Almqvist May 28, 2004 Report May 28, 2004 Ska byta ut min original brytarfördelare mot en Mallory unilite.När den gamla står på tändläge för ettans cylinder(för det är väl den somär närmast till vänster, när man står framför bilen(351c/400m)?Då står väl motorn i "död/nollläge"? men det visar inte märkningen på veven, Är det då fel märkning på vevaxeln? Är det viktigt att den nya fördelaren kommer i precis samma kugg som den gamla? eller kan man justera plus minus ett kugg, genom att vrida på den??Hoppas ni förstår Fredde Citera
Gäst May 28, 2004 Report May 28, 2004 Då står kolven inte i övre dödläge då den komprimerar luft/bränsle blandningen. Den står säker i utblåsläge för avgaserna Strunta i hur fördelaren står och inte justera kugg hit och ditGör så här istället.- Ta bort vänster ventilkåpa- Dra runt motorn med spärrskaft med 24mm hylsa i motorns rotationsriktning-Titta på 1'ans insugs ventil. (Den ventil som är närmast mot dig på vänster sida)-När insugsventilen precis stängt så börjar blandningen komprimeras och då är det ca ½-varv kvar innan kolven når övre dödläge.-Nu ska du snart se skalan och stanna då vid ca 6-10 grader innan övre dödläge-Kasta i fördelaren om du inte redan gjort det. När fördelaren är på plats så pekar ju rotorn åt det håll som du nu har 1.an i Alltså ska du placera 1'ans tändkabel i locket närmast där nu rotorn pekar åtResten av kablarna är ju bara att följa tändningsföljdenP.SOm du nu iallafall inte hittar tändmärket så kanske det inte finns något eller i värsta fall så har du monterat kammen ½ varv fel! Om märket saknas så finns det "tändningstejp" att köpa på Hansen RacingLeta då upp exakt T.C och tejpa dit på svängningsdämparen.Funkar fint! Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 28, 2004 Report May 28, 2004 Hej.Varför strula det är bara att vrida runt motornså att rotorn pekar på 1ans plats på fördelarlocketär du osäker följ kabeln till 1ans stift. Lyft ur gamla fördelaren, montera rotor på nya fördelaren och tryck ner fördelaren så att rotorn pekar på samma plats. Kan hända att du får dra på vevaxeln lite framåt eller bakåt för att fördelaren skall sjunka ner påplats. Justera tändningen och njut av V8ans musik. :wink: Citera
Gäst May 28, 2004 Report May 28, 2004 Ja det är självklart enklare men vad jag förstod så är det så du gjort utan att se märkning?Av tidigare inlägg så har jag förstått att det är en motor du renoverat nu och alltså inte kört.Då kan man inte göra som Lars skrev.Men går motorn är det bästa sätt.Isåfall saknas märkning (aldrig sett!) och du får märka upp med tejp om du vill veta vilken tändning du har. Citera
Almqvist May 29, 2004 Author Report May 29, 2004 Jag hittade märkningen, den syntes lite dåligt..Fick ditt fördelaren, men den ville inte starta ändå,Så ja plockade bort alla stiften, rengjorde dom(väldigt dyngsura..)Så drog ja runt motorn en stund utan stift, för att lufta ur, när jasedan monterade stiften igen, så startade den, men gick bara en litenstund, tror den blev sur igen, kanske är nån nål eller något i förgasaren som oxiderat?? Får kolla igenom systemet..Tack ska ni ha Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.