Hans-Åke cmc1478 June 7, 2004 Report June 7, 2004 Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter när det gäller att ta bort värme från motorn....byte av std fläkt till termostatkopplingsfläkt: enkelt? kostar?förbättra luftflödet under huven: utlopp för var luft baktill mellan huv o kaross. hur gör man?montera fläktkåpa: var köpa, passar till termofläkt?Jag gissar att värmefrågan kommer upp varje sommar?HÅ Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 7, 2004 Report June 7, 2004 Hej.Många stirrar sig blinda på tempmätaren i USAFordar, oftast så visar dessa fel värde för högteller för lågt. Min Mach1a har en del trim och tempmätaren kanibland rusa i höjden, inget fel på temp. Jag har en sk flexfan på min och fläktkåpa somkyler mycket bra. Flexfan finns att köpa hos Hansen Racing ellerliknande ställen. Ford monterade också flexfan som original, dåpå bilar som rullade i varma delar av USA. Även så brukar Mustanger från Texas eller Californiendvs varma stater ha motorhuvens bak kant uppjusteradmed en extra springa för varmluften att komma ut genom. :wink: Men flexfan är ganska effektiv till våra V8or,man kan montera el fläkt eller motsvarande. Har du kollat att din bil har termostat med lågtvärde, i många av senare import Mustanger, då oftast de som kommer från Californienär termostatet bort taget detta kan ställa tillproblem då motorn alldrig får rätt arbets temp. Följden av detta kan bli mycket sliten motor somlätt blir överhettad. Citera
Hans-Åke cmc1478 June 7, 2004 Author Report June 7, 2004 Termostaten ska jag checka, finns det ngn märkning som man ska hålla utkik efter?Flexfan - är det fläkt med lite större blad som kyler bra när varvet är lågt och plattas ut när motorn varvar?Finns det fläktkåpor som passar alla typer av fläktar? - Nu kom en sånt skyfall så nu känns värmeproblemen som bortflutna, men det torkar väl upp snart igen Citera
ThomasFB June 7, 2004 Report June 7, 2004 Titta på yttre kransen. Du hittar då (vanligtvis) ett gradtal i Celsius ( Europa) eller Fahrenheit (USA) stansat i metallen. Detta gradtal anger när termostaten står helt öppen. = fulll cirkulation på kylvätskan i systemet, därigenom mesta flöde genom kylaren. Kom också ihåg att ibland sjunker inte motortempen fastän man tar bort termostaten helt. Detta beror på för snabb cirkulation av vätskan och därmed dålig värmeabsorbering, samt kan också medföra gravitation. Kör alltid med termostat. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.