Jump to content

Mr Hammond har lämnat oss


ThomasFB

Recommended Posts

(redigerad)

Hej.

Ja det var inte kul, allt sådant som idag händer, främst när artister

som är ökända, även bilfolk som t.e.x Caroll, Boyd, mfl, gör att man

får svårt att hinna med det man vill:(.

F-n tiden går och jag tycker att jag står stilla och trampar, gör det

ni tänkt NU.:thumbup:

Jag måste erkänna att jag en gång jobbade med musik, EMI som då

var stort hade undermärket Harvest rekord, det var här det började

för Deep Purple, jag var då nära 20 år när jag tände på deras typ av

rock.

Ändrade %s av %s (%s)
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

För mig som alltid har älskat Deep Purple så har denna dag varit extra tung när en världens bästa keyboard spelare har lämnat oss. Jon var 1968 med och bildade Deep Purple och var pappa till den odödliga låten "smoke on the water". Hade förmånen att se bandet spela i Linköping för ett par år sedan och det var en riktig höjdare. Tyvärr var inte Jon Lord med den gången men jag har dock ett antal inspelningar både på skiva och DVD som jag brukar sitta och lyssna på och jag får gåshud varje gång som jag hör hans riff.

R.I.F Jon Lord.

Link to comment
Share on other sites

Japp det är sorg nu! han va King keyboard, som tyvärr har lämnat oss nu!

(Fan dom börjar få lite väll många bra musiker i himlen nu!) Lite kan vi väll få ha kvar!

Link to comment
Share on other sites

Deep Purple har hängt med allt sedan 70-talet hos undertecknad.

Hade den STOOORA förmånen att se deras gig sommaren 1985, comeback för Mk2 uppsättningen och DP var i sitt livs form. Fullt ös från första riff.

Har personligen lite svårt att smälta andra uppsättningar än Mk2 och Mk3.

Link to comment
Share on other sites

Ouch.... En av mina största musikidoler :(

Såg dom första gången -87 (om jag minns rätt) i Göteborg, har sett dom några gånger sedan dess.

Bästa minnet var Slottsruinen i Borgholm på Öland 1996-07-03.

C:A 1500 personer i publiken o gubbarna levererade så man blev helt förvånad.

Tungt o hårt, precis i min smak.

RIP Jon

/Björn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ohh, min idol nr 1, faan... Jag 'älskade' dom såå mkt och i början på 80-talet drömde jag om att dom skulle bli ett band igen och det hände strax därefter :-) Såg dom i Göteborg och Stockholm 1985 - Perfect Strangers. Men inget varar för evigt :-(

Jon Lord köpte sin andra Hammond-orgel av Christine McVie (Fleetwood Mac) när hon behövde pengar i början av 70-talet och vad jag förstått, så har han haft den kvar sedan dess... Ngn som vet mer?

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset :-)

Jag har samlat alla LP-skivor och CD av Deep Purple som jag sett sedan jag var ca 10-12 år gammal vilket inträffade ca 1975, hehe...

Min första skiva jag köpte för 'gräsklippningspengar' var BURN (1974) och sedan märkligt nog denna:

http://www.progarchives.com/album.asp?id=9118

Sedan rullade det på...

Har vid det här laget nog det mesta av gruppen i alla olika varianter, gôtt!

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

När jag arbetade i Italien (Turin) runt 1986-1987 så fanns där skivaffärer som sålde 'piratskivor'. Jag köpte 2 eller 3 st. LP Deep Purple, men dom var det ganska dåligt ljud på, vilket jag hatar, så jag köpte inga fler. Vet ej vad dom heter - alla mina LP-skivor står nedpackade i kartonger i källaren sedan sista flytten.

Link to comment
Share on other sites

Undertecknad irriterar sej också över dåligt ljud, därför lyssnar jag väldigt sällan till riktig musik då jag kör bil. Det kommer tillräckligt med ljudföroreningar över radiostationerna 24/7.

Har en Thorens trotjänare med Glanz -pickup som snurrar vinylplattor, så mina står uppackade :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en DP-47F med monterad Ortofon MC som kostade ca hälften av skivspelarens pris, men den (Ortofon) är väl kanske inte längre i bra kondition, med tanke på åldern :-)

Dock lät jag renovera mina JBL 250 Ti förra året efter trogen tjänst sedan 1987. Dom kostade 67.000 kr paret då 1987, men det betalade inte jag, eftersom jag importerade (nya) själv, hehe...

Jag hoppas verkligen kunna få upp mina LP snart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...