Almqvist June 15, 2004 Report June 15, 2004 Nu har min motor hostat igång, eften mycke om och men.Tror dock att stiften har tagit stryk av allt surande..Den verkar inte tända på alla, om jag köper nya igen, vilka ska man ha?mina heter motorcraft, är väl originalstift ingen skillnad på stift mellan 400m och 351c va MVH Fredrik Citera
Gäst June 15, 2004 Report June 15, 2004 Spelar inte så stor roll.Det går bra med Motorcraft som ska vara till den maskinen enligt verkstadsboken.NGK,Accell,Champion går fint.På 400M har du väll ganska låg komp? Det är väll "Open chamber" och lågkompkolvar om du inte bytt ut till nått annat? Citera
Almqvist June 15, 2004 Author Report June 15, 2004 Spelar inte så stor roll.Det går bra med Motorcraft som ska vara till den maskinen enligt verkstadsboken.NGK,Accell,Champion går fint.På 400M har du väll ganska låg komp? Det är väll "Open chamber" och lågkompkolvar om du inte bytt ut till nått annat?Vad är open chamber ?Förbränningsrummen är mindre än i 351 an jag hade innan, KOlvar vet jag ej, men jag tror det är hörgre komp i denna än 351.Köper likadana stift!MVH Citera
Gäst June 15, 2004 Report June 15, 2004 400M är utvecklad för att vara en "låg emissions" motor och har därför låg kompression.Förvisso så är alla det under 70-talet men 400M var tänkt att ta över från BB motorer på lastbilar och fullsizebilar som behöver vridmoment på låga varvtalTopparna är ca 78cc och då är det ca 8:1 om kolvarna är "dished" (tallriksformade)Om din motor är efter 72 så är dom det."Open chamber" toppar står för att förbrännings rummet är helt öppet.Om du la en glasskiva på toppens yta så ser du att hela förbränningsrummet är synligt.På "Closed chamber" så blir en del av förbränningsrummet täck och ser då U-format ut. Hoppas du förstår? Citera
Almqvist June 15, 2004 Author Report June 15, 2004 Ja, just det, för min 351 är ju en 73:a, så den har ju också "open chamber" då!Jag förstår.Tack ska du ha! Citera
Recommended Posts