 & 2 som avgas system ( om jag inte tar det från svensk leverantör) , throttle body, mass air flow, Ignition kit och TFI Coil. Har en Underdrive Pulley kit liggande som följde med bilen samt ett Cold air kit monterat. I övrigt är bilen orginal.Vilken utväxling skall man välja om man nu slår till ? 3,55 eller 3,73 misstänker att det är en smak sak men tips kan man ju ta emot Patric Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted October 30, 2011 Report Share Posted October 30, 2011 Jag räknade lite på det där när jag bytte i min Fox till 3.73... har för mig att jag kom fram till att bytet gav samma effekt som steget mellan fyran och femman. Femman gav nu samma varvtal som fyran gjorde innan bytet.Kör du mycket motorväg så kan nog 3.55 var mer rätt... det hamnar på runt 2000rpm/100km/h med 3.73 och 225/55-16 däck.Att byta utväxlingen själv kräver en viss kunskap om hur bakaxlar fungerar osv... hur det ska se ut och kännas och sånt. Finns utförliga steg för steg anvisningar men man bör ändå ha rätt mycket "hum" om det hela. Jag föreslår även en ny diff-packe när man ändå är igång, inga stora pengar att byta och då får du bra nyp i grejerna igen. Man kan även passa på att plocka om lamellerna lite så det blir mer spänn på det hela.Det jag upplever som bökigast är att lossa och även dra åt pinjongmuttern Mvh, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted October 30, 2011 Report Share Posted October 30, 2011 Inga problem med 3.55Jag kikade i Grufmans katalog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 30, 2011 Report Share Posted October 30, 2011 (edited) Det är ett svårt byte även för erfarna.Själva bytet är inte det svåra utan mer att få in rätt toleranser som "1096" är inne påDet krävs indikatorklocka för att få rätt spel mellan kuggarna.Utan veta spelet så förkortas livstiden drastiskt.Jag rekommendera att ni lägger ut jobbet till någon som kan och har verktygen. Edited October 30, 2011 by Per Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PatricF Posted October 31, 2011 Report Share Posted October 31, 2011 Tack för svaret på detta... Då kan det bli att beställa hem delarna och lämna iväg jobbet till dom som kan det Tips på firmor som kan hjälpa mig tas tacksamt emot men ingen panik för jag har inte "shoppat" ännu .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
javelin70 Posted October 31, 2011 Report Share Posted October 31, 2011 Tack för svaret på detta... Då kan det bli att beställa hem delarna och lämna iväg jobbet till dom som kan det Tips på firmor som kan hjälpa mig tas tacksamt emot men ingen panik för jag har inte "shoppat" ännu ....Här är en som kan sina saker och inte är allt för långt bort:http://www.axleandparts.se/index.htmlMicke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 31, 2011 Report Share Posted October 31, 2011 Tack för svaret på detta... Då kan det bli att beställa hem delarna och lämna iväg jobbet till dom som kan det Tips på firmor som kan hjälpa mig tas tacksamt emot men ingen panik för jag har inte "shoppat" ännu ....I princip är det ett jobb som de flesta bilfirmor klarar av.Bör ju vara någon i näreheten där du bor eftersom du måste lämna in bilen.Katrineholm där du bor bör ju ha någon US -mek?Annars hyffsat nära Eskilstuna där det finns en kunnig gubbehttp://www.seidlsservice.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PatricF Posted October 31, 2011 Report Share Posted October 31, 2011 Här är en som kan sina saker och inte är allt för långt bort:http://www.axleandparts.se/index.htmlMickeRingarum känner man igen :-) Det är ju en bit bort men alla förslag är man tacksam till...I princip är det ett jobb som de flesta bilfirmor klarar av.Bör ju vara någon i näreheten där du bor eftersom du måste lämna in bilen.Katrineholm där du bor bör ju ha någon US -mek?Annars hyffsat nära Eskilstuna där det finns en kunnig gubbehttp://www.seidlsservice.se/Jag har faktiskt ingen koll på om det finns någon som fixa detta i K-holm. Tycker ju att det borde finnas men E-tuna är ju inte långt borta heller... det är ju 40 min genom skogen :-). tack för förslaget! Kan ju vara bra till andra jobb också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastninja Posted October 31, 2011 Author Report Share Posted October 31, 2011 Jag lämnade min bil hos Bengt Wittander i Dalby och jobbet kostade 2000 kr för enbart arbete. Räkna med en femhundring till om du inte har oljan själv. Nu är det ju en bit att köra men kan rekommendera Bengt. Mycket trevlig och duktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PatricF Posted November 1, 2011 Report Share Posted November 1, 2011 Jag lämnade min bil hos Bengt Wittander i Dalby och jobbet kostade 2000 kr för enbart arbete. Räkna med en femhundring till om du inte har oljan själv. Nu är det ju en bit att köra men kan rekommendera Bengt. Mycket trevlig och duktig.Ja Dalby var ju en bit att åka till! Tack för tipset men jag håller mig nog i mitt område... men man vet ju aldrig Såg någonstans att man blir tvungen att justera om hastighets mätaren efter detta jobb så om jag fattar det rött behöver jag köpa följande saker:drev satsinstallations sats (med eller utan lager)kalibrerings verktyg för hastighets mätarenfunderar på att använda summit som leverantör har även mer jag vill beställa därifrån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macattac Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 2000 kr!?!?!? Om du lämnar in klumpen bara eller lämnade du bilen?Grufman tar ju 7000+ för arbetet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.