Jump to content

Featured Replies

comment_116641

Kanske en dum fråga...

Min koppling tar väldigt högt upp nu efter jag reparerade ett fäste för länkaget. Tidigare tog kopplingen ganska fort

men nu tar den först på slutet när pedalen är nästan helt uppe.

ska man skruva in, dvs kortare, eller ut på pinnen som trycker kopplingsarmen nere vid lådan???

Det är alltså "Release Rod" som jag kan justera på min, jag har ingen justering uppe vid "pedal to equalizer rod"

post-6354-144839194679_thumb.jpg

Vidare undrar jag över fjädern som går från kopplingsarmen, på min bil är den inte så lång och är monterad mellan sista delen på equalizer Bar och armen, men kollar jag på andra bilder så verkar det som om fjädern ska vara längre samt sitta fast i karossen

comment_116643

Vad har du för bil - 67 med sexa enligt bilden?

Refererar till min gamla 66a - Pedalspelet justeras med att man skruvar på release rod'en. Spelet ska vara ngn tum IIRC - dvs det fria spelet från pedalens toppläge till dess att den engagerar kopplingen (motorn avstängd).

Fjärdrar finns bara en listad till 67 - NPD part# 7523-1. Långa fjädern på 65/66 V8. Fjädern kan möjligen gå från kopplingsarmen till ett fäste på torpedväggen...men troligare mellan release lever'n och ett hål ovanför rod'ens fäste på kopplingsarmen (syns ej på din bild)

• Author
comment_116644

ok, då får jag minska på längden dvs skruva in, som det är nu har jag i praktiken inget spel alls...

det är en 66:a jag har, bifogade bilden bara för referens. Googlade mig fram till att antigen har man en fjäder uppe där kopplingsarmen kommer ut, eller en lång fjäder nere vid motorn. jag har bara en liten fjäder....