Jump to content

Hel renovering mach 1


fredrik.mickelsson

Recommended Posts

Nu så har jag fått hem nästan alla växellåds delar å känner mig jäkligt sugen på å börja skruva ihop lådan igen, men då ska man ju så klart iväg å göra två natt skift så det får väll vänta nåra dar.

Jamen då har du ju hela dagarna på dig.:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jo då om jag låter bli å sova så :-) men i normala fall så sover jag ju fram till lunch, sen kommer ungarna hem från skola å dagis så då är man ju med dem sen på kvällen så nattar ja ner mig en stund med ungarna så jag orkar vara vaken hela natta sen. Men på onsdag så blir det skruva iallafall för då är det frivecka!

Link to comment
Share on other sites

Precis som Micke skrev, men använd topcoat istället för gelcoat, topcoat eller (gelcoat med vaxlösning) "gifter" sig med glasfibern och det blir en mycket starkare och snyggare lagning, ser jättebra ut Fredrik:--/Leif

Ändrade %s av %s (%s)
felskrivet
Link to comment
Share on other sites

Det var ju inte så bara att slänga ihop lådan ihen heller :-) känndes skit bra till en början men när jag nästan fått i allt innehåll kom jag på att jag fick 2 st låsringar över. Var ett jäkla letande innan jag kom på vart de skulle vara. Men tillslut så fixade det sig, å ihop med allt igen å när jag nästan fått i allt innehåll igen såg jag att en thrustwasher hade låsnatt och låg brevid så det var bara att plocka ur alla delar igen. Men nu så har jag inga delar över och jag har slängt ihop alla lamellpaket så det står redo att monteras i lådan men det får bli en annan dag för nu är jag trött!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik. Ibland kan det gå fort och fel, jag fick också montera i och ur så du är inte ensam. Glöm inte

att lägga lamellerna i olja en stund före montering och justera spelet i alla lamellpacket men det har du nog redan

koll på. Går att prova lamellpacketen när lådan sitter ihop (med tryckluft) utan ventilhuset så att man vet att det blev bra.

Christer/Gävle

Link to comment
Share on other sites

Och vaddå justera spelet i lamellpaketena? De sitter ju med låsringar så det går väll inte å justera?

Olika tjocklek på låsringarna. Sen finns olika tjocklek på plattorna mellan lamellerna också.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Va fan, ska man lägga lamellerna i olja innan? Jag som var så jäkla nöjd för att jag fick ihop växelpaketet nu på förmiddagen. Då var det bara att börja om igen då,,,,

Dom ska vara oljedränkta för att inte gå torrt och slitas vid första uppstart

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Okej. Trök då lä jag ju riva isär lådan igen, men det var väll tur endå att jag fick veta det innan det hade blivit skrot vid första provkörningen :-)

Någon som har koll på hur stort spelet ska vara mellan de olika lamell paketen?

Om du köpt ett standard overhaul kit och det är samma antal lameller i paketen och att du har satt snäppringarna på samma ställe som innan demontering så brukar måtten stämma ganska bra. Är inte hemma och kan kolla exakt tyvärr

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej fredrik. Lamellerna ska ligga och suga olja som Peter säger,mina låg ca 12 tim. du kan se små bubblor när du lägger dom i oljan.

Spel beroende på hur många lameller du har,ca 0.012-0.013 tum per lamell har jag för mig.Lite bra info finns här,lycka till

http://www.460ford.com/forum/showthread.php?t=105603

Christer/Gävle

Link to comment
Share on other sites

Då är lådan isär skruvad igen och glappet i lamellpaketena är kollade och två st var då helt ok glapp ett var lite för mycket glapp så jag lade en extra lamell oljebad, får se om det får plats eller om det blir för tajt. Det var ju tur att det var ganska stora toleranser i glappena!

Vart även och beställa en verkstadshandbok för c4 och c6 så det finns beskrivningar på alla steg dom ska göras så det kommer nog att bli kanon till slut! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...