Jump to content

Lokar kickdown installation???


Recommended Posts

Har legat under bilen i tre timmar utan att bli klokare?!

Någon som instalerat lokar-kit på en c6 som kan förklara hur det ska sitta? ser ju glasklart ut på instruktionen MEN på min bil sitter det dels "elklumpen" sen vill det liksom inte passa med armen neråt?

Akuthjälp tack!!!!!

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Axeln går inte montera fel.

Jag vet att Lokar monterat beslag på vajern fel tidigare

Har själv upptäckt detta.

Tog fram en vinkelslip och kapade ett snitt i beslaget så jag fick bort den från vajern och kunde då vända på den.

Snittet syns vid pilen fortfarande

Bilden visar en C4 men kanske de även vänt beslag fel för C6

post-2532-14483919138_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ser på din bild att armen ska vara rätt mkt bakåt ändå, såg ut på instruktionsbilden (risig svartvit papper) som att den skulle vara mer rakt ner.

Ska fara på smörjgropen i morgon om vädret är bra och se, får nog lite bättre översikt på grejorna där + att det bara tar 5min att lossa och vika ner avgassystemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har gett mig på det igen...

Armen hamnar rakt bakåt och går att trycka uppåt!? om jag har det vänt som på bilden. Vänder jag kickdown armen så står den rakt ner och går att dra bak, men tar då i kanten på tråget, får ta och bryta till armen med andra ord? för visst ska det dras ända i botten (dvs moturs) för att cd ska funka?

Link to comment
Share on other sites

Det jag misstänkte, ville bara vara säker. Ska nog vara ganska rakt ner då vajern bara ligger några centimeter ovanför oljrtråget, jaja fort fixat nu när man vet!

USA bolt-on har sina baksidor, det enda som jag köpt som direkt bolt on som faktiskt funkade rakt av verkar vara mina pedestal-mount vippor från skorpion, eller det har funkat i 5mil iaf:), dom var iof gjorda i USA, det mesta annat står det us quality på framsidan och typ made in china på baksidan...

Link to comment
Share on other sites

Äntligen :)

Allt på plats, bara och hoppas det funkar nu då, annars har man kastat 6h arbete och 1500:- på en stålomspunnen gasvajer...

Finns det möjlighet att justera växlingdvarv i kickdown läge?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Det går bra manipulera varvtalet genom att skruva på den lilla skruven i modulatorn.

Men egentligen ska man vara lite försiktig här.

Modulatorn påverkar växlingspunkten beroende på motorns belastning.

Dvs den höjer varvtalet lite hur som helst även när du kanske inte vill.

Tex kan den växla ner för tidigt och det vill gärna smälla i lådan då.

När du trampar gasen i botten (WOT) används knappt modulatorn alls utan då går lådan in i ett läge för att utnyttja det man "programerat" lådan från fabrik att växla som mest effektiv.

I WOT ändras växlingspunkterna genom att man antingen får manipulera ventilpaketet i lådan eller en "centrifugalventil" som sitter på utgående axel.

Centrifugalvikten (Governor valve) är det styr lådan beroende på hastighet. Tex att 2an ska komma vid 60km/h i WOT

Så skruva på modulatorn men förvänta dig inte lådan vill exakt det du vill då den är styrd av andra parimetrar också.

Skillnad på D och manuell:

På D utnyttjar lådan effektivast växlingspunkterna efter det den är programerad för. Men den anpassar lådans oljetryck till lameller automatiskt.

Undantag i WOT och när Kickdown ventilen är aktiverad så ökas oljetrycket till 100%. Därför är det extremt viktigt här att Kickdown fungerar annars jobbar inte lådan för fullt tryck i WOT

När du kör på manuell 1 eller 2 så går lådan ALLTID på 100% oljetryck oavsett WOT eller ej.

Egentligen ett säkrare läge för lådan när man kör race!!

Att du upplever att det inte är lika kvick som D är nog bara en känsla för själva tiden är ingen skillnad på.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tack för det utförliga svaret!

Ska ut och provköra så fort jag får möjlighet och känna hur det känns/funkar.

Tyvärr gjorde jag ett försök för några år sen när bilen var standard och hade trasig turbin med original stag och hemmagjord kickdown arm... Funkade inget vidare det! Vet dock att jag var och pillade lite på modulatorn, tyvärr. Jaja det är bagateller, bara det funkar får jag finjustera sen.

Link to comment
Share on other sites

Surt!

Tur jag monterade in en oljeplugg i tråget när jag satte in shiftkitet iaf...

Har lite sidospel på axel (några mm dock inte nu med armen på plats), hördes att det tog stopp när jag vred axeln (metallisk ljud), måste vara nått som "glidit" på sidan då, har spännt upp vajern en andra gång, tror ev att fästet inte låg stumt i mot (var ju rätt trångt!), med lite tur kanske det räcker.... förmodligen inte dock!

Link to comment
Share on other sites

Var flera är sen jag satte i kittet, mins inte hur det såg ut. Fick dock inte kickdown att funka innan och satte väl ihop som det satt så....

Kanske därför min kd arm var 45' fel, rätt logiskt. Ser ut som ett fäste/öra där, antar att det ska ligga mot ventilpaketet då, lär lösa sig, blev dock hyfsat tvärless, får se om ivern hälsar på nå mer i sommar, gjorde ju just bilen "klar" idag, finjusterade lite gasare/tändning och testade att dra ur den ordentligt efter inkörning/oljebyte, går då riktigt fint nu i alla fall :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då var det fixat! Inte provkört men armen på insidan gick i mot "stoppskruven" så armen nådde aldrig ventilen. Så kan det gå, synd bara att man inte lyckades första gången...

Tack till alla som delat med sig av sina kunskaper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tog ett tag efter en massa strul men nu fingerar kickdown bara bra, kan rekommendera lokarkitet om man byter förgasare, lite pilligt att få dit på c6 lådan och gasvajern under panalen, men funkar bra + att det blir snyggt under huven med det smidiga kromade fästet och stålomspunna höljen till gas/kickdown.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...