Jump to content

SCT Tuner påverkat tändning?


Recommended Posts

Hej!

Har en mustang GT/CS -07, också en sct tuner men inte vågat mig på att använda denna, men i helgen gav jag ett försök att hitta hur man kunde reglera octantal (vilket var omöjligt då jag tills nyligen förstod att det va en massa uppdateringar som behövde göras på den innan jag kunde ändra detta).

I alla fall, Så jag ändrade på en sak, som jag förmodligen inte skulle gjort. Jag gick in på monitor setup och ändrade på Channel 1 till RAW 0-5. Det finns två att välja mellan Custom 0-5 och det just nämnda. Ett par mil senare så började motorn ticka.

Antog då att det kan ha varit så att jag ändrade på tändningen. Då tänker man ju "ändra tillbaka det du gjorde". När jag försökte välja Custom 0-5, så kom jag till en matematisk formel liknande a*b/c där man själv skulle fylla a b och c. Hell no, klart man fegar ur när man är som jag och inte vet riktigt vad man håller på med.

Ställde iaf om bilen till "stocktune", gjorde ett antal uppdateringar på SCT tunern som inte gjorts på 6 mån och försökte idag igen. Men ställde inte om den till stocktune efter jag gjort uppdateringarna.

Som ni märker så har jag inte så stor koll och kan inte så mkt om SCT tuner och jag vet att det var jävligt onödigt att pilla, men trodde inte att det skulle kunna påverka så smo det gjorde. Om det nu beror på mitt "pill".

Är det någon som har en aning om vad det kan vara, vore jag så tacksam. /Benne

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har en mustang GT/CS -07, också en sct tuner men inte vågat mig på att använda denna, men i helgen gav jag ett försök att hitta hur man kunde reglera octantal (vilket var omöjligt då jag tills nyligen förstod att det va en massa uppdateringar som behövde göras på den innan jag kunde ändra detta).

I alla fall, Så jag ändrade på en sak, som jag förmodligen inte skulle gjort. Jag gick in på monitor setup och ändrade på Channel 1 till RAW 0-5. Det finns två att välja mellan Custom 0-5 och det just nämnda. Ett par mil senare så började motorn ticka.

Antog då att det kan ha varit så att jag ändrade på tändningen. Då tänker man ju "ändra tillbaka det du gjorde". När jag försökte välja Custom 0-5, så kom jag till en matematisk formel liknande a*b/c där man själv skulle fylla a b och c. Hell no, klart man fegar ur när man är som jag och inte vet riktigt vad man håller på med.

Ställde iaf om bilen till "stocktune", gjorde ett antal uppdateringar på SCT tunern som inte gjorts på 6 mån och försökte idag igen. Men ställde inte om den till stocktune efter jag gjort uppdateringarna.

Som ni märker så har jag inte så stor koll och kan inte så mkt om SCT tuner och jag vet att det var jävligt onödigt att pilla, men trodde inte att det skulle kunna påverka så smo det gjorde. Om det nu beror på mitt "pill".

Är det någon som har en aning om vad det kan vara, vore jag så tacksam. /Benne

Vilken tuner har du? SF3 eller Liwewire eller ngn annan?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för märke och var har du köpt den? Är den anpassad för din bil eller har du köpt tunern begagnad?

Jag funderar på att köpa en Bama SF3/X3 och har själv en massa frågor men jag tänkte ringa till American Muscle i em, de har ett servicenummer bara för Bama tuning. Du borde ju också kunna få support varifrån din kommer.

Många tuners är ju specialanpassade efter en speciell bil och då bör det ju bli problem om man ansluter den till en helt annan ECU som kontrollerar speciella hårdvaror, stock resp modifierat. Om du kollar runt lite på nätet finns det en massa info, tex här forum om tuners:

http://www.moddedmustangs.com/forums/search.php?searchid=4144519&photoplog_searchinfo=1&photoplog_searchquery=sct+tunes

Eller ett exempel från en 2012 V6 s inte vill starta efter tuning (finns en massa andra trådar också, det är bara att leta):

http://www.allfordmustangs.com/forums/2011-v6-mustang-tech/332300-2012-stang-not-starting-after-sct-sf3-tune.html

Kundrecensionerna hos t.ex. americanmuscle.com kan ge en del tips, t.ex att man inte ska ha i nyckeln i tändningen (om det nu kan ge problem, framgår inte): "Installing the tunes is a piece of cake, though the printed instructions don't mention that when you plug in the tuner it should be done with either the car ignition turned to the off position or with the key left out of the ignition completely. The tuner will tell you when to turn the key to the on position."

Att hålla på och pilla i applikationen känns ju inte helt 100 om det finns risk att något går fel men när chansen är så stor att det faktiskt blir väldigt bra så kan det ju vara svårt att låta bli...:P Hoppas att du kan få den support du behöver!

Link to comment
Share on other sites

SF3 är det. Är du hemma på den eller?

Det står på om den "preload" eller coustom tune. Är det coustom tune så måste du beställa pgr vara till din set up. En sån här tuner gifter sig med bilen och den kan "bara" trimma din bil efter man har matchat den med bilen. Vill du ha hjälp med tune kan vi hjälpa dig. Vi har beställt många

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...