Jump to content

Recommended Posts

Halloj,

Det läcker olja ur bakaxeln, vänster bak på min -68. :mad:

Fuktar såpass mycket att backarna och trumman är hala och fina....

Typiskt när det är dags för besiktning 5maj... :wtf:

Har kollat noga så det är inget läckage från bromscylindern (nybytt).

Vad kan vara orsaken?

1. Packning som börjat läcka = enkelt :D

2. Hjullagret har börjat ge upp och måste bytas = inte lika enkelt :(

Har möjlighet att köpa snabbt/billigt från US men blir inte klok på en av delarna..

Själva hjullagret verkar ju enkelt, för det kallas typ: "Rear axle bearing 8cyl"

Men delen som kallas "Grease seal" hänvisar till hur många "splines" axeln har.... :wtf:

Jag kan en del om min bil, men här går jag bet..:oops:

Någon som har en idé om vilka prylar som skall inhandlas?????

Har standard originalbakaxel till min 289´a

/Björn

Halloj,

Det läcker olja ur bakaxeln, vänster bak på min -68. :mad:

Fuktar såpass mycket att backarna och trumman är hala och fina....

Typiskt när det är dags för besiktning 5maj... :wtf:

Har kollat noga så det är inget läckage från bromscylindern (nybytt).

Vad kan vara orsaken?

1. Packning som börjat läcka = enkelt :D

2. Hjullagret har börjat ge upp och måste bytas = inte lika enkelt :(

Har möjlighet att köpa snabbt/billigt från US men blir inte klok på en av delarna..

Själva hjullagret verkar ju enkelt, för det kallas typ: "Rear axle bearing 8cyl"

Men delen som kallas "Grease seal" hänvisar till hur många "splines" axeln har.... :wtf:

Jag kan en del om min bil, men här går jag bet..:oops:

Någon som har en idé om vilka prylar som skall inhandlas?????

Har standard originalbakaxel till min 289´a

/Björn

Finns i min tråd när jag byter bromsar bak; Alt du behöver är en glidhammare så är arbete enkelt så slipper du slå sönder medbringaren

Finns i min tråd när jag byter bromsar bak; Alt du behöver är en glidhammare så är arbete enkelt så slipper du slå sönder medbringaren

Tackar för det Magnus...... men din projekttråd är ju på över 400sidor. :crazy:

Glidhammare har jag så det var mest "splines" det var frågetecken kring.

/Björn

(redigerad)
Tackar för det Magnus...... men din projekttråd är ju på över 400sidor. :crazy:

Glidhammare har jag så det var mest "splines" det var frågetecken kring.

/Björn

Hallå Björn! Åk till Hansen Racing o. tjacka ny packbox,

Dom vet vad du ska ha, när du ska plocka ut drivaxeln så fattar du direkt hur du ska använda glidhammarn.:D

Ändrade %s av %s (%s)
fel

Dina axlar har 28 splines medan big block har 31. Packboxen är mindre i innerdiameter på

28 splines. Detta är ett väldigt vanligt fel på bilar som står ett tag. Smörj in läppen på den nya

packboxen innan du sticker in axeln och var försiktig. Skall du byta lager behöver du en press.

Man kan slå sönder lagret men risken att skada axeln är ganska stor och pressen behöver du i alla fall när

du sätter dit nya lagret.

Mvh Bosse CMC342

Tack Bosse!

Precis det jag ville veta.

Har en bra verkstad i närheten som har en press så dom får nog hjälpa mig med själva lagerbytet.

Byter på båda sidorna, när man ändå håller på.

Skall försöka ta lite bilder.

Thanks again!

/Björn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...