Jump to content

Recommended Posts

Fann dessa i min cab 67:a.

Är det ngn som vet vad dom betyder och vart dom hör hemma?

Storlek: 20mm x 75mm och har ett 9,5mm hål på vänstersidan.

Text på bricka 1:

(2 rader)

WFL-A 9HB

3L00 8 932A

Text på bricka 2:

(2 rader)

WCY-R X Ford

2 83 7GA 903

Mvh COCS

Fann dessa i min cab 67:a.

Är det ngn som vet vad dom betyder och vart dom hör hemma?

Storlek: 20mm x 75mm och har ett 9,5mm hål på vänstersidan.

Text på bricka 1:

(2 rader)

WFL-A 9HB

3L00 8 932A

Text på bricka 2:

(2 rader)

WCY-R X Ford

2 83 7GA 903

Mvh COCS

Bricka 1 er til bakaxelen for Mustang '70-'73

Bricka 2 er til bakaxel for Falcon '65 eller Mustang '65-70

Titta lite her;

http://www.kevinstang.com/Ninecase.htm

og her

http://www.fordification.com/tech/rearends_ford07.htm

Skulle kunne identifera dom lite mere noga men hinner inte nu....;-)

Mvh

JohnB

Tack!

Mkt intressant. Nu har jag kodat av mina ovan nämnda brickor.

Bricka 2 är då tydligen från bilens originalbakaxel (min bil är tillverkad 31:e Juli 1967) och bricka 1 den bakaxel som sitter i nu med Equa-lock.

Så här blir avkodningen…

Bricka 1:

WFL-A = Mustang årsmodell 1970-1973

9HB = Tillverkad 1969 i Augusti vecka 2

3L00 = Ratio 3.00 / 8 tum / 28 splines & Equa-lock (L)

932A = Vet ej, kanske Plant Code ???

Bricka 2:

WCY-R = Mustang årsmodell 1965-1970

7GA = Tillverkad 1967 i Juli vecka 1

2 83 = Ratio 2.83 / 7¼ tum / 24 splines

903 = Vet ej, kanske Plant Code ???

Nu en fråga:

--- Min utväxling är alltså idag 3.00 istället för 2.83. Påverkar det min hastighetsmätare och i så fall åt vilket håll?

LÄNK TILL BAKAXEL JAG ANVÄNDE:

http://www.fordification.com/tech/rearends_ford01.htm

Godkväll och tack för svar!

Det har suttit en 6:a i min bil som ny, men det var längesedan. Den tidigare ägaren sade att han bytt 'hjulnav' och 'annat' (kommer ej ihåg hur han benämnde det). Han sade dock ej att han bytt bakaxel. Jag skall fråga honom om bakaxeln, så får vi se vad han säger.

Du skriver att den bakaxeln är 2 tum bredare. Menar du då att den är 1 tum bredare på varje sida = 25 mm bredare ut mot hjulhusen? Det låter inte så mkt i skillnad. Kan jag krypa under bilen och mäta den eller kan jag på annat sätt konstatera vilken bakaxel jag har?

Och så undrar jag vad det här med 'Equa-lock' är?

Mvh CS

Hej igen

Lamell-diff är = diffbroms - antar jag.

Nu har jag talat med den tidigare ägaren till min 1967 Mustang om bakaxel till bilen. Han berättade att han bytt original bakaxeln till en nyare som han köpte på skroten i Osby för många år sedan. De metallbrickorna ( tags ) som jag berättat om ovan, har suttit på dessa bakaxlar och han hade tagit av dom. När han ’renoverat’ bakaxeln han skaffat, så blev den brickan aldrig återmonterad.

Så min bakaxel är alltså från 1969 och har Equa lock funktion.

Betr. olika bredd på bakaxel som CMC-49 nämnde i sin postning ovan, så har jag efter en del efterforskningar kommit fram till att följande nedanst. verkar stämma enl. ett flertal referenser på Internet. Det betyder då att min år 1969 tillverkade bakaxel har samma bredd som originalet från 1967.

These measurements are from flange to flange. Subtract 5" for bare housing length.

1965 - 1966 Mustang 57.25 inches = 145,4 cm

1967 - 1970 Mustang 59.25 inches = 150,5 cm

1971 - 1973 Mustang 61.25 inches = 155,6 cm

LÄNK:

Ford rear end axle width

http://www.mustangsandmore.com/ubb/FordRearDimensions.html

Mvh COCS

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...