Jump to content

Förgasarproblem Holley 670


stickan ht-68

Recommended Posts

Hej: Jag har en -68 Ford Mustang, Automat C4 med TCI shift kit ( allt nyrenoverat) och med 302:a block och ett Edelbrock Power Package Topp End.Kits, allt nytt. Till den har jag en ny Holley Street Avenger, 670 cfm med elchoke, ny den också

Bränslepumpen är mekanisk, Carter, ny.

Mitt problem är:

Vid kall start och innan motorn har nått drifttemperatur så är den så gott som omöjlig att komma iväg. Lägger jag in Drive eller Back läge och med bra gas på pedalen så dör den på en gång. Jag måste vänta ca 3-5 minuter tills dess att den har fått någonlunda drifttemperatur och då går det att köra iväg. Har provat att koppla ur och spärra choken på fullt öppen och då går det att komma iväg på 1-2 minuters varmkörning men det är kärvt även det, man måste använda mycket gas.

Vid normal driftstemperatur så är det inga problem.Den acelererar och svarar på gasen hur bra som helst och jämn gång på tomgång. Elchokens + kabel är kopplad till startreläet.

Förgasaren är en Square Bore, sekundär typ Vacum

Primär munstycke: 65

Sekundär : 68

Tändningen är ställd på 8 grader. Petronic, funkar hur bra som helst.

Jag har ej skruvat något i förgasaren utan jag vill gärna ha lite mer på fötterna innan dess, så jag är tacksam för alla tips.

Mvh Stig Magnusson.

Link to comment
Share on other sites

Hej: Jag har en -68 Ford Mustang, Automat C4 med TCI shift kit ( allt nyrenoverat) och med 302:a block och ett Edelbrock Power Package Topp End.Kits, allt nytt. Till den har jag en ny Holley Street Avenger, 670 cfm med elchoke, ny den också

Bränslepumpen är mekanisk, Carter, ny.

Mitt problem är:

Vid kall start och innan motorn har nått drifttemperatur så är den så gott som omöjlig att komma iväg. Lägger jag in Drive eller Back läge och med bra gas på pedalen så dör den på en gång. Jag måste vänta ca 3-5 minuter tills dess att den har fått någonlunda drifttemperatur och då går det att köra iväg. Har provat att koppla ur och spärra choken på fullt öppen och då går det att komma iväg på 1-2 minuters varmkörning men det är kärvt även det, man måste använda mycket gas.

Vid normal driftstemperatur så är det inga problem.Den acelererar och svarar på gasen hur bra som helst och jämn gång på tomgång. Elchokens + kabel är kopplad till startreläet.

Förgasaren är en Square Bore, sekundär typ Vacum

Primär munstycke: 65

Sekundär : 68

Tändningen är ställd på 8 grader. Petronic, funkar hur bra som helst.

Jag har ej skruvat något i förgasaren utan jag vill gärna ha lite mer på fötterna innan dess, så jag är tacksam för alla tips.

Mvh Stig Magnusson.

Hur menar du när du säger kopplad till startrelät? är sladden kopplad på lilla signalkabeln eller på kabeln till startmotorn, eller på andra sidan som är ständig spänning? oavsett koppling så känns det inte rätt.

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du när du säger kopplad till startrelät? är sladden kopplad på lilla signalkabeln eller på kabeln till startmotorn, eller på andra sidan som är ständig spänning? oavsett koppling så känns det inte rätt.

mvh Peter

den är kopplad till polen på startreläet som det ligger spänning på. Inte den från startmotorn eller den lilla signalkabeln. Men jag har provat att inte ha kabeln kopplad någonstans och problemet är ju detsamma.Kan det bero på något av munstyckena.

Link to comment
Share on other sites

den är kopplad till polen på startreläet som det ligger spänning på. Inte den från startmotorn eller den lilla signalkabeln. Men jag har provat att inte ha kabeln kopplad någonstans och problemet är ju detsamma.Kan det bero på något av munstyckena.

Då ligger ju choken alltid på spänning? Vilket innebär att den aldrig stänger.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har nog haft samma jä-la problem med min nya Holley 570, ny

och en jä-la massa strul:mad:.

Jag köpte en begagnad Holley 600 packade om och bytte diverse,

grundinställde och den funkade utan problem, kallstarter och

varmstarter el choke problemfritt:confused:.

Tillbaka till min nya Holley 570, jag beslutade hösten 2011 att något

måste göras det är ju f-f en ny förgasare, jag byggde om till manuell

choke, nu är det inga problem längre.:)

Jag kan bara konstatera att det är något med elchoke som inte är

rätt, jag skruvat massor i massor av år (40) utan några som helst

problem.:mad:

Men det är också så att dom nya Holley förgasarna bygger på gammal

teknik som blandats med ny, sedan har man tagit hjälp av billig

tillverkning i Asien, det kan inte bli bra.:confused:

Link to comment
Share on other sites

fick tag på instruktionsbok till min Holley så nu ska jag börja om från början med inställningarna. Har pratat med några andra med samma problem och dom har gjort som Lars byggt om till manuellt och då har det funkat. Tack i alla fall för era tips.

Till Peter F: det är en Carter (mekanisk) sprillans ny.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...