KatalyZator May 24, 2012 Report May 24, 2012 Hej! Min 289a hoppar och stöter sig fram när man ligger o glider fram på låga varv. Så fort man gasar så hoppar bilen några gånger o sedan går den rent. Är hopplös att köra i städer o och i låg hastighet. Var ska man börja rota? förgasaren? Jag kan tycka att den går nått bättre när den är kall. tomgången är något instabil. Ser ut som den missar ibland. Men så fort man gasar ordentligt får den fint. Tacksam för svar. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 24, 2012 Report May 24, 2012 Hej.Ryckigt och ojämt är något som kan reta gallfeber på en, oftast är det någotmed tändning, du berättar inte vilken typ, om det är original eller annat.Ryckigt och ojämt kan också vara förgasarfel, du nämner inte heller här vilkentyp.Vi vill gärna hjälpa dig med olika förslag men skriv lite mer fakta så vi kan hjälpadig med lite olika förslag.Fördelaren kan tex ha dåliga brytare mm, förslaget är att byta alla delar, brytare,rotor, kondensator, lock, man bör också kolla att vickter och fjädrar är ok ifördelaren, sitter under plattan där brytare och kondensator är monterade.Kolla även tändkablar, stift, dvs alla delar kanske behöver bytas eller bara någrasom är gammla.Förgasare kan vara glapp, fel inställd, smuttsig, defekt i axpump mm, till dom flesta förgasare finns det renoverings sattser, nya packningar, munstycken mm.Det är faktiskt väldigt enkelt att göra en förgasar ompackning och grundjusteringallt som man behöver veta finns med i satsen. Citera
KatalyZator May 28, 2012 Author Report May 28, 2012 Tack för svar.. Jag har ingen aning om var fakrikationsnamn sitter på verken förgasare eller fördelare.. Men fördelaren skall vara en modernare brytarlös. Kan någon av bilden bedömma förgasaren? Tack Citera
KENI May 28, 2012 Report May 28, 2012 HejEftersom du säger att du har ett modernt tändsystem så hade jag börjat med att mäta tändkablarna, när du kör på tomgång så har du ganska mager blandning och då är det svårare för gnistan att hoppa på stiftet och tar gärna en genväg med tändmiss som följd. När du accelererar så har du en fet blandning och då är det lättare för gnistan att hoppa på stiftet och då får du ingen tändmissKent Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 29, 2012 Report May 29, 2012 Hej.En gammal Carter 4V är idag uppköpta av Edelbrock, i stort är det samma förgasare, renoveringsats eller s.k. ompackningsatsfinns att köpa hos b.l.a Hansen Racing, troligen också hos flersom Norrlands Custom mfl. Citera
KatalyZator June 3, 2012 Author Report June 3, 2012 Tack ska ni ha för svaren! Alltid kul med forum som har kunnigt folk! Citera
Recommended Posts