Jump to content

Eftermarknadsframvagn


lofa

Recommended Posts

Ska renovera framvagnen.. nån som har goda, dåliga erfarenheter av olika märken mm.. typ TCP, Global West eller någe annat? är inte intresserad av originaldelar som är fel från början.. vill ha väghållning.

mvh lofa

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha väghållning så börja med riktiga däck och bromsar istället.

Sätt på ett par 18'' fälgar som gör 80% av väghållningen.

Hur mycket kan du tänka dig lägga och hur ska du använda bilen?

TCP & Global är ju de dyraste av alla men verkar vara fina grejer men är mer för racing vilket har kortare livslängd.

Deras grejer tycker jag personligen är lite överkurs för gatbruk.

Grejerna sitter ju ändå i orginalhålen för framvagnen så då är man ändå kvar i orginalgeometri men med mer justeringsmöjlighet.

Jag tycker bärarmar av repro duger till 99%.

Bästa bärarmarna jag stött på som är eftermarknad är faktiskt MOOG som Hansen Racing säljer.

Bäst kvalite'!

Däremot tycker jag att extra kraftiga fjäderhållare med polyurethane bussning från Mustangs Plus är kanonfina.

Fjädrar och krängningshämmare kan du köpa i princip var som helst.

Jag har flera gånger köpt just fjädrar och hämmare från Mustangs Plus och de är i fin kvalite'

Men som sagt viktigast är nog hur du ska använda bilen?

Byta ut allt till modern TCP Mc Pherson och rack & pinion styrning är ju roligt men priset på 50.000kr är inte riktigt i linje med resten av bilens prestanda,

Tror inte ens 50.000 räcker :?::shock:

Sen får man ju inte glömma det urusla bakaxelupphängningen.

Det blir ju inte bättre än svagaste länken och ha en bra framvagn och ett arsle som hasar i kurvorna är ju ingen vits. :lol:

Nä för vägen duger modifierade reproprylar med starkare fjädrar,dämpare och sen fläska på med riktiga fälgar och bromsar

Link to comment
Share on other sites

har 9" AL-fälgar runt om med lågprofil så där är de klart...

Tycker framvagnen är helt kass.. de rappligaste skit jag nånsin sett.. får jag bara ording på framvagnen är jag nöjd iaf ett tag, Drifting är ju populärt nu!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig att det är rappligt!!!

Men det blir faktiskt bra bara man förstärker.

Kör med så mycket polyurethane det går!

Det styvar ordentligt

Det mest rappliga är styrningen tycker jag!

Bedrövlig cyckelpumphistoria!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja och jag är jättenöjd med min.

Fördelen med att hålla sig till "någorlunda" orginal är ju att priset på delar som går sönder är väldigt billigt

720lbs spiralfjäder (sänkt 1 tum)

10mm polyurethane säte för övre del av fjädern

Mustangsplus fjäderhållare

Grab A Track stötdämpare (faktiskt i svagaste laget! Finns bättre!!)

MOOG bärarmar. Övre sänkt

Undre MOOG bärarm har jag tryckt in polyurethane bussning

1'' krängningshämmare med polyurethane fråm Mustangs Plus

Styrningen är än så länge helt orginal och där blir det Rack & Pinion när ekonomin tillåter.

Jag har sett att fler och fler kommer med Rack & Pinion så priserna sjunker

Det lutar åt att köpa "Flaming River" som har bättre priser och mer "gatvänligt" sortiment. Inte så extremt som TCP

c-must-rack.jpg

Bakvagn har jag inte hunnit med alls.

Det enda som sitter där är 5-bladig "reverse eye" bladfjädrar

Håller just nu (Mitt i sommaren!!!) på att installera en ny special 9'' axel så där måste jag själv tillverka egna stag för väghållning.

Link to comment
Share on other sites

Ser att ni diskuterar framvagnar, jag var med och plockade ner en fram vagn till en 65:a i helgen och kunde konstatera att dammaskerna till dom flesta kulleder går att ta i sär.

Går dom att byta separat utan att byta hela leden.

Link to comment
Share on other sites

Ser att ni diskuterar framvagnar, jag var med och plockade ner en fram vagn till en 65:a i helgen och kunde konstatera att dammaskerna till dom flesta kulleder går att ta i sär.

Går dom att byta separat utan att byta hela leden.

Nej det går inte. Du skadar ju ändå leden när du demonterar den.

De är så billiga så köp nytt.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog sant, det kanske inte är värt att bråda med.

Men man behöver inte misshandla leden för att få bort gummit, sitter ju bara i en metal ring som är på pressad och den är bara att gänga av.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog sant, det kanske inte är värt att bråda med.

Men man behöver inte misshandla leden för att få bort gummit, sitter ju bara i en metal ring som är på pressad och den är bara att gänga av.

Ja men för att få dit en ny så måste ju hela kulan bort från spindeln.

Den måste ju träs över själva bulten.

Det går att köra utan gummi också. Pressa i lite mer fett bara.

Det lilla man kör på rena sommarvägar påverkar inte så mycket

Link to comment
Share on other sites

Vart köpte du dina polyurethanebussningar..?

Ringde till Perståkers och de hade men han sa att det fanns två olika storlekar till framvagn (nedre bärarm).. är det olika på smallblock och bigblock eller varför olika??

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju ganska förvånad när man pratar med Persåkers och de vill ha 1270 kr för de nedre yttre bussningarna och så går man in på din länk och där kostar de 20$ .. är det besvärligt att beställa direkt från PLUS och hur lång tid tar frakten??

Link to comment
Share on other sites

Det är jättelätt och firman känner till vår klubb väl!

Killen som sköter exporten där heter Jim Young och är väldigt tillmötesgående

Om du inte vill ringa så kan du maila honom

jyoung@mustangsplus.com

Du kan ha grejerna på en vecka!

Säg att du fått kontakten via klubben eller mig så blir det extra fart.

OBS! Köp inte deras egna Nedre bärarmar!!!

Dom är dåliga som tusan!! Det var därför jag rekommenderade MOOG istället

Om du köper från dom så läs deras ordererkännande noga!

Händer att dom slarvar med fel artikelnummer men det gör iochförsig alla firmor jag handlat med i USA! :?

Link to comment
Share on other sites

Lofa

Ska du beställa maila mej så beställer vi ihop jag behöver ochså lite delar.Det blir lite billigare med frakten om man går ihop.

Jag såg din Musse i Vadstena idag.Men du måste sätta på bredare däck. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag såg också din bil i Vadstena igår (och har sett den några gånger tidigare inne i Linköping). Jag åkte inte med någon av mina bilar igår, utan åkte med i kompisens svarta Thunderbird -64 (den stod parkerad utanför fiket vid leksaksmuséet).

Link to comment
Share on other sites

Jag såg också din bil i Vadstena igår (och har sett den några gånger tidigare inne i Linköping). Jag åkte inte med någon av mina bilar igår, utan åkte med i kompisens svarta Thunderbird -64 (den stod parkerad utanför fiket vid leksaksmuséet).

Hallå!! Ni måste ju åka me era bilar! :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...