COCS June 1, 2012 Report June 1, 2012 HejJag har tittat i min verkstadshandbok, men är inte riktigt säker på vad jag ser, så därför frågar jag här:Om jag tar loss Pitman-armen från styrsnäckan, kan jag då vrida ratten obegränsat antal varv eller tar det stopp både åt vä. & hö. efter några varv?På bilden jag länkar till nedan, så ser det ut som att i styrsnäckan sitter ’Sector Shaft’ och den verkar ha begränsat rörelseområde vä. och hö. (om jag fattat rätt).Är det denna ’Sector Shaft’ som gör att ratten stoppar i sina ändlägen eller finns det andra ändstopp i framvagnen t.ex. på styrstaget?Sedan undrar jag om ngn vet den korrekta benämningen på de gängade ’hylsor’ vid P-ändarna man vrider på när man justerar Toe in Toe out?LÄNK:http://www.stangerssite.com/HowItWorksSteeringBox.htmlTack och mvh Christian Citera
Klingan75 June 3, 2012 Report June 3, 2012 Styrsnäckan har en begränsning och kan inte vridas hur långt som helst. Det sitter dessutom styrstopp på casterstagen längst ut där staget fäster mot undre länkarm. Tittar du på spindeln så kan du hitta en platt yta på den delen där du sätter styrstagen. Det är den ytan som går emot styrstoppet.Hylsorna på styrstagen kallar jag justerhylsor, tie rod sleeves är den amerikanska benämningen. 1 Citera
COCS June 3, 2012 Author Report June 3, 2012 Tack för all denna info!Förhoppningsvis är den till nytta även för andra :-)Mvh COCS Citera
Recommended Posts