Jump to content

Featured Replies

comment_7167

Nu har min motor hostat igång, eften mycke om och men.

Tror dock att stiften har tagit stryk av allt surande..

Den verkar inte tända på alla, om jag köper nya igen, vilka ska man ha?

mina heter motorcraft, är väl originalstift :?:

ingen skillnad på stift mellan 400m och 351c va :roll:

MVH Fredrik

comment_7168

Spelar inte så stor roll.

Det går bra med Motorcraft som ska vara till den maskinen enligt verkstadsboken.

NGK,Accell,Champion går fint.

På 400M har du väll ganska låg komp? Det är väll "Open chamber" och lågkompkolvar om du inte bytt ut till nått annat?

  • Author
comment_7170
Spelar inte så stor roll.

Det går bra med Motorcraft som ska vara till den maskinen enligt verkstadsboken.

NGK,Accell,Champion går fint.

På 400M har du väll ganska låg komp? Det är väll "Open chamber" och lågkompkolvar om du inte bytt ut till nått annat?

Vad är open chamber ?:roll:

Förbränningsrummen är mindre än i 351 an jag hade innan,

KOlvar vet jag ej, men jag tror det är hörgre komp i denna än 351.

Köper likadana stift!

MVH

comment_7172

400M är utvecklad för att vara en "låg emissions" motor och har därför låg kompression.

Förvisso så är alla det under 70-talet men 400M var tänkt att ta över från BB motorer på lastbilar och fullsizebilar som behöver vridmoment på låga varvtal

Topparna är ca 78cc och då är det ca 8:1 om kolvarna är "dished" (tallriksformade)

Om din motor är efter 72 så är dom det.

"Open chamber" toppar står för att förbrännings rummet är helt öppet.

Om du la en glasskiva på toppens yta så ser du att hela förbränningsrummet är synligt.

På "Closed chamber" så blir en del av förbränningsrummet täck och ser då U-format ut. Hoppas du förstår? :?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...