Jump to content

Hel renovering mach 1


fredrik.mickelsson

Recommended Posts

Tänkte jag skulle posta lite bilder på denna Mustang som jag köpte för ca 2 år sedan och som jag håller på att helrenovera.

Det är en ganska långsamt gående renovering då man har ganska lite tid som småbarns förälder, och även att jag köpt bilen i delar så det är ju en del pusslande innan det går att hitta rätt plats på alla delar...

Men det som är gjort hittils är nytt golv i bagaget, som jag trodde jag var färdig med tills jag hittade på lite fler delar som skulle vara med.

Som balken under där fästena till bensin tanken och något balkliknande som jag tror ska sitta inne i bagaget mot bakljus plåten, så där fixade jag lite mer jobb.

Framvagnen är helrenoverad med samtliga nya bussnigar å dyligt.

Så nu har jag gått över till att renovera bakaxeln då det är lite läckage här å var, sen ska den ju även borstas ren så det går att få på lite ny färg så det även blir snyggt också, ska ju inte bara vara funktionellt!!

Lägger upp lite bilder på det jag gjort hittils, och lägger upp nya bilder allt efter som projektet fortskrider.post-6642-144839184655_thumb.jpg

post-6642-144839184586_thumb.jpg

post-6642-144839184628_thumb.jpg

post-6642-144839184696_thumb.jpg

post-6642-144839184724_thumb.jpg

post-6642-144839184786_thumb.jpg

post-6642-144839184814_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
m
Link to comment
Share on other sites

Hej, håller på med mina lager, jag också.

Man kan borra försiktigt i den lilla ringen och sedan spräcka den men för lagret är det en press som gäller.

(både för att ta bort det gamla och få dit det nya)

/Björn :)

Link to comment
Share on other sites

Japp det är en låsring som bara kan användas 1 gång

Du måste skära bort den det går inte dra av den....Även gamla lagret kanske måste skäras bort..Oftast är det lätt få bort

Skärbrännare går fint om du kan hantera det?

Pressen behövs enbart för monteringen.

Har du en vanlig pelarpress av kraftigare sort så är det rätt enkelt att pressa dit låsringen.

Men det måste vara en rätt kraftig press

Typ sån här

http://www.verktygsboden.se/verkstadspressar/verkstadspress-20-t

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har det vart ett långt stillestånd på bygget, får se om jag kan få lite fart och börja svetsa lite så jag kommer någon vart. Men bakaxeln är då så gott som färdig renoverad med nya packboxar och ny målad och nya bussningar i hela bakvagnen, bara bromsarna som ska monteras ihop så kan jag montera den på bilen igen. Bilder kommer så småningom.

Link to comment
Share on other sites

Nu har det vart ett långt stillestånd på bygget, får se om jag kan få lite fart och börja svetsa lite så jag kommer någon vart. Men bakaxeln är då så gott som färdig renoverad med nya packboxar och ny målad och nya bussningar i hela bakvagnen, bara bromsarna som ska monteras ihop så kan jag montera den på bilen igen. Bilder kommer så småningom.

Målmedvetet jobbat! Ska följa denna tråd. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Kan väll visa upp två bilder i alla fall på en ny fixad bakaxel och ny svetsad golv del. Inte helt enket att bocka till den där golvbiten å försöka få den att passa bra, men med en del hammrande så vart det helt okej till slut!

[ATTACH=CONFIG]21046[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]21047[/ATTACH]

Ser bra ut, du kommer att få till detta kanonbra :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Börjar se ljuset i tunneln!! Nu är golvet inne i kupen klart, börjat svetsat dit de där plåtarna som sitter vid bakrutan och ner till golvet vad nu de är till för.

Sen har jag världens bästa bror som ska hjälpa mig att slipa bilen inför lack, så jag började snällt å skickade med bakspoilern, backspeglarna och skärmförlängarna bak till att börja med. Synd bara att man är tvungen att vara på jobbet annars skulle jag vara i garaget 8 timmar till varje dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu Så känns det som jag kommer någon vart! Golvet är klart både i skuff och inne i kupen och primat första gången.

Men nu börjar jag få lite besluts ångest vad jag ska svetsa härnäst, antingen ska jag börja byta skärm och bakljusplåt eller så ska jag försöka

svetsa ihop skuff luckan, får se vad jag känner för vid nästa garage besök.

post-6642-144839213698_thumb.jpg

post-6642-144839213607_thumb.jpg

post-6642-144839213643_thumb.jpg

post-6642-14483921367_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vissa dagar ska man bara ge fan i att vara i garaget!!!! Idag var en sådan dag, tänkte att jag skulle svetsa dit nya bakljus plåten så jag skulle kunna byta bakskärmar sen. Började med att slipa bort färgen med stål trissa på vinkelslipen. efter en stund började det göra ont i armen, trodde att det var skräp som stänkte men det gjorde ont på ett å samma ställe hela tiden så jag stannade slipen och kollade. Då hittade jag en ståltråd från trissan som satt som en akupunktur nål rakt in i biceps. Plockade ut ståltråden och slipade färdigt.

