Jump to content

Recommended Posts

Hej

Jag har tittat i min verkstadshandbok, men är inte riktigt säker på vad jag ser, så därför frågar jag här:

Om jag tar loss Pitman-armen från styrsnäckan, kan jag då vrida ratten obegränsat antal varv eller tar det stopp både åt vä. & hö. efter några varv?

På bilden jag länkar till nedan, så ser det ut som att i styrsnäckan sitter ’Sector Shaft’ och den verkar ha begränsat rörelseområde vä. och hö. (om jag fattat rätt).

Är det denna ’Sector Shaft’ som gör att ratten stoppar i sina ändlägen eller finns det andra ändstopp i framvagnen t.ex. på styrstaget?

Sedan undrar jag om ngn vet den korrekta benämningen på de gängade ’hylsor’ vid P-ändarna man vrider på när man justerar Toe in Toe out?

LÄNK:

http://www.stangerssite.com/HowItWorksSteeringBox.html

Tack och mvh Christian

Styrsnäckan har en begränsning och kan inte vridas hur långt som helst. Det sitter dessutom styrstopp på casterstagen längst ut där staget fäster mot undre länkarm. Tittar du på spindeln så kan du hitta en platt yta på den delen där du sätter styrstagen. Det är den ytan som går emot styrstoppet.

Hylsorna på styrstagen kallar jag justerhylsor, tie rod sleeves är den amerikanska benämningen.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...