fredrik.mickelsson August 14, 2013 Author Report August 14, 2013 Haha, jag som försökt å hammra till plåten i över en vecka nu. Är ju inte undra på det aldrig blir bra om det inte funkar på det sättet... :-) känns som jag ska öva på en större plåt bit innan ja ger mig på å värma huven. Citera
turbo57 August 14, 2013 Report August 14, 2013 Väldigt försiktigt Fredrik, jag provade en del men kände att det inte var läge att experimentera för mycket på mitt objekt utan mer övning på nån skräpplåt först:crazy:/Leif Citera
Tbird August 14, 2013 Report August 14, 2013 Det som gäller med plåt.Krymp eller sträck.Nu verkar du ha sträckt plåten väldigt mycket.Gissar att det säger bong bong när du trycker på den. Citera
fredrik.mickelsson August 14, 2013 Author Report August 14, 2013 Jo det är bong bong, trycker man på bulan bonkar den upp ett annat ställe, ska man värma på bulan eller platsen mellan bulorna när man ska krympa den? Citera
fredrik.mickelsson August 14, 2013 Author Report August 14, 2013 Jo det låter bong bong när man trycker på huven. Men ska jag då värma för att krympa plåten eller hur gör man? har gått lös med spetshammare å det funkar uppenbarligen inte. Citera
turbo57 August 14, 2013 Report August 14, 2013 Här finns en del tips http://www.jag-lovers.org/xk-lovers/library/removing_dents.html/Leif Citera
fredrik.mickelsson August 14, 2013 Author Report August 14, 2013 Nu är det mycket huv bilder, men bara måste lägga ut nåra till. FAAN vad bra det gick å värma!!! 15 min på varje sida av huven så var problemet lös. Vart nåra bulor kvar men vågade inte värma nå mer då spänningen redan var bort. Så lite mer spackel så får jag snart lägga detta bakom mig å börja på nya delar. Inspirationen är tillbaka :-D Citera
fredrik.mickelsson August 22, 2013 Author Report August 22, 2013 Svetsade ihop en växellådslyft som skruvas fast på vanliga garagedomkraften. Har inte hunnit prova den än, men hoppas att få prova den i helgen å lyfta ner lådan för renovering. Citera
turbo57 August 22, 2013 Report August 22, 2013 Ser bra ut men ett par sidostöttor är inte fel:thumbup:/Leif Citera
fredrik.mickelsson August 22, 2013 Author Report August 22, 2013 Tror det bör gå bra ändå, vart 5 mm rostfritt så det blir nog riktigt stabilt! Citera
Tbird August 23, 2013 Report August 23, 2013 Spänn fast lådan med ett par lastremmar så är det inga problem.Det viktiga är att du har centrum av lådans vikt på domkraftens lyftpunkt. Citera
fredrik.mickelsson August 23, 2013 Author Report August 23, 2013 Har gjort så att jag bultar fast lådan där växellådsbalken sitter. Så den åker nog ingenstans. Men det återstår å se tänkte försöka lyfta ner den under helgen. Citera
fredrik.mickelsson August 26, 2013 Author Report August 26, 2013 Vart å passa perfekt hempulade vxl låds fäste. Snart dags för ner plockning förhoppnings vis, bara alla klämda fingrar har läkt efter att skruvat ner avgassystemet som satt fast som berget!! Citera
fredrik.mickelsson August 28, 2013 Author Report August 28, 2013 Nu är växellådan landad på golvet, så imorgon blir det en tvättning och tömning på olja sen börjar det spännande jobbet å riva isär allting!! Citera
fredrik.mickelsson September 2, 2013 Author Report September 2, 2013 Då har växellåds demonteringen börjat, känndes ganska snabbt efter på börjad skruvning som att jag ska skaffa en växellåds rep handbok om detta ska gå vägen!!! Citera
fredrik.mickelsson September 4, 2013 Author Report September 4, 2013 Efter en " hoppsan" så att kulor å fjädrar flög iväg, å en stunds letande efter sprängskiss på google så fick jag ihop ventil paketet igen!! Så nu är då första delen fixad. Då återstår bara resten!!! Citera
fredrik.mickelsson September 9, 2013 Author Report September 9, 2013 Nu så är lådan tömd på innehåll, å huset ska med till jobbet för att få sig en rejäl tvättning å målning av vissa delar så det blir å se lite snyggt ut!! Sen så blir det å plocka isär innehållet å renovera nu under friveckan från jobbet! Citera
fredrik.mickelsson September 18, 2013 Author Report September 18, 2013 Nu så börjar det synas att lådan är slut hann komma till första klumpen " forward clutch" å där var det tvär slut!! Nada lameller kvar å en trasig tryckplatta så nu blir det å beställa delar! Citera
fredrik.mickelsson November 25, 2013 Author Report November 25, 2013 Nu är det över 2 månader sedan jag gjorde nått å bilen senast, nu är det dags å ta sig i kragen å börja jobba om bilen ska vara körklar och redo för lackering till våren. Hoppas på lite pengar över mitt i julklapps kaoset så ja kan köpa de sista delarna till lådan ( ett thrust washer kit och en ny tryckplatta för lamellpaketet framåt). Har även hunnit med att kapa bort vänster bakskärm för typ 3:e gången då det inte vart riktigt bra. Passar även på att göra en ny kant på innerskärmen medans det är gott om plats. Citera
fredrik.mickelsson November 27, 2013 Author Report November 27, 2013 Nu så har tvingat mig själv ut i garaget tre kvällar på rad. Kan ju inte påstå att jag var jätte inspererad till en början, men det händer ju grejer iallafall. Innerskärmen är nästan klar å det är snart dags att svetsa dit bakskärmen igen å förhoppnings vis riktigt denna gång! Har även beställt de sista delarna till växellådan idag så lagomt till jul ungefär kommer de sista delarna till den. Så det blir en fin julklapp å få återmontera en ren och nymålad växellåda! :-) Citera
turbo57 November 27, 2013 Report November 27, 2013 Det låter oroväckande om du måste tvinga dig själv till garaget Fredrik, jag har ju inte heller den riktiga inspirationen just nu så det blir bara nån sväng ut och planera vad som måste göras, och sen fort som fasen in igen. Hoppas både du och jag får tillbaka den riktiga gnistan:shifty:/Leif Citera
fredrik.mickelsson November 28, 2013 Author Report November 28, 2013 Så är det jag har inte varit nå sugen på att gå ut, men väl ute å svetsen är startad så går det bra då är det ganska kul. Men så är det man har ju inte den här jätte inspirationen å greja som man brukar ha men tvingar man sig kanske den kommer tillbaka. Men en sak är säker bilen ska vara klar för att köra in i lackbåset och sedan direkt ut på crusing så det är bara å kö på! Citera
fredrik.mickelsson December 2, 2013 Author Report December 2, 2013 Nu så har jag fått hem nästan alla växellåds delar å känner mig jäkligt sugen på å börja skruva ihop lådan igen, men då ska man ju så klart iväg å göra två natt skift så det får väll vänta nåra dar. Citera
Recommended Posts