bjope45 April 21, 2012 Report April 21, 2012 Halloj,Det läcker olja ur bakaxeln, vänster bak på min -68. Fuktar såpass mycket att backarna och trumman är hala och fina....Typiskt när det är dags för besiktning 5maj... Har kollat noga så det är inget läckage från bromscylindern (nybytt).Vad kan vara orsaken?1. Packning som börjat läcka = enkelt 2. Hjullagret har börjat ge upp och måste bytas = inte lika enkelt Har möjlighet att köpa snabbt/billigt från US men blir inte klok på en av delarna..Själva hjullagret verkar ju enkelt, för det kallas typ: "Rear axle bearing 8cyl"Men delen som kallas "Grease seal" hänvisar till hur många "splines" axeln har.... Jag kan en del om min bil, men här går jag bet..Någon som har en idé om vilka prylar som skall inhandlas?????Har standard originalbakaxel till min 289´a/Björn Citera
FastMagnus April 21, 2012 Report April 21, 2012 Halloj,Det läcker olja ur bakaxeln, vänster bak på min -68. Fuktar såpass mycket att backarna och trumman är hala och fina....Typiskt när det är dags för besiktning 5maj... Har kollat noga så det är inget läckage från bromscylindern (nybytt).Vad kan vara orsaken?1. Packning som börjat läcka = enkelt 2. Hjullagret har börjat ge upp och måste bytas = inte lika enkelt Har möjlighet att köpa snabbt/billigt från US men blir inte klok på en av delarna..Själva hjullagret verkar ju enkelt, för det kallas typ: "Rear axle bearing 8cyl"Men delen som kallas "Grease seal" hänvisar till hur många "splines" axeln har.... Jag kan en del om min bil, men här går jag bet..Någon som har en idé om vilka prylar som skall inhandlas?????Har standard originalbakaxel till min 289´a/BjörnFinns i min tråd när jag byter bromsar bak; Alt du behöver är en glidhammare så är arbete enkelt så slipper du slå sönder medbringaren Citera
bjope45 April 21, 2012 Author Report April 21, 2012 Finns i min tråd när jag byter bromsar bak; Alt du behöver är en glidhammare så är arbete enkelt så slipper du slå sönder medbringarenTackar för det Magnus...... men din projekttråd är ju på över 400sidor. Glidhammare har jag så det var mest "splines" det var frågetecken kring./Björn Citera
mhdin April 21, 2012 Report April 21, 2012 (redigerad) Tackar för det Magnus...... men din projekttråd är ju på över 400sidor. Glidhammare har jag så det var mest "splines" det var frågetecken kring./BjörnHallå Björn! Åk till Hansen Racing o. tjacka ny packbox,Dom vet vad du ska ha, när du ska plocka ut drivaxeln så fattar du direkt hur du ska använda glidhammarn. Ändrade %s av %s (%s) fel Citera
bosewallius April 21, 2012 Report April 21, 2012 Dina axlar har 28 splines medan big block har 31. Packboxen är mindre i innerdiameter på28 splines. Detta är ett väldigt vanligt fel på bilar som står ett tag. Smörj in läppen på den nyapackboxen innan du sticker in axeln och var försiktig. Skall du byta lager behöver du en press.Man kan slå sönder lagret men risken att skada axeln är ganska stor och pressen behöver du i alla fall närdu sätter dit nya lagret.Mvh Bosse CMC342 Citera
bjope45 April 22, 2012 Author Report April 22, 2012 Tack Bosse!Precis det jag ville veta.Har en bra verkstad i närheten som har en press så dom får nog hjälpa mig med själva lagerbytet.Byter på båda sidorna, när man ändå håller på.Skall försöka ta lite bilder.Thanks again!/Björn Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.