AndersErlandsson June 16, 2012 Report June 16, 2012 Vattenpumpen läcker på min 302, så jag köpte de båda packningarna nytt. Rengjorde ytorna och använde loctite flänstätning på alla packningsytor. Men det läcker ändå. Det kommer från undersidan av pumpen, men jag kan inte se exakt. Slangarna är bytta och pumpanslutningar rengjorda.Pumpen ser skum ut ( i mina ögon) för i nederkanten är där ett jack, så om det kommer vatten inifrån kylkanalerna så går det ut där.Men jacket ser fabriksmässigt ut så..Och nån annanstans kan det väl inte läcka?Microsprickor? Kan det vara så att jag behöver en ny pump?Om jag köper ny pump får man med den där mellanplattan också då? Citera
CMC-49 June 17, 2012 Report June 17, 2012 Byt pump. tätningen till pumpaxeln har gett upp. och då läcker det från ett litet hål på undersidan av pumpen.Ja mellan plåten följer med.Pump finns hos Hansen racing, norrlands custom, vp-autoparts och alla de andra som säljer delar till våra mustanger. Citera
AndersErlandsson June 17, 2012 Author Report June 17, 2012 Tack så hemskt mycket för ett riktigt bra svar. Citera
AndersErlandsson June 28, 2012 Author Report June 28, 2012 Jag har fått reda på att pump som passar min motor är stört omöjligt att få tag på. 3 pumpar från hansen (olika årsmodeller) alla är 5mm för höga.Men jag funderade lite till CMC-49:Det lilla jacket jag pratade om sitter inte på pumpen utan på motorn. Och om lagringen går i pumpen borde väl vatten läcka framme på pumpen?För jag kan inte för min själ se eller förstå hur det kan komma ut där nere om lagret går. Det enda sätter jag kan se om det kommer ut därnere så läcker packningarna innanför kylkanalerna på pumpen, eller att pumpen är skev eller har ojämn yta.Jag får heller inte tag på nån ny pump som passar. Alla är 145mm från block till hub Min ska vara 140mm.) Citera
Recommended Posts