Jump to content

Identifiering av bromsok...


Janebrink

Recommended Posts

hej hej.

Upptäckte föra helgen att bromsoken som sitter på min Mustang HT ´69 är av 4-kolvs modell. Vilket således inte borde vara de som satt där från början. (?)

om jag fattat det hela rätt så är det 64½-67 som har 4-kolvsok, och att ´68 o uppåt har enkolvs. Men jag har även blivit varse om att ´67:an har lite små egenheter på sitt ok som skiljer sig från tidigare år.

Jag har på mina ok lösa plåtringar runt alla kolvar som håller dammskyddet på plats. Efter vad jag fick höra när jag ringde Rolands Mustang så var det ´67:an som hade dessa lösa ringarna, och att ´67:an har egen gänga för bromsslangen till skillnad från tidigare.

Jag beställde således bromsslangar till en ´67:a från Hansen, men upptäckte nu att de slangarna var alldeles för grova i gängan för att gå i mina ok....

Är det någon som kan bringa lite klarhet i detta?

det står ett gjutnummer på oken men det är väldigt svårt att utläsa... Det VERKAR som att det står H56982, men det hade jag inte satsat några pengar på...

hade vart väldigt tacksam för hjälp. Jag har beställt repsatser till oken som är på ingående, (även dessa till ´67) och det känns onödigt att köpa ut dessa om de nu inte passar...

//Anders.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Bromsoken är mycket troligt till 65-66 och du bör därför beställa

slangar till samma årsmodell, den änden som ansluter på broms-

rör är samma, däremot så skilljer änden för ok.

Bara oken nu är fyrkolvs Ford, har du tillgång till att fota så är

det till en fördel.

Jag har spränskisser på bromsok så om det behövs så kan jag

skanna fyrkolvs, det är nog det lättaste i alla röra för att få

fram rätt id.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svar!

Ja såvida inte Hansen Racing har levererat fel slangar till mig så verkar det ju faktiskt vara 65-66...

Men om du har tillgång till sprängskisser så får du gärna kolla vilka årsmodeller det är som har lösa flänsar/manschetter för dammskydden?

Jag har två repsatser som ligger och väntar på mig hos Rogers Custom nu, men jag får nog se om jag kan avbeställa dom så länge...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...