Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag ser gradskalan på remskivan men finner inget motmärke att läsa av mot? Om jag råkar sakna ett sådant märke, kanjag få tips hur jag löser det?

Vid fördelarbytet som nog blir sent idag lr imorgon tänkte jag ställa motorn i "noll läge" och se till så att rotorn pekar på 1 ans tändkabel. Funkar det lr är jag ute och cyklar här?

Jätttetacksam för snabbt svar!

Hej.

Det funkar som du skriver, det som är svårt är att få det 100%

rätt utan att riva av frontdelen på motorn (transmitionskåpa, bröst).

Men i ärlighetens namn, jag har faktiskt samma problem på min

motor, men jag har också slutat med att använda strobb lampa.

Hittar du bara rätt på tändläget för 1ans så går det att ställa

med rätt känsla och med hörsell.

Givetvis är det strobblampa som är det bästa för att kunna ställa

helt hundra, men det räcker ibland med att få 99% rätt.;)

Hej.

Det funkar som du skriver, det som är svårt är att få det 100%

rätt utan att riva av frontdelen på motorn (transmitionskåpa, bröst).

Men i ärlighetens namn, jag har faktiskt samma problem på min

motor, men jag har också slutat med att använda strobb lampa.

Hittar du bara rätt på tändläget för 1ans så går det att ställa

med rätt känsla och med hörsell.

Givetvis är det strobblampa som är det bästa för att kunna ställa

helt hundra, men det räcker ibland med att få 99% rätt.;)

Tack Lars! Ska det finnas nån "pil/klack" någonstans om man sedan ska ställa tändningen med strobblampa? Jag vet inte ens var jag ska leta...:confused: . På generatorsidan eller styrservosidan?

Hallå Anders, bra du hittade den på din gamla motor, glömde säga till dig att den tog jag bort för den saknades på min nya motor.

Lycka till :)

  • 11 months later...

Jag kan fota/mäta klacken imorgon efter skolavslutningen.. ;)

Du skulle annars kunna vrida motorn till övre dödläge på ettan å sätta någon lämpligt "pekande" på skivan. Där har du 0 graders förtändning.. sen kan du jobba från det.

Men lättast är nog en klack och en synlig skala. Skalan är stansad in i godset så den kanske dyker upp om du får bort färgen?

Sant Lars.

Mina bilder är på Cleveland (samma 70-73 tror jag). Om det är en 289-302-351w ser det kanske ut på annat sätt.

På min Ford Racing motor ser det ut så här

post-7033-144839311255_thumb.jpg

Det är ett eftermarknadsblock (kallat 351 Boss) som har winsor delar. Fästet under tumstocken är för cranktrigger men ser klacken för tändinställning (ytterst på tumstocken) ut lika på 351w och 289/302 tro?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...