June 7, 200420 yr comment_6957 Hej,På min -70:a cab med 302" har jag lite snälltrim, Edelbrock's Performer 289 insug med förgasaren, kammen och fullängds 1 5/8" Headers. Vill väl porta topparna så småningom.Tyvärr tycker jag att mina headers collectorer ligger för lågt, jag får alltid hasa mig över 'road-bumps' överallt.Funderar på att byta till HiPo gjutna grenrör eller möjligtvis shorties. Med dessa får man upp systemet ganska bra i kardantunneln.Jag misstänker att Tri-Y's collectorer ligger lika lågt som vanliga headers.-Nån som kan rekommendera det ena eller andra?Tacksam för synpunkter./ Pelle
June 7, 200420 yr comment_6959 Det är oftast stor skillnad på passformen på just HeaddersDe vanligaste som heter "Heddman" brukar vara riktigt dåliga och hänger ibland ner.Tri-Y har väldigt bra passform och fin kvalite och det skulle jag välja för din maskin.Likaså har Hooker mycket bra kvalite' men det kostar och är onödiga för Performer trimmetEgentligen duger det lika bra med Gjutet!Lite överskattat med Headders när man kör moderat trimmat.Med bra kvalitet får du inga problem vid vägbulorHar själv ett som smiter åt väldigt fint och har aldrig slagit i
June 8, 200420 yr Author comment_6993 Hej, Tack för din kommentar.När du säger gjutet, menar du HiPo-varianten, eller är det till och med så att originalgrenröret är OK för min motor?Mvh / Pelle
June 8, 200420 yr comment_6999 Jag tror inte det är några stora skillnader mellan orginal gjutjärn och HiPo grenrören.Tror tillochmed att ett par gren rör från 351W skulle funka fint.Det som är så skönt med gjutjärn är att man slipper läckage och att du slipper höra "rasslandet" som blir med billiga plåtheadders.Dessutom minskar du överhettningsproblem när du kör gjutjärn.Om du ändå ska porta topparna så vänta tills du gjort det innan du börjar tänka på något finare så som Tri-Y eller liknande.Först då behöver får du nytta av extra flödet som headders ger.Nu är ju motorn ändå hindrad av topparnas små kanaler.
June 9, 200420 yr comment_7008 Det som är så skönt med gjutjärn är att man slipper läckage och att du slipper höra "rasslandet" som blir med billiga plåtheadders. Pelle, jag tror det är väldigt många som vill ha just det här "rasslandet" från sina headers. Det låter ju muskelbil!
June 9, 200420 yr comment_7009 hehe! Behöver det rassla för att låta muskler?Det gör det väll ändå om man har V8 !
June 9, 200420 yr comment_7016 Jag tror inte det är några stora skillnader mellan orginal gjutjärn och HiPo grenrören.Tror tillochmed att ett par gren rör från 351W skulle funka fint.Här håller jag inte med. Fick tag på ett par HIPO grenrör till min K-motor ( originalen hade blivit ersatta med "standard" då jag köpte bilen.) Försökte sen med headers, men var inte heller nöjd. ( markfrigång, rassel mm.)Nu har jag HIPO monterade och skillnad till headers märks inte i prestanda, endast bättre komfort. HIPO rörens längd och design ger ett bredare vrid än headers med sina "likalånga" och grövre individuella rör. Eventuellt kan man förlora ett par hästar från toppen av kurvan, men det har ingen betydelse. Jag har blueprintad K-motor, utan egentligt trim. Bara småfix här och där.Motorn gick 13,6 på strippen med headers, exakt samma med HIPO gjutjärnsrören. Egentligen är motorn byggd för touring, inte för snabbaste axx. "Standard" grenrör har jag inte provat.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.