Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Har som icke Mustangägare nässlat mig in här som en katt bland hermelinerna sedan vi är några stycken med classic Corvetter som gärna vill åka lite på bana.

Jag är själv inte så intresserad att offra min bil genom att kasta mig ut bland kamikaze-piloter i moderna småbilar under "almänhetens fria åkning" men kunde tänka mig att om flera klubbar gick samman för att träffas en dag eller två under ordnade förhållanden på en seriös bana, litet flygfält, konbana eller liknande så kunde det kanske bli en trevlig stund. :)

Jag gillar alla typer av klassiska bilar (har faktiskt ägt bla en Mustang 70 en gång i tiden) och tycker det skulle vara otroligt roligt om man kunde samla tex Camaros, Mustanger, Falcons, Shelbys, Cobror, Cudor och Challengers osv för en fin dag på banan, fika, köra och sparka lite däck samt knyta kontakter mm.

Käns det som en bra ide?

Vi håller till lite varstans i landet men själv är jag från huvudstaden. :)

Mvh.

Ricky Berg

1972 Corvette

  • 3 weeks later...

Var det inte så att Mustangklubben tidigare var involverad i något som hette "Musclecar on track" som kördes på Sviestad en gång om året?

Eller var det någon annan Mustangklubb?

//Ricky.

Ponys on track hette det. Jag väntar på skivbromsar fram, sedan funkar det bättre att köra bana.

Kul!

Jag tror jag sett din bild på rejsaforumet.?

Vad har du för bromsar fram nu?

Ska du uppgradera till storbromsar eller samma storlek som orginal av annat fabrikat??

Vad funderar du på för bromsar i stället?

Är själv lite sugen på stadigare bromsar. :)

//Ricky.

Japp du har säkert sett mig på rejsa. Det blir Trans-Am bromsar fram. Det vill säga Ford Fullsize från 65-66 monterade på trumbromsspindlar och nav. Egna fästen för bromsoken. Bak behåller jag trumbromsarna för det bör räcka ett tag. Finns att köpa färdiga kit från både Cobra Automotive (Svindyrt) och Street or Track (Bara dyrt). Detta är då till Mustang. Vill du kolla på vassare bromsar till Corvette hade jag börjat på Summit för att få en uppfattning om vad som finns. Kolla även Wilwoods hemsida. Det beror ju på om du siktar på "original" eller lite mer pro touring. Det finns ju Corvetter som kör historisk racing och jag vet inte vad de kör med. Lucky Eddie Racing var ju på Kutstorp förra helgen och körde hårt med en Corvette. Bilder finns ju på rejsa.

Halloy. :)

Jag kør nu med 100% originalbromsar men har Porterfields sintrade belægg och stålspunna slangar, detta funkar och med ren olja har jag ænnu inte upplevt någon avmattning under de bandagar jag kørt.

Det var værre då jag hadde tæta fælgar, gummislangar och orginalbelægg..

Så kommer ju jag heller inte upp i samma hastigheter som Sonic`s race-ZL-1 Corvette med 630hk..

Jag ær vældigt nostalgiskt lagd och kør med 15" hjul men jag har en tanke på att evt gå upp till 16" om jag hittar "rætta fælgarna" sedan det finns bættre dæck før 16".

Større fælgar æn 16" vill jag inte ha.

Så mitt ønskemål (drøm) ær Wilwoods D8 6-kolvs ok fram och samma fast 4-kolv bak, dessa ska vara "direct fit" med 15" hjulen.

"Sonic`s" Lucky Eddie (Pekka Nystrøm) byggda ZL-1 Corvetten ær byggd efter Klassik-reglementet och då får man inte anvænda annat æn vad som på den tiden det begav sig fanns tillgængligt.

Den bilen kør alltså med original optionbromsar som i stort sett endast såldes som tillbehør eller tillsammans med ZR1, ZR2 och L88 paketen som fanns 1968-1971.

Skivorna ær borrade original fast man anvænder aluminiumnav fram.

Oken fram ær original Z51 option med "dual pin", dvs 2 pinnar som håller klossarna på plats. Standardbromsarna har endast 1 pinne mitt på toppen av klossen.

Den enda skillnade mellan hans bromsok ær denna extra pinne som førhindrar att klossen kan røra sig en aning i oket, annars ær allt samma.

