PeterF Posted April 1, 2012 Report Share Posted April 1, 2012 Märkte av en händelse att den ena av tillskotts nålarna inte stänger på tomgång?Nån mer som haft detta problem?Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted April 3, 2012 Author Report Share Posted April 3, 2012 Svarar på min egna fråga.Mätte diam på kolvarna till tillskotts nålarna, det skiljer 2 tiondelar kolvarna emellan. Vilket då förklara varför den ena stänger fint medans den andra inte sugs ner, testade även att skifta dom och problemet följde med. Iom att jag har haft problem med att bilen inte svarar ordentligt på gas så hittade jag nu problemet. Slutsats: Ett sånt här fel av en så viktig funktion borde inte förekomma. Förtroende för Edelbrock?? NEJ, Är Edelbrock en bra Bolt on fugge? Uppenbarligen inte.btw ngn som vet var man kan få tag i dessa kolvar till tillskotts nålarna?mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 3, 2012 Report Share Posted April 3, 2012 Dimensionen står på dom eller snarare artikelnumretBästa är att köpa en kalibreringssats.Då får du med munstycken och "stepup" fjädrar som behövs för ytterliggare finjusteringAnnars har jag en massa nålar så om du har Art.nr kan jag kolla om jag kan släppa enFörresten det är inte "tillskottsnålar" utan på Edelbrock är tillskottet kopplat till en liten pump på gasreglaget . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted April 3, 2012 Author Report Share Posted April 3, 2012 Dimensionen står på dom eller snarare artikelnumretBästa är att köpa en kalibreringssats.Då får du med munstycken och "stepup" fjädrar som behövs för ytterliggare finjusteringAnnars har jag en massa nålar så om du har Art.nr kan jag kolla om jag kan släppa enFörresten det är inte "tillskottsnålar" utan på Edelbrock är tillskottet kopplat till en liten pump på gasreglaget .Tjena Per.Det är inte själva nålen som är problemet utan "kolven" (step-up piston) som är problemet. Fjädrar och hela den baletten har jag även köpt ett kit med olika dimensioner munstycken till acc pumpen.Heter det inte tillskottsnålar? fick förklarat för mig att en vacuum minskning i maskinen gör ju att nålarna lättar olika mycket beroende på vilken fjäder man använder och ger öser på mer bränsle. I princip så funkar dom på samma sätt som tillskottsventilen i en holley.mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 3, 2012 Report Share Posted April 3, 2012 Okej då fattar jag.Aldrig hört talas om det problemet...Blir nog köpa som reservdel om det ens finns.Alternativ svarva ner den ena! Nej det är inte tillskott men rätt att vacumet styr hur högt eller lågt nålarna ska gå.De går alltså upp och ner hela tiden beroende på motorns belastningTillskottet är när du nuddar gaspedalen.Då sprutar det en enda stråle precis som på Holley uppefrån i förgasarenNålarna rör sig enbart efter vaccum.Så stampar du plattan i botten så skjuter tillskottet 2st enkla strålar rätt ner i förgasar halsarna plus att nålarna åker upp i topp för att släppa in mycket bränsle så länge som motorn kräver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted April 3, 2012 Author Report Share Posted April 3, 2012 Okej då fattar jag.Aldrig hört talas om det problemet...Blir nog köpa som reservdel om det ens finns.Alternativ svarva ner den ena! Nej det är inte tillskott men rätt att vacumet styr hur högt eller lågt nålarna ska gå.De går alltså upp och ner hela tiden beroende på motorns belastningTillskottet är när du nuddar gaspedalen.Då sprutar det en enda stråle precis som på Holley uppefrån i förgasarenNålarna rör sig enbart efter vaccum.Så stampar du plattan i botten så skjuter tillskottet 2st enkla strålar rätt ner i förgasar halsarna plus att nålarna åker upp i topp för att släppa in mycket bränsle så länge som motorn kräverOkej. men i jämförelse med holleys tillskotts ventiler (inte acc pump) så är väl funktionen samma som på edelbrocks nålhistoria?För på holleyn så styrs dessa av vilket vacuum motorn har också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 3, 2012 Report Share Posted April 3, 2012 Ja nu är det nog ordens betydelse vi pratar om.Edelbrock säger ju "Metering rods" vilket man översätter till "Doserings nål" och man kan ju säga "Tillskott" så det är inte fel bara det jag var ovan höra det.På svenska säger man ju oftas bara "Bränsle nålarna" eller liknandePower Valve i Holley som du hänvisar till har ju samma syfte som nålarna i Edelbrock. Acc Pump har jag nog tänkt mer som ett temporärt TillskottJag brukar inte översätta tekniska termer vilket här visar hur man kan blanda bort sigKärt barn har många namn men vi menar samma sak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF Posted April 3, 2012 Author Report Share Posted April 3, 2012 Ja nu är det nog ordens betydelse vi pratar om.Edelbrock säger ju "Metering rods" vilket man översätter till "Doserings nål" och man kan ju säga "Tillskott" så det är inte fel bara det jag var ovan höra det.På svenska säger man ju oftas bara "Bränsle nålarna" eller liknandePower Valve i Holley som du hänvisar till har ju samma syfte som nålarna i Edelbrock. Acc Pump har jag nog tänkt mer som ett temporärt TillskottJag brukar inte översätta tekniska termer vilket här visar hur man kan blanda bort sigKärt barn har många namn men vi menar samma sak! Med ett bra resonemang kommer man långt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.