jabba December 2, 2012 Report December 2, 2012 Impad av detta jobb du lägger ner!!!!Men du verka kunna din sak Citera
baua December 2, 2012 Report December 2, 2012 Hej!Nu har jag läst hela tråden, helt fantastisk.Vilket jobb du gör. Är själv ny på forumet och har eventuellt en 65 fastback på G from over there.Även den är rostig i akterpartiet. Tyvärr besitter jag inte dina kunskaper i ämnet svetsning, men man kanske skulle våga sig på att köpa den i alla fall.Kommer fortsätta följa din tråd med stort intresse.MvhMagnus Citera
Anders Lindström December 2, 2012 Report December 2, 2012 Herr turbo! Du gör ett fantastiskt jobb som få om ens någon av oss forumare:rolleyes: skulle kunna landa så hatten av! Citera
turbo57 December 3, 2012 Author Report December 3, 2012 På plats, ska bara bocka till plåten framför tanken och svetsa dit fästet för kofångaren på vänstersidan.Tusen tack för alla era positiva kommentarer, de värmer i kylan (tur man eldar med ved, den värmer också)Anders du och alla får gärna dua mig jag heter Leif (Turbo57 kommer inte av att jag är snabb eller kommer att montera nån på ponnyn, men jag hade en hundrackare som hette Turbo och den djäkeln var som en turbo när han smet) Citera
turbo57 December 4, 2012 Author Report December 4, 2012 .Ett par kraftiga vinkeljärn, lite rör och ett kraftigt skruvstycke kan räcka en bit (hade gärna haft en kantvikare, det går mycket fortare och blir bättre). Golvet i skuffen är tät igen, återstår en hel del slipning.Så här efteråt kan jag konstatera att jag skulle börjat med vänstra golvhalvan, sidoplåten där är rak. Jag fick skära loss några punktsvetsar på högersidan och trycka sidoplåten i framkant ca 3 mm för att det inte skulle bli för trångt för tanken. (Kände att jag var tvungen att prova den på plats för att slippa se garagegolvet där i alla fall:D) Citera
turbo57 December 5, 2012 Author Report December 5, 2012 Visst Micke är det skönt när vissa delmål är avklarade:) Citera
turbo57 December 9, 2012 Author Report December 9, 2012 Efter några dar med andra sysslor, vänsterskärmen inkapad och inpassad mot yttre hjulhus, yttre hjulhus insvetsat. Nu återstår en hel del slipning och rengöring på ställen som inte går att komma åt när skärmarna väl är på plats Citera
Anders Lindström December 9, 2012 Report December 9, 2012 Du har en fantastisk energi! Å bra blir det Citera
turbo57 December 10, 2012 Author Report December 10, 2012 Tack Anders, vi får väl hoppas att det blir bra, den största utmaningen blir snart när skärmarna ska svetsas dit;) Citera
turbo57 December 12, 2012 Author Report December 12, 2012 Igår använde jag washprimer för första gången i mitt liv, lite förvånad att den var så tunn, lite underredsbehandling innan transplantationen av skärmarna(lite riskabelt men brandsläckaren får stå bredvid vid operationen, ifall:p), det blir bara punktsvetsning och värmeutvecklingen får inte bli för stor i alla fall Citera
Anders Lindström December 12, 2012 Report December 12, 2012 Redan ordet "washprimer" låter "kliniskt" Meeen det behöver vara rent inför en "open fender operation" Citera
turbo57 December 13, 2012 Author Report December 13, 2012 Helt rätt Anders, det är väl som vid alla operationer viktigt att områden runt snittytor är bra rengjorda;) Citera
turbo57 December 16, 2012 Author Report December 16, 2012 Förberedelse och rengöring inför op, fixerad, påbörjad svetsning, svetsning klar(jag är nog lite för feg när jag punktsvetsar max 5 mm på varje ställe innan jag går vidare), grovslipat:lol: Citera
turbo57 December 18, 2012 Author Report December 18, 2012 Inpassat och fixerat, i alla fall påbörjat punktningen. Sen är det "bara" plåten över friskluftsintagen som ska svetsas+ några småplåtar som ska dit:D Citera
Anders Lindström December 18, 2012 Report December 18, 2012 Då är det ju inte så många meter svets kvar . Starkt jobbat! Citera
turbo57 December 18, 2012 Author Report December 18, 2012 Tack Anders, de få meterna som är kvar känns som en baggis just nu:D Citera
turbo57 December 20, 2012 Author Report December 20, 2012 och grovslipad,bucklan som var på högersidan fick jag inte helt bort med slapping filen och mothåll, men den blev i alla fall mindre (får bli lite mer tennspckling här). Citera
JanneJ December 21, 2012 Report December 21, 2012 Har du en gassvets så prova att rödglödga plåten punktvis i bucklan och kyl den omedelbart med en blöt trasa, plåten krymper och bucklan kryper ut.Ha en God Jul!Janne Citera
turbo57 December 22, 2012 Author Report December 22, 2012 Tack för förslaget Janne, tyvärr tror jag inte att det funkar på det här stället eftersom den som spacklade hade borrat hål i bucklorna och knackat in plåten runtom. Så det var strängar av spackel även på insidan.Hålen är igensvetsade och utfyllda till viss del. Jag har några andra bucklor som är rena som nog går att få till med värme och kyla. Citera
JanneJ December 22, 2012 Report December 22, 2012 Tack för förslaget Janne, tyvärr tror jag inte att det funkar på det här stället eftersom den som spacklade hade borrat hål i bucklorna och knackat in plåten runtom. Så det var strängar av spackel även på insidan.Hålen är igensvetsade och utfyllda till viss del. Jag har några andra bucklor som är rena som nog går att få till med värme och kyla.Påhittigheten när det gäller alternativa lagningssätt för plåt är fantastisk. Många gånger tycker jag det är mer tidsödande och omständigare lösningar som folk hittar på med glasfiber/masonit/trasor än vad det hade tagit att göra det rätt från början. En MGB- GT som jag påbörjade en karossrenovering på för många år sedan hade en stor det av golvet lagad med en slät plåt, det var bara det att plåten låg lös på insidan av golvet och hempularen som hade gjort jobbet hade plastat fast den med glasfibermattor på ovan och undersidan. Så kan man göra om man inte har en svets;) Citera
turbo57 December 26, 2012 Author Report December 26, 2012 Efter 4 dagars garageförbud kan man äntligen fortsätta Citera
turbo57 December 28, 2012 Author Report December 28, 2012 på skarvar och svetsar, klart för lite behandling med fillern Citera
turbo57 December 29, 2012 Author Report December 29, 2012 Många skarvar och svetsar blir det att täta, nu fick jag fly från garaget en stund tills den värsta lukten har försvunnit (tur det finns mask) Citera
Recommended Posts