Bak kør han med standard ok, dvs samma som alla andra corvetter från någon gång runt 64-65 och nyare.

Sjælvklart har han en bra bromskylning.

Jag har en tanke att montera ett par kylslangar på min bil innan KM på Mantorp i mitten av Augusti, men det blir en enklare løsning æn på Sonic`s ZL-1. :)

Hur ær det med Mussarna?

Jag har før mig att man bytte till pickuppernas 2,5" trummor bak førr før sportigare kørning men i dag finns det væl hela skivbromskit før den som har pengar så det ræcker..?

//Ricky.

  • 3 months later...

Nope!

En av de sista turerna för säsongen slutade i diket. Frambromsarna hade blivit varma och då låste bakbromsarna vilket gjorde att jag sladdade ner i diket. Bilen blev skrot men jag klarade mig. Nu blir det något annat istället. Ligger hjulupphängningar och bromsar från en C4 i garaget och jag har beställt en Cobra ram och kaross...

  • 2 months later...

Det finns ett visst intresse för detta hos Trans Am klubben och jag Tom har lovat att fungera som koordinator i bankörnings sammanhang. Skicka PM så hör jag av mig för fortsatta disskusioner.

  • 2 months later...
låter väldigt trevligt ;-))

finns det fler än www.proceduralracing.se som har trackday för oss med gamla trevliga bilar?

Procedual Racing har ingen specifik trackday för oss med gammelbilar utan vi kör tillsammans med "de andra". Men visst vore det trevlig att kunna arrangera en banträff för historiska bilar från runt 60-70 talet med lite motor i. :) Vi i Corvetteklubben kör våra Malmby-dagar 2ggr/år då kör vi på strip med tidtagning och större konbana samtidigt och vi har ett påbörjat sammarbete här med Camaroklubben och finns intresse från er i Ford-gänget att vara med i samarbetet är det bara att ta kontakt. Corvette och Camaro klubbarna har from i år (2013) börjat med att bjuda in varandra till eventen, på det sättat får vi fler deltagare, bättre ekonomi och förrutom fler trevliga människor dessutom fler balla bilar att beskåda då de körs som de var byggda för att köras. :D //Ricky.

Procedual Racing har ingen specifik trackday för oss med gammelbilar utan vi kör tillsammans med "de andra". Men visst vore det trevlig att kunna arrangera en banträff för historiska bilar från runt 60-70 talet med lite motor i. :) Vi i Corvetteklubben kör våra Malmby-dagar 2ggr/år då kör vi på strip med tidtagning och större konbana samtidigt och vi har ett påbörjat sammarbete här med Camaroklubben och finns intresse från er i Ford-gänget att vara med i samarbetet är det bara att ta kontakt. Corvette och Camaro klubbarna har from i år (2013) börjat med att bjuda in varandra till eventen, på det sättat får vi fler deltagare, bättre ekonomi och förrutom fler trevliga människor dessutom fler balla bilar att beskåda då de körs som de var byggda för att köras. :D //Ricky.

jag vet att det inte är enbart för gamla bilar. vad jag menade var att man inte behöver en ny Ferrari, Lambo eller Porsche för att få vara med. och att det lät säkert dvs nått för oss med gamla trevliga bilar...

har du hört med De Tomaso klubben om ett sammarbete? jag tycker det låter trevligt, alltid roligt att se och prata bilar. om nu vi får vara med... ;-)

  • 3 weeks later...

Missa inte Tierp Arenas Track and Strip den 25-26 maj. Man kör bankörning på Lördagen och Dragracing på söndagen. Naturligtvis blir det även en gigantisk bilträff hela helgen. Surfa in på Tierp Arena och kika. :) Anmälningarna ramlar in och vill någon vara med och köra så dröj inte för länge med anmälan.Tierp_zpsdd2a1e72.jpg

  • 3 months later...

Jag har ännu inte gett upp förhoppningarna att få se lite balla bilar köras utan försöker fortfarande samla lite vilsna själar till gemensamma bankörningar.

Som ett led i detta har jag nu startat Facebook gruppen "Corvette Oldies Bankörning".

https://www.facebook.com/groups/585065978203506/

Är man intresserad av detta så är det bara att logga in och dela med sig av sina erfarenheter och idéer.

Är man mer intresserad av kaffe och cruising kan man säkert hitta en annan och mer passande grupp för detta.

//Ricky.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...