Jump to content

Spacer ?.


Recommended Posts

Jag har en tid funderat på detta med spacer, många har eller har haft problem med

tjuvluft och att det inte tätar på ett eller annat sätt, läcker runt förgasarfot:(.

Som dom flesta vet så finns det bot även för detta, ett sådant är packning av

fibermatrial, alltså tjockare än den vanliga tunna papperspackningen:).

Denna typ av packning finns i fyra olika utföranden, fyra lika stora hål, två avlånga hål eller

helt öppen, dessutom finns den även till spred borre:confused:.

Min fråga är vilka av dessa kan användas på tex insug men fyra lika (square borre), varför har

man spacer:confused:.

Har spacer en praktisk förklaring, eller är den monterad för att man som på tex Ford med

originalförgasre inte kunde ansluta vevhusventilation på annat sätt.:wtf:

Vad jag förstår så går det jättebra för många idag att klara sig utan spacer, eftersom den

ovanstående fiberpackningen finns, (isolatorpackning i fibermatrial) som alltså inte släpper

upp värmen från motor, på så sätt utesluter s.k. ånglås:yawn:.

Spacern skulle med andra ord kunna demonteras, varför, därför att anslutningen från vevhusvent

kan göras direkt på en utbytt förgasare typ Holley, Edelbrock mfl.

En fråga i detta är, går det då att använda en helt öppen isolatorpackning på ett fyrport insug

typ FORD med s.k. square borre, fyra lika hål i insug, eller måste isolatorplattan ha lika

hålindelning, vad händer, det är min fråga.

OBS jag ställer frågan för att jag själv har funderingar och kanske detta kan starta en tråd som

vi kan hitta rätt och fel, spacer eller inte, insugshål kontra packningstyp mm:p.

Link to comment
Share on other sites

Har just nu en 1" träspacer mot ånglås. Inga problem med otät men blir mättad till slut av bränslet.

Funderar nu på ett 2" i aluminium. Då i fyrports utförande.

Enligt det jag fått ut på nätet, så ger en spacer med öppet plenum (visst Kallas det så) , bättre högvarvs egenskaper medans fyrport ska ge bättre respons / vrid på lägre varv.

Men förutsätter att de då pratar om insug med öppet plenum.Typ rpm performer.

Min motoruppsättning ger sämmre lågvarvs egenskaper och vill se om det ger någe. Packningar finns anpassade till alla modeller.Oavsett fordon. Under förutsättning att ytorna är rena å släta samt jämn åtdragna. Men om det påverkar med en öppen packning på fyrport ?? Pröva och se som med allt annat.

En fråga på ditt inlägg.

Min vevhusventilation sitter på luftburken funkar inte bra. Koppla mot förgasaren? Hittat ett pluggat utag men ser klent ut Holley 750 Nr:3310. Och eller påverkar det förgasarens interna vacuum blandningen osv. Skulle vilja gör något vettigt åt vevhusventilationen.

// Bullen

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vevhus vent är alltid en stadig fråga, var, när, hur osv, den sidan som vi kallar

passagerar sida dvs höger inifrån, på den kåpan skall backventil med slang

anslutas till som vanligast bakkant spacer eller motsvarande på förgasarfot.

Från lock oljepåfyllning skall, om man nu har lock med en liten pip, anslutning

för slang, kopplas till luftburk, vanligast utkant framkant utsidan filterburk.

Jag har kopplat min slang från lock till underkant original innanför fillterinsatts,

har man en HP luftrenare (Kromad) så kopplar man slang från lock som

jag gjort, alltså innanför filterinsatts;).

post-20-144839216486_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

En fråga på ditt inlägg.

Min vevhusventilation sitter på luftburken funkar inte bra. Koppla mot förgasaren? Hittat ett pluggat utag men ser klent ut Holley 750 Nr:3310. Och eller påverkar det förgasarens interna vacuum blandningen osv. Skulle vilja gör något vettigt åt vevhusventilationen.

