Jump to content

Featured Replies

comment_115817

Hej!

Är det någon som provat/har gear vendor under/overdrive på en C6 låda? Läser man på http://www.gearvendors.com/hrford3s.html så ser man att man t ex kan ha 4.11 i utväxling och ändå ha motsv 3.20 med överväxeln ;) . Och att ha "6 växlar" i C6:an med tät stegning låter ju intressant :rolleyes: . Kostar en hel del men.... det vore kul!

Jag undrar vad dom inte nämner... andra nackdelar än priset o s v

Jag vore mycket tacksam för svar i ämnet :)

comment_115822

Ja du även konserverad gröt kan säljas bara man gör bra reklam för det.

Bara skit, dyrt och krångligt i min mening.

Man har ju fortfarande kvar den gamla slitna trötta och mycket ineffektiva C6 låda

Du får en nybyggd låda med överväxel för samma pengar dessutom.

Bästa lådan som jag tycker man ska ha för överväxel är en Ford 4R70W från en V6....De passar på 351!

Vad som är intressant är att en 4R70W har en 1a växel som ligger på 2.84 istället för C6 2.40

D.v.s mycket mer effekt till bakhjulen redan på 1an med 4R70W!!

På överväxeln har 4R70W 0.70 medans med C6/Gera Vendor är på 0.78

D.v.s en 4R70W går snålare och lugnare på landsväg.

Lägg sedan till att C6 redan är en av de slöaste/trögaste/tyngsta lådorna som finns plus att man kopplar på ytterliggare en klump från Gear Vendor

Det kommer bli ännu mer effekt som försvinner och tyngre.

För inte tala om krångligare och mer saker som kan gå sönder

Nej släng bort C6an och häng dit en 4R70W

En ännu billigare lösning en helt vanlig AOD låda....Den är lite svagare och har samma 2.40 utväxling på 1-an som C6

Perfekt för de som bara vill ha en bil för cruising. Den har ännu lite lägre överväxel på 0.67

Samma dimensioner som FMX så den kräver bara några få modifieringar...Tror knappt kardan behöver ändras

Min kärlek är iallafall 4R70W! :)

Här en 67a med 4R70W se så lugnt det går och rätt pigg på ettan

http://www.youtube.com/watch?v=KZLPS8IBwUs

Några länkar på de som kan AOD / AODE / 4R70W

http://www.transmissioncenter.net/aode.htm#Level%203

http://www.lentechautomatics.com/aodproducts.html

Att tillägga om 4R70W är att det är en stark jävel som håller!!

Mycket starkare än C6

I USA har det även blivit populärt bland dragracers att använda den i nyare Mustanger

Ändrade %s av %s (%s)

comment_115838

Jag har själv köpt specialbyggd AOD av http://www.transmissioncenter.net/aode.htm#Level%203

De var väldigt bra och duktiga på just bygga färdiga "kits" för äldre bilar

Annars är Broader Performance MYCKET duktiga!

De har på deras hemsida ett komplett paket där även anpassad turbin och en speciell elektronik modul medföljer (Opti shift)

Eftersom 4R70W är elektroniskt styrd och din bil inte har någon dator så följer denna dosa med

http://www.broaderperformance.com/en/ford-aode-4r70w/94-4r70w-transmission-package.html

Som du ser är även en komplett nybyggd, trimmad låda inkl ny turbin fortfarande billigare än Gear Vendors

  • Author
comment_115853

Per vilka genomtänkta och akurata svar du lämnat! Jag tror att fler än jag lekt med tanken på 3.89 (eller kanske 4.11?) i bakväxeln å 0,7ish i overdrive för att ta sig fram någorlunda vettigt på landsvägen. I vinter blir det lådbyte :o. Jag blev lite extra intresserad av Broader Performance alternativ med box (otroligt att man får frächa grejjor för mindre pengar är gearvendors påhängsklump.....). Så risken är stor att jag fortsätter att fråga om de ena å det andra framgent. Tack!!

comment_115887

Om du är en mekanisk människa så kan du köpa min 4r70w som har trasiga bromsband på 1-2 och 2-3 växlarna. Jag duger inte till att byta sånt så jag byter hela lådan. Du kan få den billigt, säg till annars åker den på tippen i nästa vecka. Overhaul/Repair kit ligger på ett par hundra dollar....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...