Jump to content

Fördelarbyte!


Almqvist

Recommended Posts

Ska byta ut min original brytarfördelare mot en Mallory unilite.

När den gamla står på tändläge för ettans cylinder(för det är väl den som

är närmast till vänster, när man står framför bilen(351c/400m)?

Då står väl motorn i "död/nollläge"? men det visar inte märkningen på veven, Är det då fel märkning på vevaxeln? Är det viktigt att den nya

fördelaren kommer i precis samma kugg som den gamla? eller kan man

justera plus minus ett kugg, genom att vrida på den??

Hoppas ni förstår :shock:

Fredde

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Då står kolven inte i övre dödläge då den komprimerar luft/bränsle blandningen. Den står säker i utblåsläge för avgaserna

Strunta i hur fördelaren står och inte justera kugg hit och dit

Gör så här istället.

- Ta bort vänster ventilkåpa

- Dra runt motorn med spärrskaft med 24mm hylsa i motorns rotationsriktning

-Titta på 1'ans insugs ventil. (Den ventil som är närmast mot dig på vänster sida)

-När insugsventilen precis stängt så börjar blandningen komprimeras och då är det ca ½-varv kvar innan kolven når övre dödläge.

-Nu ska du snart se skalan och stanna då vid ca 6-10 grader innan övre dödläge

-Kasta i fördelaren om du inte redan gjort det. När fördelaren är på plats så pekar ju rotorn åt det håll som du nu har 1.an i

Alltså ska du placera 1'ans tändkabel i locket närmast där nu rotorn pekar åt

Resten av kablarna är ju bara att följa tändningsföljden

P.S

Om du nu iallafall inte hittar tändmärket så kanske det inte finns något eller i värsta fall så har du monterat kammen ½ varv fel!

Om märket saknas så finns det "tändningstejp" att köpa på Hansen Racing

Leta då upp exakt T.C och tejpa dit på svängningsdämparen.

Funkar fint!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Varför strula det är bara att vrida runt motorn

så att rotorn pekar på 1ans plats på fördelarlocket

är du osäker följ kabeln till 1ans stift. :?

Lyft ur gamla fördelaren, montera rotor på nya

fördelaren och tryck ner fördelaren så att rotorn

pekar på samma plats. :shock:

Kan hända att du får dra på vevaxeln lite framåt

eller bakåt för att fördelaren skall sjunka ner på

plats. :)

Justera tändningen och njut av V8ans musik. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ja det är självklart enklare men vad jag förstod så är det så du gjort utan att se märkning?

Av tidigare inlägg så har jag förstått att det är en motor du renoverat nu och alltså inte kört.

Då kan man inte göra som Lars skrev.

Men går motorn är det bästa sätt.

Isåfall saknas märkning (aldrig sett!) och du får märka upp med tejp om du vill veta vilken tändning du har.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade märkningen, den syntes lite dåligt..

Fick ditt fördelaren, men den ville inte starta ändå,

Så ja plockade bort alla stiften, rengjorde dom(väldigt dyngsura..)

Så drog ja runt motorn en stund utan stift, för att lufta ur, när ja

sedan monterade stiften igen, så startade den, men gick bara en liten

stund, tror den blev sur igen, kanske är nån nål eller något :?:

i förgasaren som oxiderat??

Får kolla igenom systemet..

Tack ska ni ha

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...