Jump to content

Vilken 5W-20 olja förutom motorcrafts egna kan man köra på? GT-05


peckapecan

Recommended Posts

Hallåj

Tänkte höra med er ang ovanstående inför mitt nästa (första) oljebyte sedan bilköpet.

Som jag förstår så är detta en delsyntetolja ?

Finns det någon bra olja att köpa av lokala handlare (Luleå) , som uppfyller specen?

Säljs Motorcrafts olja av någon i närheten av Luleå, så man slipper beställa, även oljefilter ?

Nu snart så ska bilen i vinterdvala, så bör man byta olja+filter innan avställning?

I övrigt någonting viktigt tänka på innan man parkerar bilen för vintern ?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Bara ett kort tips ang oljetyp; det var en intensiv diskussion kring detta i somras, se http://mustangclubsweden.org/showthread.php/17158-Varf%C3%B6r-har-Ford-valt-en-5W-20-olja-till-V8-an-MY2005-gt?

(Själv bytte jag olja för första gången i aug och skulle fixat 5W-20 innan servicen men glömde och fick köpa på OKQ8 på vägen... fanns inte 5W-20 men de påstod att jag skulle ha 5W-40 (Q8 Formula Excel, en helsyntet) efter att ha knappat in regnumret och eftersom jag visste att bilmeken körde med 5W-40 i en annan musse (06:a) så fick det bli det, hade inget annat val just då. Har funkat bra so far iaf och jag kommer inte att byta innan vintervilan, har inte gjort det de senaste två vintrarna, och nu är det ju ändå så nyss jag bytte.)

Jo, en sak till: en C-tek batteriladdare kan vara ett hett tips inför vintern; inte så kul med urladdat batteri när man ska ut på vårpremiär så småningom... :)

Link to comment
Share on other sites

Hallåj

Tänkte höra med er ang ovanstående inför mitt nästa (första) oljebyte sedan bilköpet.

Som jag förstår så är detta en delsyntetolja ?

Finns det någon bra olja att köpa av lokala handlare (Luleå) , som uppfyller specen?

Säljs Motorcrafts olja av någon i närheten av Luleå, så man slipper beställa, även oljefilter ?

Nu snart så ska bilen i vinterdvala, så bör man byta olja+filter innan avställning?

I övrigt någonting viktigt tänka på innan man parkerar bilen för vintern ?

/Peter

Jag handlar amalie olja på ta motor till mussen.Filtret köper du på Laitis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...