// Bullen

Satt på samma sätt i min, samt att jag har en öppen filter på den vänstra ventilkåpan. Fick ut en oljedimma i motorutrymmet.

Koplade om den slangen från luftburken till vakumet på Holleyförgasaren på den högra ventilkåpan och då funka den.

/Artur

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har monterat en 1" square bore spacer då jag fått för mig att det skulle ge lite bättre ork på låga varv. Det blev trångt under huven och den enda luftrenare jag kunde hitta i en hast var en Edelbrock 1002. Pass upp för den - filtret (ngt slags skumgummi) är inte vidare värmetåligt och blev snart deformerat - det smälte delvis. Dåligt tycker jag.

Lars, CMC 1716

post-1891-144839470854_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Orkar inte skriva en förklaring så jag klippte och klistrade lite ;)

It seems like there are hundreds of kinds of carburetor spacers on the market today. But no matter what it looks like or what material it's made from, a carb spacer has two tasks: insulate the carburetor from engine heat to keep the incoming air and fuel cooler, and act as a tuning aid to produce more power.

Spacer Materials

Let's start with a spacer's insulation properties. These are largely determined by the material a spacer is made from. There are four types of spacer material: wood, phenolic resin, polymer (plastic), and aluminum. Each has a different thermal conductivity (heat transfer) rating that tells you how well the material insulates against heat. The lower the rating number, the better the material insulates. Let's look at each type:

Aluminum is the worst insulating material of the bunch, with a thermal conductivity rating of 1,665.1. It does offer three advantages-it's very durable, are easily altered to help tune the intake charge, and is the only spacer material allowed by many racing sanctioning bodies.

Wood is the best insulating material, with a thermal conductivity rating of 1.02. It's also cheap and easy to shape. However, wood is the least resistant to gasoline and chemicals. It soaks up liquid easily, causing the spacer to warp, become porous (causing vacuum leaks), and break down faster. If you use wood spacers, inspect them regularly and replace if necessary.

Phenolic Resin has a thermal conductivity rating of 2.01. While not as good an insulator as wood, it is far more resistant to fuel and chemicals, making a resin spacer more durable.

Polymer is less expensive than phenolic resin. But with a thermal conductivity rating of 3.90, it does not insulate as well. Some polymers have been developed that insulate nearly as well as phenolic resin, so it pays to do your homework before you buy.

Spacers as Tuning Devices

Spacers fall into one of two categories. Open plenum spacers increase the total area of the intake manifold, which helps build mid-range and high-rpm horsepower. That makes them ideal for racing. Wood and aluminum are the better material choices for racers who reshape or stack spacers. Phenolic resin and polymer are good choices for spacers that won't be altered. Sanctioning body rules often dictate the type of spacer material you can use.

Four-hole plenum spacers are designed to increase the velocity of the air/fuel charge, which helps build low and mid-range torque. Spacers made from phenolic or polymer are ideal for street cars and trucks, providing the best balance of insulation and durability.

Spacer designers and racers often play with spacer configuration to get specific tuning effects at certain points in the engine's rpm range. Aluminum and wood spacers are ideal for this as their openings are easy to reshape with a die grinder.

Another tuning trick is to stack open plenum spacers. This increases the spacers' insulation factor and creates a mini-tunnel ram effect by giving the incoming air and fuel a taller, straighter shot into the manifold. Aluminum, wood, and phenolic resin spacers can be stacked.

Now that you know some of the basics concerning carburetor spacers, you should have a better idea of which type fits your needs.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Att den isolerar från värme kan jag skriva under på. Hade problem med ånglås första åren

jag hade Musse med aluminiumspacer. Läste här på forumet och fick lösningen: spacer i

fibermaterial som inte suger åt sej bensin. Phenolic Resin verkar ju vara det mest optimala

materialet. Förutom trä då förstås, men då får man väl byta flera gånger varje år.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...