Jump to content

Recommended Posts

Har precis införskaffat en dröm. Mustang Cabriolet -65. Har dock lite problem framförallt när jag ska fälla upp cabben, men även vid nerfällning. Motorn verkar inte orka med detta. Man måste manuellt "hjälpa till". Detta ställer till problem när man är själv. Vet inte om cabmotorn är renoverad eller om kolvar är bytta. Ska man byta ut den gamla motorn mot en ny eller är det värt att renovera denna? Är det mycket jobb, med tanke på att det är hydraulik inblandat?

Kolla först spänningsfallet! Dra en "startkabel" direkt på cab-motorn och se om det går bättre. Motorn går trögast (tycker jag) när sufletten är fullt ute, både vid stängning och öppning.

  • 4 weeks later...

Plockade bort baksäte och paneler. Hydrauloljan var nästan helt slut. Läckage uppe vid nippeln på den högra kolven som läck ut vid höger bakhjul. Vilket är vanligast, att nippel/slang är trasigt eller själva kolven? Jag tror hela hydraulpaketet är bytt i samband med en totalrenovering 1982. Jag har läst här på forumet att en del haft problem när de bytt bl.a. slangarna. Cabben har dragit snett m.m.

Hej!

Jag bytte i våras från manuell till hydraulisk cab. Allt nytt, motor, kolvar och

slangar. Första problemet var att dom NYA slangarna läkte. Fick hem nya och

dom läker dom också, men så lite att jag bara kollar då ock då att det inte blir

för mycket olja i dräneringen. Andra problemet var att den första motorn la av

när jag luftade systemet första gången. Fick en ny där också. Från NPD. Dom

är bra att ha göra med, men kvaliteten på USA-tillverkade delar är dålig. Jag

kommer att reklamera dom andra slangarna också, men har inte haft tid i sommar

då jag har haft en hel del att göra med regionen.

Så svaret på din fråga har jag nog redan gett. Läckage i nipplarna.

Mvh.

P-O

Ett litet tips, när det gäller hydraulik vänd er till en firma som håller på med sånt.

Skit i original, tänker först o. främst på slangar o. kopplingar.

Blir både bättre kvalitet o. billigare.;)

  • 5 months later...

Har då äntligen fått tummen ur och bytt alla hydraulslangar till cabben. Gick kanon i 5 minuter. Tills trycket i systemet kommit upp. Sen börjar det pysa. Eftersom det är trångt och man ser dåligt vid det övre nippelfästet så är det fingertopparna som gäller. Läckaget kommer där pistongen glider i kolven. Med andra ord så verkar det även vara packningen i själva hydraulkolven som är trasig. Byter man hela kolven eller chansar att man kan byta packning?

Ska man byta båda kolvarna? Är det svårt att plocka bort och montera nya? Måste man justera cabben efter detta? Många frågor hopar sig. Men det är snö och kallt så man har ju lite tid.

Hej Yggdasil!

Det bästa är nog att byta båda cylidrarna. Reparera går inte. (om du inte känner någon

som gör det nästan gratis för några timmars jobb, dom går inte att ta isär nämnligen)

Byter man bara en cylinder, finns risken att den andra inte går i takt med den nya.

Det är inte svårt att byta, lite pyssel, men det fixar du om du är någorlunda händig.

Du ska inte behöva justera cabben efter byte, om inte någon tidigare "justerat" Allt finns

i manualen. För du har väl en "Shop Manual"? Om inte, skaffa en!

Behöver du mer hjälp, hör av dej!

Mvh.

P-O

Hej Pools

Tack för hjälpen. Då börjar vi med nedplockningen. Har kollat på nätet och det verkar inte vara så svårt att demontera. Har en shop manual, men bara på pdf. Får nog skriva ut den så man kan bläddra ordentligt.

Har hittat en kille i Lindås-Emmaboda som tillverkar cabkolvar, till ett helt överkommligt pris, firman heter ATRP.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...