PeterF June 9, 2012 Author Report June 9, 2012 Luftfickor.Du borde nog vänt den med utloppen uppåt.Alternativt stående[ATTACH=CONFIG]20255[/ATTACH]Men... när bilen stängs av så rinner ju olja tillbaka i lådan... mest givetvis i returen, men ändå en del till pumpen också? Då blir det ju luftfickor oavsett hur kylet är monterat. Det är ju inget slutet system.... Eller är jag ute och cyklar? Citera
Per Berglund June 9, 2012 Report June 9, 2012 Ja oljan rinner tillbaka...Inte det som är problemet.När du startar motorn börjar olja pumpas in i kylaren.Men eftersom du har både inlopp och utlopp på kylaren pekandes nedåt så fylls aldrig kylaren helt.Luften i kylaren kommer hålla emot och bilda en ficka så oljan bara "rinner" från inlopp till utlopp på kylaren.Därmed sämre kylningMen det är ju bara teorier...Vem vet det kanske ändå funkar till 100%,90%,80%........ Citera
PeterF June 9, 2012 Author Report June 9, 2012 Ja oljan rinner tillbaka...Inte det som är problemet.När du startar motorn börjar olja pumpas in i kylaren.Men eftersom du har både inlopp och utlopp på kylaren pekandes nedåt så fylls aldrig kylaren helt.Luften i kylaren kommer hålla emot och bilda en ficka så oljan bara "rinner" från inlopp till utlopp på kylaren.Därmed sämre kylningMen det är ju bara teorier...Vem vet det kanske ändå funkar till 100%,90%,80%........Dessa teorier ... innan jag monterade kylet så sköljde jag givetvis ur det så det inte finns någon skit i.jag ställde kylet på bänken och hällde avfettning in i ena anslutningen. Jag fick hälla ganska sakta för annars hann inte avfettningen med att gå igenom kylkanalerna till andra sidan. Det innebär ju då att oljan som är betydligt mer trögflytande och som pumpas in med tryck borde ju då med lätthet fylla hela inloppssidan utan att det skulle missa några kylkanaler, eller smita direkt från inlopp till utlopp.kanske funkar.... men fan ta dessa teorier Citera
FastMagnus June 9, 2012 Report June 9, 2012 Dessa teorier ... innan jag monterade kylet så sköljde jag givetvis ur det så det inte finns någon skit i.jag ställde kylet på bänken och hällde avfettning in i ena anslutningen. Jag fick hälla ganska sakta för annars hann inte avfettningen med att gå igenom kylkanalerna till andra sidan. Det innebär ju då att oljan som är betydligt mer trögflytande och som pumpas in med tryck borde ju då med lätthet fylla hela inloppssidan utan att det skulle missa några kylkanaler, eller smita direkt från inlopp till utlopp.kanske funkar.... men fan ta dessa teorier Man ska akta sig för luft bubblor i oljan. Hade en annan bil med som inte oljepumpen inte var tätt det skramlade rätt gott i lyftarna innan jag fattade vad problemet var. Citera
PeterF June 9, 2012 Author Report June 9, 2012 Man ska akta sig för luft bubblor i oljan. Hade en annan bil med som inte oljepumpen inte var tätt det skramlade rätt gott i lyftarna innan jag fattade vad problemet var.luft är ju absolut inget bra. Tror däremot inte att jag får det när kylet sitter som mitt.... däremot så kan jag som Per säger tänka mig sämre kylning om oljan tar en genväg och inte orkar fylla upp hela kylet. Citera
FastMagnus June 9, 2012 Report June 9, 2012 luft är ju absolut inget bra. Tror däremot inte att jag får det när kylet sitter som mitt.... däremot så kan jag som Per säger tänka mig sämre kylning om oljan tar en genväg och inte orkar fylla upp hela kylet.Kan du tänka dig att montera en luftskruv längst upp? Vore skitkul å se resultatet av den Citera
PeterF June 9, 2012 Author Report June 9, 2012 Kan du tänka dig att montera en luftskruv längst upp? Vore skitkul å se resultatet av denTanken slog mig.... :-) ska grunna lite. Citera
PeterF July 30, 2012 Author Report July 30, 2012 Nybesiktigad.... blev torsk på bullernivå och en mindre rostskada som jag visste om. Bara fixa och in igen :-) Citera
