Henke cmc 2171 May 8, 2012 Report May 8, 2012 När jag lämnade in bilen för framvagnsinställning förra året blev det lite tokigt..Jag hade haft styrstången borta(bytt hardyskiva ), och när jag väl fick allt på plats igen, hamnade ratten inte "rakt". Jag hade tagit loss hardyskivans fästen från rattstång och styrsnäcka, och vid ihopmonteringen hade jag inte koll på ratten när jag låg under huven för o pricka rattsåtngen ner i hardyskivans fästen...pancake!Men killen som ställde framvagnen ställde ratten "rakt" och ändrade sen allt efter den. Dettta resulterar i att när jag åker rakt fram, är styrsnäckan i "svängläge", men bilen och hjulen pekar rakt fram. Tänkte nu att jag skulle få det här ordnat på en verkstad som vet vad en styrsnäcka är, och kan ställa både camber,caster och toe.Tänkte jag skulle avhjälpa fler missöden med att flytta ratten några steg så att åtminstonde den och pitmanarmen(?) pekar åt samma håll.Hur ska snäckans arm(pitman?) stå när den är i mitten/hulen pekar rakt fram? Har fått för mig att den ska peka rakt fram i bilens riktning. Om någon kan ta en bild, så kan jag lyfta upp bilen, ställa armen i iaf hyffsat rätt läge, och flytta ratten efter det.Har försökt räkna rattvarv, men blir inte klokare på det... hjälp? Citera
Klingan75 May 9, 2012 Report May 9, 2012 Jag hade nere min snäcka när jag byggde om till manuell styrning och jag misstänkte att min snäcka inte var centrerad innan. När jag satte ihop allt så "nollade" jag snäckan, dvs jag vred den till ändlägena och markerade med penna och sedan ställde jag den i mitten. Sedan var det bara att sätta ihop den med rattstången och då hamnade ratten rätt och markeringen på rattstången pekar uppåt. Sedan mätte jag in parallellstaget så att det hamnade mitt under bilen och då passade pitmanarmen i ett av de fyra lägena. Sedan var det bara att göra hjulinställning utifrån det. Citera
Recommended Posts