Jump to content

Broms Panik


Snorre70

Recommended Posts

Börjar få panik nu!

Har kontrollerat bromskontakten och fyllt på broms olja, o bromslampan lyser hela tiden när jag startar om bilen! den slocknar efter att man kört ett tag, men ibland tänds den igen eller så snart jag stänger av och vrider om nyckeln igen!

behöver lite tips och nu!!!! då jag ska registreringsbesiktiga den på måndags morgonen!!!! HJÄLP

Link to comment
Share on other sites

Snorre, har du justerat om bromsvarningsgivaren efter att ha luftat systemet?

Om inte, står givaren inte mitt emellan punkterna utan åt ena sidan. Du justerar den genom att sätta på

tändningen, lampan lyser, eller hur? Du öppnar en av nipplarna och har någon som sakta trycker på bromsen

tills lampan slocknar och drar då till nippeln. Observera att man måste trycka väldigt försiktigt dvs sakta på

bromsen och just så hårt att lampan slocknar. Om man trycker för hårt går givaren bara över till andra sidan

och man måste börja om igen.

Lycka till,

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Ta av sladden :-) ingen på bes som känner till funktionen.

Om det är så 'enkelt' som Bosse beskriver att justera in givaren, kan jag tycka man gör det i första hand. Visst, besiktningen kommer inte märka om sladden är av, men det kan ju vara bra för egen skull att få en varning att bromsarna dummar sig.

Men visst, går det inte att få till kan man ju släcka lampan. Men då gäller att vara säker på att det verkligen är bara givaren, så det inte är ett problem med bromsarna.

Link to comment
Share on other sites

Om det är så 'enkelt' som Bosse beskriver att justera in givaren, kan jag tycka man gör det i första hand. Visst, besiktningen kommer inte märka om sladden är av, men det kan ju vara bra för egen skull att få en varning att bromsarna dummar sig.

Men visst, går det inte att få till kan man ju släcka lampan. Men då gäller att vara säker på att det verkligen är bara givaren, så det inte är ett problem med bromsarna.

Själv klart kommer jag att fixa detta så snart som möjligt, man vill ju ha en varning om något är fel! men problemet att hinna detta tills imorgon tyvärr!

Bromsarna är testade på alla sätt man kan tänka sig, så något problem med dom är det inta, det är bara lampan som jävlas. Å det kan ha att göra med att det va lågt i behållaren. Men efter på fyllning så är inte problemet ur världen tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Har du ett fördelningsblock i mässing för bromsarna? Med en givare? Om du har det så skruva ur givaren och balanskolven ställer sig i mittläget och lampan är släckt. Skruva tillbaka givaren och förhoppningsvis är allt frid och fröjd. Lampan indikerar att någon krets tappat bromsverkan.

Link to comment
Share on other sites

Nja, Lars... Absolut värt ett försök, men jag hade inte turen att det var så enkelt. :(

Det bästa är att ta loss fördelningsblocket och återställa det med tex tryckluft på arbetsbänken.

Själv fick jag tag i kolven med en specialtång och kunde på så sätt, dra kolven i rätt läge.

Men min teori är nog att eftersom lampan blinkar lite då och då, verkar det vara jordfel nånstans på vägen mellan givaren och varningslampan.

Håller tummarna för besiktningen imorgon, Thomas!!! :)

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Du ska inte behöva blåsa med tryckluft. När givaren är ur och bromssystemet är i ordning ska kolven ställa sig rätt vid bromsning. Annars är det nåt fel i nån bromskrets. Kolven måste röra sig lätt om den ska ha någon funktion. Om lampan blinkar är det antingen fel på givaren eller att kabeln till givaren har kontakt med jord. Jag förutsätter att givaren har en anslutning, annars kan felet ligga någon annanstans. Har själv haft blinkande lampa och då var det givaren som var trasig.

Link to comment
Share on other sites

Du ska inte behöva blåsa med tryckluft. När givaren är ur och bromssystemet är i ordning ska kolven ställa sig rätt vid bromsning. Annars är det nåt fel i nån bromskrets. Kolven måste röra sig lätt om den ska ha någon funktion. Om lampan blinkar är det antingen fel på givaren eller att kabeln till givaren har kontakt med jord. Jag förutsätter att givaren har en anslutning, annars kan felet ligga någon annanstans. Har själv haft blinkande lampa och då var det givaren som var trasig.

Vilken givare va trasig för dig då? den på pedalen eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...