Jump to content

Recommended Posts

Har funderat på en G-Tech. Är det bara skräp eller funkar de bra? När jag läste på deras hemsida så är det svårt att säga emot.

Fysiken har sina lagar och har men ett tillräckligt känsligt instrument så borde produkter som G-Tech vara bra. :?:

Nån med erfarenheter?

Hittade det här. Men skulle fortfarande vilja ha erfarenheter från någon...

Det finns en massa olika saker som påverkar bilens prestanda. En del saker mer än andra. Lufttemperatur, luftfuktighet, lufttryck, oljeviscositet, vind, bränsle, föraren, rullmotstånd, vägens lutning, mm. Dessutom är en bil mer nyckfull än t.ex en dator. Bilen kan gå lite fortare ena testen fastän man tycker att förutsättningarna är samma som föregående test. Med hänsyn till detta är det viktigt att testa bilen minst ett par gånger i vardera färdriktning för att få ett medelvärde. Att mäta hastighet på ett rörligt föremål är svårt. Professionella test förare upplever samma problem med detta som du gör, eftersom dom också har alla dom olika parametrar som kan ändra förutsättningarna för bilen.

Vi kan stolt säga att noggrannheten på G-TECH/pro är nästan lika hög som på testinstrument som kostar upp till 80000kr eller mer. Men för att uppnå ett bra resultat måste du vara lika noggrann som dom professionella grabbarna, för att få ett medelvärde som är rätt. Om du t.ex gör 5 tester, skall du ta ett medelvärde av dom 3 mest lika, och strunta i dom 2 som avviker mest. Gör du 10 tester, ta väck dom 4 mest avvikande osv. Se till att vägen du testar på lutar så lite som möjligt. Om det är lite uppförsbacke kommer accelerationen att bli mindre, och mätvärdena felaktiga. Samma i nedförsbacke.

HUR FUNGERAR G-TECH/pro?

Hjärtat i G-TECH/pro är accelerometern. En accelerometer mäter acceleration även kallad G-kraft. G-kraften håller dig i sätet, och om man tar väck sätet accelererar du mot marken med 1 G ( 9,63m/sek/sek ) Accelerationen mäts i G och det är det som G-TECH/pro mäter och visar för det mesta. Du kan se detta när du håller mätaren horisontellt, då visar G-TECH/pro 0,00G, och om du håller G-TECH/pro vertikalt så visar den 1.00G. Så när mätaren sitter horisontellt tar G-TECH/pro inte hänsyn till gravitationskraften, utan bara till bilens acceleration. Med andra ord, sitter G-TECH/pro inte exakt horisontellt blir mätningen lite felaktig. G-TECH/pro säger till om du monterar mätaren för mycket fel.

G-TECH/pro räknar ut din hastighet och sträckan du kört, genom att den vet accelerationen och tiden. Så om du vet hur stor accelerationen varit under en viss tidsperiod vet du hur stor hastighet du har efter denna tidsperiod. Om du startar från noll så vet G-TECH/pro hastigheten efter varje tidsperiod, vilken är 2,5 millisekunder på denna mätare. Ju tätare tidsperioder ju exaktare mätresultat. Om man vill starta från en annan hastighet än noll, kommer mätaren att visa felaktiga resultat. Det är alltså viktigt att alltid starta från 0.

Avståndet mäts på liknande sätt. Vet man hur fort man färdats under en bestämd period, vet man också sträckans längd.

G-TECH/pro mäter också hästkrafter, ibland kallade hästkrafter på bakhjulen. Bakhjulshästkrafter är inte så många som på motorn, eftersom en del försvinner i transmissionen osv. 10-15% brukar komma bort på vägen från motorn till bakhjulen.

G-TECH/pro mäter också hästkraftsförluster i vind-motstånd. Så om du tar väck backspeglar, torkare och tejpar för luftintag mm, så kommer mätaren visa ett större antal hkr, utan att du trimmat motorn.

Formeln för att räkna ut hkr är: hastighet x X x acceleration ( vid vilken given tidpunkt under en test ) X vikten på fordonet.

VAD KAN MÄTAREN GÖRA?

1. 0-100 kmh tid

2. 100-0 kmh tid

3. 1/4 mile tid

4. 1/4 mile sluthastighet

5. Hästkrafter

6. G-kraft under ett kort ögonblick

7. G-kraft under längre tid

NOGGRANNHETEN?

Man kan dela in noggrannheten i två sorter. Den ena är apparatens noggrannhet, och den andra är Verkliga Livets noggrannhet. Detta är dom värsta omständigheter som kan råda. I det Verkliga Livet påverkar temperatur, skrammel, elektroniskt brus, mm accelerometern negativt.

Eftersom dina mätresultat kommer att hamna mellan mätarens egen missvisning och Verkliga Livets är det noga att du gör många mätningar och använder ett medeltal.

1. 0-100 kmh mätaren 1/100 sek Verkliga Livet +/- 1/10 sek

2. 100-0 kmh mätaren 0,3 m Verkliga Livet +/- 0,9 m

3. 1/4 mile mätaren 1/100 sek Verkliga Livet +/- 1/10 sek

4. 1/4 mile mätaren 0,16 kmh Verkliga Livet + /- 1,6 kmh

5. hkr mätaren 1 hkr Verkliga Livet +/- 3 hkr

6. G-kraft kort mätaren 1/100 G Verkliga Livet +/- 3/100 G

7. G-kraft lång mätaren 1/100 G Verkliga Livet +/- 2/100 G

Jag har hört att det skall vara en lyckomätare :? man får lite för bra tider för att vara sant. Hoppas man kan ställa in g-värdet för här i stockholm räknar man på att g=9,82N. Eftersom man tecknar g som F=k/r^2 är det olika om i världen.

Men om det funkar bra så är det en rolig leksak...

Om jag inte minns helt fel gjorde "Bilsport" reportage om olika g-kraftsmätare (det kan till och med vara år sedan) och missminner jag mig inte helt var G-TECH/pro en av de bättre, men att i äldre trimmade bilar t ex V8 bilar var den inte riktigt lika exakt p.g.a. vibbrationerna. Samma sak hade den problem med t ex BMW och dess delade bakaxlar p.g.a. dom sätter sig så mycket och då visar den för bra mätvärden (kanske därför alla BMW:s är så kvicka... :lol: på pappret)

Jag kanske inte minns helt rätt...

Men det fungerar säkert bra om man är ute efter att gämföra skillnader och inte stirrar sig helt blind på tider mm

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...