Jump to content

svetsa input shaft?


Recommended Posts

Då jag håller att fixa och modda lite så funderade jag på en sak? Behöver dela på en inputshaft för att få allt o lira. Den lokala maskinsnubben säger att det går. Men jag funderar på om det håller. Hur mkt kraft går det genom axeln egentligen?

Mvh peter

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för inputshaft vi pratar om? Beskriv gärna hur och varför... visst allt går - våra originalventiler i motorerna är i flera fall svetsade mellan tallrik och skaft. Håller utmärkt tills det släpper - och det gör det om du håller ner plattan ofta och länge eller stegar upp i ventilfjädrar (bara ett exempel).

Link to comment
Share on other sites

Då jag håller att fixa och modda lite så funderade jag på en sak? Behöver dela på en inputshaft för att få allt o lira. Den lokala maskinsnubben säger att det går. Men jag funderar på om det håller. Hur mkt kraft går det genom axeln egentligen?

Mvh peter

Vänta nu pratar du om den axeln du fick av mig?

Slog mig nu när jag läste detta inlägg att du har väll låda före 1970?

Då skulle du haft med tillhörande oljepump!

Klantigt av mig för den hade jag kunnat skicka med så vill du ha den skickar jag över den "free of charge"!

Pumpens drev är knäckt så du får flytta över drevet från den du har......Bör vara samma men jag kan inte svära!

Har större delen av den C4 liggandes i molekyler så vill du ha rubbet får du lägga några kr i extra frakt.

Lådan är inget värd för mig eftersom den saknar ventilhus samt har brustet pumpdrev

Vill du bara ha pumpen åker resten i skroten

Link to comment
Share on other sites

Vänta nu pratar du om den axeln du fick av mig?

Slog mig nu när jag läste detta inlägg att du har väll låda före 1970?

Då skulle du haft med tillhörande oljepump!

Klantigt av mig för den hade jag kunnat skicka med så vill du ha den skickar jag över den "free of charge"!

Pumpens drev är knäckt så du får flytta över drevet från den du har......Bör vara samma men jag kan inte svära!

Har större delen av den C4 liggandes i molekyler så vill du ha rubbet får du lägga några kr i extra frakt.

Lådan är inget värd för mig eftersom den saknar ventilhus samt har brustet pumpdrev

Vill du bara ha pumpen åker resten i skroten

Japp det stämmer Per.

min låda är från 67 så det räcker inte med pumpen... utan även resterande inuti lådan måste bytas ut då även det är av mindre diameter.

vad är det du har liggandes? ventilhus har jag ett nytt nu så det är lugnt... men resten kan juu vara intressant.

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Alltså pumpen är komplett även den del som går in i lådan.

Det ska inte vara nått mer att byta.

Nästa detalj efter pumpen är ju själva planeten där axeln går in

Tar en bild senare ikväll

Japp. Dessvärre är planetens splines mindre på min 24 splines än den 24 som kom runt -70 skiljer 1.3mm på axlarna.

Link to comment
Share on other sites

Här är bilder

1 Komplett pump

2 pump isär. Där syns det spruckna drevet

3 Pumpen innan det sticks in i främre trumma där även ingående axel går in

Jag kan inte se att nått annat än oljepumpen behöver bytas.

Tror inte diametern skiljer men mät din så kan jag kolla om det är samma.

Mät utvändigt pump där kolv ringarna sitter.

post-2532-144839221551_thumb.jpg

post-2532-144839221559_thumb.jpg

post-2532-144839221565_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här är bilder

1 Komplett pump

2 pump isär. Där syns det spruckna drevet

3 Pumpen innan det sticks in i främre trumma där även ingående axel går in

Jag kan inte se att nått annat än oljepumpen behöver bytas.

Tror inte diametern skiljer men mät din så kan jag kolla om det är samma.

Mät utvändigt pump där kolv ringarna sitter.

post-6314-144839221674_thumb.jpg

Första bilden din 24 splines, Andra bilden min gamla 24 splines.

post-6314-144839221639_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Que????? T :confused:

Hade ingen aning om att det fanns olika dimensioner trots samma antal splines.

Sånt här gör ju att man hatar Ford ibland.

Som sagt tidigare. Du kan ta hela linan om du vill?

För mig är det inget värt och varit nära flera ggr att skrota

Här en bild på rubbet

ehetetah.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Que????? T :confused:

Hade ingen aning om att det fanns olika dimensioner trots samma antal splines.

Sånt här gör ju att man hatar Ford ibland.

Som sagt tidigare. Du kan ta hela linan om du vill?

För mig är det inget värt och varit nära flera ggr att skrota

Yes... kontentan av det vi lärt oss nu är att 24/26 axeln är lika grov som 26/26... varför ford gjort på detta vis kan man ju undra....

Jag tar hela linan du har liggandes, skicka med allt du vill bli av med som kan komma till användning nu eller vid nåt annat tillfälle.. :cool:

Har du kvar adressen? Säg till vad frakten blir så löser jag det.

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Que????? T :confused:

Hade ingen aning om att det fanns olika dimensioner trots samma antal splines.

Sånt här gör ju att man hatar Ford ibland.

Som sagt tidigare. Du kan ta hela linan om du vill?

För mig är det inget värt och varit nära flera ggr att skrota

Här en bild på rubbet

ehetetah.jpg

Blir kanon. Just send it =)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...