Jump to content

Bromsbacken åker inte tillbaka/ligger an


Recommended Posts

Du får lossa alla bromsrören som går till ventilen, och därefter är det bra att blåsa rent den med tryckluft.

Det absolut bästa är att köpa en renoveringssats och byta ut de mjuka delarna som har suttit där 40 år.

MustangsUnlimited har allt du behöver inklusive moderna justerbara fördelningsventiler: http://www.mustangsunlimited.com/SubCat.asp?CatKey=EMUSTANG&SubCategory=Proportioning+Valves&category=Wheels+%26+Brakes&KeyWords=EMQ17&grid=N

När ventilen är på plats igen måste du lufta hela bromssystemet.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Första läget är att ta bort el ovansidan, under denna finns en möjlighet att nollställa,

du får skaffa en tunn mejsel typ sådan som klockmakare använder.

Det bör vara starkt stål i mejseln och tun, nedanför kontaket i fördelningsblocket finns

en kolv som åker framåt bakåt beroende på vilken ända som stängs, kolven ser ut

som ett timmglas, ändarna som på ett timmglas är platta är istället spetsiga.

Det är dom spetsiga ändarna som stänger av bromsvättskan, om du med hjälp av en

ficklampa lyser ner i hålet under kontackten så ser man med viss svårighet där

kolven är smal, försök med en stark och smal spårmejsel att flytta kolven framåt

eller bakåt.

Kolla lite och hör av dig igen, kontakten är egentligen bara ett jodningsstift och har

ingen plusspäning, många har denna jordning bortkopplad, när den är kopplad

för att fungera så skall varningslampan lysa vid bromfel, dvs när kolven åkt

antingen framåt eller bakåt.

Det händer att man klipper av kabeln elle avlägnsnar lampan för att slippa irritation

av att lampan lyser, är allt rätt så skall lampan endast blinka till vid start och sedan

förbli släkt.;)

För att nollställa på detta sätt behövs inte systemet luftas.:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstår dig rätt ska den smala delen på kolven ligga i mitten? Dvs, om jag kan se att den gör så när jag tar bort elen på ovansidan behöver jag således inte flytta den fram och tillbaka?

Hur små mejslar pratar vi om? Funkar det med klassiska elektronikmejslar som säljs på Kjell & Company som t.ex

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/mejslar-mejselset/skruvmejselset-p40156

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

då har jag kontrollerat tryckfördelningsventilen och allt stod rätt till - jag kan varmt rekommendera den lilla mojängen som ni ser på bilden. Jag lyckades inte hitta den i Sverige, men en vän skickade över den från Staterna.

Jag rullade bilen innan körning och hörde inga ljud och därefter körde jag en sväng. Bilen var lika lättrullad, men jag kunde höra ett mycket svagt ljud som markerade att vänster fram snuddade nätt vid trumman, men det kunde jag även höra vid vänster bak och där gissar jag att det alltid har varit så. Som jag skrev tidigare hävdar flera att så ska det vara om självjusteringen har hittat rätt.

Oavsett är detta en piss i Mississippi jämfört med ursprungsproblemet då backarna verkligen lätt då de gick emot trumman samt att bilen var svårrullad. Jag vågar därmed med 99% hävda att problemet är löst och orsakades av svullna bromsslangar. Skulle det bli värre igen återstår att byta mastercylindern.

Någon som har några sista idéer?

Glad påsk!

post-3143-144839273146_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...