Jump to content

Featured Replies

comment_115958

Har legat under bilen i tre timmar utan att bli klokare?!

Någon som instalerat lokar-kit på en c6 som kan förklara hur det ska sitta? ser ju glasklart ut på instruktionen MEN på min bil sitter det dels "elklumpen" sen vill det liksom inte passa med armen neråt?

Akuthjälp tack!!!!!

comment_115980

Axeln går inte montera fel.

Jag vet att Lokar monterat beslag på vajern fel tidigare

Har själv upptäckt detta.

Tog fram en vinkelslip och kapade ett snitt i beslaget så jag fick bort den från vajern och kunde då vända på den.

Snittet syns vid pilen fortfarande

Bilden visar en C4 men kanske de även vänt beslag fel för C6

post-2532-14483919138_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

  • Author
comment_115984

Ser på din bild att armen ska vara rätt mkt bakåt ändå, såg ut på instruktionsbilden (risig svartvit papper) som att den skulle vara mer rakt ner.

Ska fara på smörjgropen i morgon om vädret är bra och se, får nog lite bättre översikt på grejorna där + att det bara tar 5min att lossa och vika ner avgassystemet.

  • 2 weeks later...
  • Author
comment_116492

Har gett mig på det igen...

Armen hamnar rakt bakåt och går att trycka uppåt!? om jag har det vänt som på bilden. Vänder jag kickdown armen så står den rakt ner och går att dra bak, men tar då i kanten på tråget, får ta och bryta till armen med andra ord? för visst ska det dras ända i botten (dvs moturs) för att cd ska funka?

  • Author
comment_116501

Det jag misstänkte, ville bara vara säker. Ska nog vara ganska rakt ner då vajern bara ligger några centimeter ovanför oljrtråget, jaja fort fixat nu när man vet!

USA bolt-on har sina baksidor, det enda som jag köpt som direkt bolt on som faktiskt funkade rakt av verkar vara mina pedestal-mount vippor från skorpion, eller det har funkat i 5mil iaf:), dom var iof gjorda i USA, det mesta annat står det us quality på framsidan och typ made in china på baksidan...

comment_116520

Det går bra manipulera varvtalet genom att skruva på den lilla skruven i modulatorn.

Men egentligen ska man vara lite försiktig här.

Modulatorn påverkar växlingspunkten beroende på motorns belastning.

Dvs den höjer varvtalet lite hur som helst även när du kanske inte vill.

Tex kan den växla ner för tidigt och det vill gärna smälla i lådan då.

När du trampar gasen i botten (WOT) används knappt modulatorn alls utan då går lådan in i ett läge för att utnyttja det man "programerat" lådan från fabrik att växla som mest effektiv.

I WOT ändras växlingspunkterna genom att man antingen får manipulera ventilpaketet i lådan eller en "centrifugalventil" som sitter på utgående axel.

Centrifugalvikten (Governor valve) är det styr lådan beroende på hastighet. Tex att 2an ska komma vid 60km/h i WOT

Så skruva på modulatorn men förvänta dig inte lådan vill exakt det du vill då den är styrd av andra parimetrar också.

Skillnad på D och manuell:

På D utnyttjar lådan effektivast växlingspunkterna efter det den är programerad för. Men den anpassar lådans oljetryck till lameller automatiskt.

Undantag i WOT och när Kickdown ventilen är aktiverad så ökas oljetrycket till 100%. Därför är det extremt viktigt här att Kickdown fungerar annars jobbar inte lådan för fullt tryck i WOT

När du kör på manuell 1 eller 2 så går lådan ALLTID på 100% oljetryck oavsett WOT eller ej.

Egentligen ett säkrare läge för lådan när man kör race!!

Att du upplever att det inte är lika kvick som D är nog bara en känsla för själva tiden är ingen skillnad på.

Ändrade %s av %s (%s)

  • Author
comment_116529

Tack för det utförliga svaret!

Ska ut och provköra så fort jag får möjlighet och känna hur det känns/funkar.

Tyvärr gjorde jag ett försök för några år sen när bilen var standard och hade trasig turbin med original stag och hemmagjord kickdown arm... Funkade inget vidare det! Vet dock att jag var och pillade lite på modulatorn, tyvärr. Jaja det är bagateller, bara det funkar får jag finjustera sen.

  • Author
comment_116832

Surt!

Tur jag monterade in en oljeplugg i tråget när jag satte in shiftkitet iaf...

Har lite sidospel på axel (några mm dock inte nu med armen på plats), hördes att det tog stopp när jag vred axeln (metallisk ljud), måste vara nått som "glidit" på sidan då, har spännt upp vajern en andra gång, tror ev att fästet inte låg stumt i mot (var ju rätt trångt!), med lite tur kanske det räcker.... förmodligen inte dock!

  • Author
comment_116838

Var flera är sen jag satte i kittet, mins inte hur det såg ut. Fick dock inte kickdown att funka innan och satte väl ihop som det satt så....

Kanske därför min kd arm var 45' fel, rätt logiskt. Ser ut som ett fäste/öra där, antar att det ska ligga mot ventilpaketet då, lär lösa sig, blev dock hyfsat tvärless, får se om ivern hälsar på nå mer i sommar, gjorde ju just bilen "klar" idag, finjusterade lite gasare/tändning och testade att dra ur den ordentligt efter inkörning/oljebyte, går då riktigt fint nu i alla fall :)

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • Author
comment_119360

Tog ett tag efter en massa strul men nu fingerar kickdown bara bra, kan rekommendera lokarkitet om man byter förgasare, lite pilligt att få dit på c6 lådan och gasvajern under panalen, men funkar bra + att det blir snyggt under huven med det smidiga kromade fästet och stålomspunna höljen till gas/kickdown.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...