Sen var det dags att passa in plåten och såg att jag vart tvungen att kapa nåra mm av nya bagage plåten då den stack ut för mycket.

Fram med vinkelslipen och började kapa och med bara någon cm kvar innan jag var färdig så nöp kapskivan och gick sönder.

Började även ömma som fan i fingret och jag upptäckte ett stort hål i handsken, fick av mig handsken och blödde som fan från fingret.

In och tvätta av och försökte se hur illa det vart. Lättdnad när det bara blev ett cm stort jack i fingret men ett helvete att tvätta ur allt skräp som var där i.

Till slut vart det någorlunda rent nog för att plåstra om då var det slut på vanliga plåster så jag fick sno dotterns Hello Kitty plåster.

Ut i garaget igen och leta på en ny kapskiva och kapa färdigt. Började sedan att försöka passa in plåten men kom ganska snabbt på att nu hade det blivit åt helvete för mörkt för att se om den satt bra eller inte, och det kändes dmt att svetsa om jag inte var säker på att den satt helt rakt, så jag slopade planerna att svetsa ikväll.

Började istället att montera ihop bakaxeln igen, och började med att vända den åt rätt håll som den ska sitta på bilen sen, råkade knuffa ner den från pallbockarna den stog på men lyckades ta emot den med foten så det dämpade fallet, men det smakade bra efteråt!!! svor endel, plockade sedan fram alla bromsdetaljer och kom snabbt på att jag har inte en jäkla aning om hr grejerna ska sitta för det var ju ett tag sedan jag plockade isär det finns inte i minnet hur det såg ut från början, kom även på att jag slarvat bort lite delar till ena broms cylindern som jag lagt någon stanns så jag vet vart jag har det.

Då kande jag att det var nog så jag släckte lampan och tog en folköl och försöka att glömma denna kväll!!!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag måste ju köra lite hårt nu för jag har mer eller mindre lovat alla i min närhet att den ska vara färdig till våren, så jag ska hinna svetsa dit bakljusplåten, byta bakskärmar, och svetsa bagage luckan. Sen blir det väll många sena kvällar med slipmaskin!!

Bra jobbat! :wave:

En sak jag lärt mig i både arbete och bilhobby.......Sätter man en en tid som det ska vara klart så tar det den tiden och mer därtill.

Det går ALDRIG fortare än den utsatta tiden!! Den som säger det ljuger. :)

Så planera din hjärna att allt ska vara klart i Mars......Då kanske du är klar i Maj

En plan är JÄTTE viktigt!

Sånna här projekt gäller envishet vilket du verka ha.

Alltid tänk positivt och se frammåt....Aldrig tänka "jobbigt" sucka och stöna för då blir det stop....Hjärnan är din fiende!

Keep Up the good work!!

Link to comment
Share on other sites

den första planen var ju att den skulle vart färdig i våras. Men alla svets jobb tar ju mycke längre tid än man planerar men så är det ju nogrannhet ger bra resultat så det lär ju få ta lite tid. Men till nästa år ska den fanimej vara färdig, har ju setat å dreglat hela sommaren efter folk som e ute å crusar i sina bilar å man blir ju så avundsjuk!!!!

Link to comment
Share on other sites

Pysslat med lite annat än svetsning idag. Håller på att montera ihop bakaxeln så jag kan backa t bilen å städa garaget så det går att vara där inne.

Monterat ihop ena broms trumman och i med drivaxlarna, sen skulle jag montera ny bussning i bladfjädrarna. var ett jäkla hammrande innan jag fick lös första bussningen, 2.5 timmar tog det, nu ligger den nya bussningen i frysen så kanske det går lite enklare att montera den imorgon. Känns inte som man kan stå å hammra nå senare än så här grannarna lär väll bli tokig på mig!! :-)

Link to comment
Share on other sites

Känner igen ditt sista svar. Förutom musklerna är det mycket envishet som gäller även i mitt garage

Kom på ett ganska smidigt sätt att få ur gammla bussningarna. Först borrade jag flera hål rakt genom gummit i bussningen sen var det bara att slå ut gummit sen så gick det ganska enkelt att spräcka ytterhöljet på bussningen å den gick att slå ur ganska enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...