AndersErlandsson June 6, 2012 Report June 6, 2012 Efter att jag kört bilen på släp så "tar" inte växlarna alltid. Den betedde sig inte så när jag provkörde den först.Min bros som är van vid automat sa att det är antagligen för lite olja i lådan (han har haft samma problem på sin bil (voyager)). Kan det stämma?Vad ska jag då köpa för olja? Citera
Per Berglund June 6, 2012 Report June 6, 2012 Efter att jag kört bilen på släp så "tar" inte växlarna alltid. Den betedde sig inte så när jag provkörde den först.Min bros som är van vid automat sa att det är antagligen för lite olja i lådan (han har haft samma problem på sin bil (voyager)). Kan det stämma?Vad ska jag då köpa för olja?Jo visst kan det bero på det men det finns säkert minst 20 andra anledningar som är lika sanna.Pröva med vanlig olja ATF typ F och se vad som händer.Fråga tidigare ägare när han bytte olja senast och vilken olja han då hällde i.Hade han i Dexron finns risk att lådan slirar och då måste du byta direkt annars blir det helrenovering Citera
AndersErlandsson June 6, 2012 Author Report June 6, 2012 ok, jag ska prova byta.Fråga om vilken olja som fylldes på för kanske 10-15år sen (om nånsin) är nog ingen idé. Vem kommer ihåg sånt?Folk som bara kör, bryr sig ju inte om sånt. Citera
Per Berglund June 6, 2012 Report June 6, 2012 (redigerad) Inte konstigt isåfall om den går dåligt!Byt all olja och rengör filter.Bandjustering måste även det görasFöresten när du byter olja får du bara ut drygt 50% från lådan.Resten ligger i turbinen så du måste även tömma den.Turbinen har en egen avtappningsplugg Ändrade %s av %s (%s) Citera
AndersErlandsson June 7, 2012 Author Report June 7, 2012 okidoki. Det står väl i chilton boken hur det ska göras. Så jag väntar tills den kommer. Citera
Recommended Posts