Jump to content

Recommended Posts

Detta låter väldigt mystiskt. Så jag kollade upp det. Enligt en post på Zatzy finns detta,

skrivet av Conny Forsman.

"Det finns två sätt att mäta oktantal på.

Ron och Mon

Ron= Research Octane Number

Mon= Motor Octane Number

Dessa två mäts på två skilda sätt. MoN är det som liknar en ottomotors förbränning mest. Med variabel tändning och mera värme under mätningen.

Självfallet blir MoN lägre än RoN

Oktantalet i sverige mäts med RON

På tex shell så har de 98 RoN och 88 MoN

Detta kallas 98 oktan

I USA mäter man med (RoN+MoN)/2 Alltså ett medelvärde

(98+88)/2=93 Oktan.

i Usa har man som mest 92 Oktan, vissa få ställen kan man få Unocal 95 oktan. Men generellt sätt har Sveriges raffinaderier än bättre crackning och högra kvaliterer.

För att öka oktantalet kan man använda tex Toulen. Detta är ett supergiftigt ämne. Löser upp det mesta... Väldigt brandfarligt och skall bara hanteras av yrkesmän. Det skall blandas med bensinen utomhus, Med plasthandskar som täcker hela armarna. Om det råkar komma en liter Toulen utomhus på en lekplats gräver man upp den. Så giftig anses den och är inte att leka med... Toulen har 118 oktan med mkt lägre energiinnehåll än bensin.

Den enda lagliga och enligt mig vettiga Oktanboostern är Race Fuel 66 och säljs av Ove Björk. Kostar 900:- per 25l dunk

Med tex 10% inblandning når man 102oktan RoN Och upp till 110 Oktan går att nås med 30% iblandning."

Förlåt Conny, om du tycker att jag stulit din förklaring. Men jag tyckte att det var ett

himla bra sätt att förklara oktantalet!

Mvh.

P-O

Köpte min SCT X3 från "Torq" i Florida.

Efter att jag fått hem den kom två tunes med e-posten.

En för rödljusåkning och en för långkörning (snålare på soppa)

Funkar kalas på 01'an!

/Björn

Någon som vet vad som skiljer mellan SCT:s modeller SF3 och X3?

Den ena är laddad med tuner till olika populära prylar. Men kan även laddas med custom tunes.

Den andra är "tom" och behöver custom tunes.

Tror det är X modellen som är tom, jag har en X2.

Viss reservation för att jag har fel, men det tror jag inte :P

//D

Den ena är laddad med tuner till olika populära prylar. Men kan även laddas med custom tunes.

Den andra är "tom" och behöver custom tunes.

Tror det är X modellen som är tom, jag har en X2.

Viss reservation för att jag har fel, men det tror jag inte :P

//D

Hur många custom tunes får man in de olika modellerna? Finns säkert någon begränsning...

När man beställer en tune från t.ex. Bama, så får man en fil till sin mail, men hur får man över den till SCT-dosan? Medföljer det någon form av usb kabel?

Har tittat på att skaffa någon form av sådan "dosa" ett tag, och det lutar mot SCT X3. Men prylgalen som man är har man även sneglat mot SCT Touch Screen Xtreme och SCT Livewire. Är det någon som testat dessa? Bra, dålig, onödig eller bara dyrt?

Är det någon som köpt SCT X3 från "staterna" och fått den att funka bra då dom inte kan lägga in en Tune pga dom inte har 95 oktan?

Har kolla CJ PonyParts och dom verkar bra.

Ha det gött, Bitte

Jag beställde en Tune från Brenspeed för vår V-power...det är bara att räkna ut deras oktantal och skriva vad du vill ha. Finns ju mackar i USA som har race-soppa på pump och den är väl 104 oktan...så nog kan du få en tune på den oktanhalt du önskar...det du ska tänka på är att inte köra 95oktan på en race-tune...omvänt funkar...men kör du lägre oktan än din tune så kan de bli knas :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...