PeterF August 2, 2012 Author Report August 2, 2012 Som sagt... en mindre rostskada.... Fler bilder kommer. Citera
FastMagnus August 2, 2012 Report August 2, 2012 Som sagt... en mindre rostskada.... Fler bilder kommer.[ATTACH=CONFIG]21207[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]21208[/ATTACH]Svetsa med badbyxerna på; Så får du lite bränna ändå efter allt regn ;);) Citera
Per Berglund August 2, 2012 Report August 2, 2012 Som sagt... en mindre rostskada.... Vänta nu!!! Jag får en sån där "Deja Vu" upplevelse här nu!!! Citera
PeterF August 2, 2012 Author Report August 2, 2012 Vänta nu!!! Jag får en sån där "Deja Vu" upplevelse här nu!!! [ATTACH=CONFIG]21212[/ATTACH]Ja jävla va möösigt det va..... Haha. Citera
PeterF August 2, 2012 Author Report August 2, 2012 Svetsa med badbyxerna på; Så får du lite bränna ändå efter allt regn ;);)Har faktiskt gett jobbet till en kille som, hör o häpna...... Tycker rostlaga är kul... så brännan får vänta... Haha Citera
turbo57 August 5, 2012 Report August 5, 2012 Tråkigt, men det är tydligen inte bara jag som har de här symtomen(verkar vara rätt vanligt) Citera
PeterF August 8, 2012 Author Report August 8, 2012 Lite blandad kompott med bilder... men ni ser ju resultatet. Citera
FastMagnus August 8, 2012 Report August 8, 2012 Som nytt igen!!! Kul att se väntar själv på lust att starta upp igen................. Citera
PeterF August 11, 2012 Author Report August 11, 2012 Ombesiktigad och klar. Märkligt vad det bes olika på olika stationer. Fick på rostskada och buller. Satte dit dämpare och fixade rosten.Körde i bilen i bes hallen, snubben böjjer ser, slänger ett halvt getöga på rostlagningen och säger att det ser kanon ut utan att ha sett en bråkdel av lagningen. Sen buller.... Det tyckte han va upp till brukaren, så åk du hem och ta bort dom där burkarna igen.... Det ska väsnas lite???.... Va faan :-) Citera
mhdin August 12, 2012 Report August 12, 2012 Ombesiktigad och klar. Märkligt vad det bes olika på olika stationer. Fick på rostskada och buller. Satte dit dämpare och fixade rosten.Körde i bilen i bes hallen, snubben böjjer ser, slänger ett halvt getöga på rostlagningen och säger att det ser kanon ut utan att ha sett en bråkdel av lagningen. Sen buller.... Det tyckte han va upp till brukaren, så åk du hem och ta bort dom där burkarna igen.... Det ska väsnas lite???.... Va faan :-)Det är helt sjukt, när jag besiktade sist tyckte dom att det ska ju höras lite.Men nu är du klar för den här gången alla fall. Citera
PeterF August 12, 2012 Author Report August 12, 2012 Det är helt sjukt, när jag besiktade sist tyckte dom att det ska ju höras lite.Men nu är du klar för den här gången alla fall.Precis. Nu ska motorn och låda ur bilen i vinter. Allt ska gås igenom och kontrolleras. Sen blir det kompressor och e85 eller lustgas. :-) Citera
Stefan Johansson August 12, 2012 Report August 12, 2012 Precis. Nu ska motorn och låda ur bilen i vinter. Allt ska gås igenom och kontrolleras. Sen blir det kompressor och e85 eller lustgas. :-)Hail to the king!! Mycket intressant, håller tummarna för kompressor!! Citera
PeterF August 17, 2012 Author Report August 17, 2012 Hail to the king!! Mycket intressant, håller tummarna för kompressor!! Det ekonomiska styr ju en del. Men det brukar lösa sig tillslut... :-) Citera
PeterF August 22, 2012 Author Report August 22, 2012 Lite sommar. och nej det var inte jag som gifte mig.... endast chaufför Citera
Anders Lindström August 22, 2012 Report August 22, 2012 Lite sommar. och nej det var inte jag som gifte mig.... endast chaufför [ATTACH=CONFIG]21490[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]21491[/ATTACH]Ett hedersuppdrag med en riktigt fin bil Citera
Recommended Posts