Jump to content

Bromsbacken åker inte tillbaka/ligger an


Recommended Posts

Tjena!

Jag har nyligen bytt främre hjulcylindrar, fjädrar och självjusteringar på min 1971 som har trumbromsar. Då var felet en trasig hjulcylinder på höger sida som orsakade vibrationer vid inbromsning. Jag fick även trummorna svarvade.

Felet försvann efter detta, men efter bytet märkte jag att backarna gick emot ganska kraftigt och bilen var hyfsad svårrullad. Detta försvann efter att vi ytterligare luftade bromsarna, men så fort jag körde igen märkte jag att det kom tillbaka. Särskilt vänster främre bromsback som aldrig riktigt åkte tillbaka om vi inte luftade. Jag märker att bilen är mer lättrullad om den har stått ett tag.

Bromsslangar är hyfsat nya, men det fanns vatten i hjulcylindern som var trasig. Vi fick inte ut mer luft vid luftningen och jag har spolat igenom systemet med ny fräsch olja eftersom det fanns en hel del sediment i bakre kammaren på huvudcylindern.

Jag provade att köra lite kort idag och märkte att bilen blev mer svårrullad så jag gissar att vänster främre back liger emot. Vad göra? är det huvudcylindern som bör bytas? Det är väl något som gör att inte oljan åker tillbaka? Kan det finnas mer luft i systemet. Är det en bromsslang som är svullen inuti? Vi har ju luftat vid tre olika tillfällen. Jag hade ju inte några bekymmer med detta innan. Bifogar två bilder - före och efter. Som ni kan se skiljer sig främre fjädern något, men jag tror knappast detta är orsaken.

Tacksam för tips!!

Thomas

post-3143-144839231127_thumb.jpg

post-3143-144839231143_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det saknas en fjäder som håller ihop backarna. Sitter (på din vända bild) alldeles till höger om cylindern. koplas där den gula resp blåa fjädern sitter.

Sedan kan du ta bort självjusteringen ( plåtbiten + wire med ögla) och koppla den nedersta fjädren direkt i den andra backen om du vill. Sedan justera för hand, vilket är en bättre lösning.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag är tyvärr inte med er. Jag är kanske hemmablind, men jag ser inte att det saknas något.

Bifogar bilderna rättvända denna gången. Jag köpte ett standardkit på Hansen Racing som passar Mustang 1971.

post-3143-144839231092_thumb.jpg

post-3143-144839231106_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den enda skillnaden är övre blåa fjädern som ser annorlunda ut innan, men jag tror inte det har någon betydelse. Trummorna är nysvarvade och i gott skick. blivit

Eftersom det fanns vatten i den trasiga hjulcylindern som orsakade vibrationerna kan ju bromsslangarna blivit dåliga, men då tycker jag att jag borde känt av detta problemet innan jag bytte delarna. Kan jag ha tryckt in bromspedalen för långt under luftningen och pajat gummidamasken som sitter innan huvudcylindern?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har tankar om den nedre fjäder som sitter i självjustering, är den nya av samma längd som den gammla, om ej

så bör du återmontera originalfjädern även om den ser tråkig ut.

Jag håller också med om att självjusteringen är en dålig konstruktion, det är inte ovanligt att vajern går av

alt losnar i någon av ändar, följden blir att sjävjustering blir ojämn och bromverkan ojämn.

Jag brukar alltid ta bort självjustering, efter justerar själv bromsar istället, en fråga är hur du fått vatten i

hjulcylinder.

Jag är säker på att du inte fått vatten från utsidan, vattnet som förstör hjulcylindrar, bromsrör mm är ett

resultat av att bromvätska absorberar vatten och vattnet har förmåga att i hjulcylindrar och huvudbromcylinder

lägga sig i botten av cylinder, resultat blir att cylindern blir äggformad och därmed väldigt svår att renovera.

Byte av komplett cylinder är en vettig investering, även så bör dom mjuka bromsledningarna bytas då det

som Pelle skriver, rostar och därmed blir tunna i väggar, resulterar i konstiga bromsproblem.

En vettig investering till, är att ersätta den vanliga bromsvätskan med siliokonbromsvätska, silikonvätskan

har bättre egenskaper för oss entusiaster, vi som har bilar stående ½ årsvis.

Detta var kanske inte ett svar som du ville ha, men jag tror att problemet antingen är fjädrarnas styrka

eller som Pelle tror kan problemet vara bromsslangar.;)

Link to comment
Share on other sites

Innan bytet hörde jag aldrig att backarna gick emot och bilen var extremt lättrullad.

Efter bytet hörde jag genast att backarna på både höger och vänster sida gick emot, men att det försvann helt efter luftning. Vi hittade mycket luft och vi körde och luftade vid tre olika tillfällen. Det var vid tredje tillfället som vi märkte att vänsters sida framback aldrig gick tillbaka utan luftning. Till sist fick vi inte ut någon mer luft så jag gissade att problemet var löst och körde en sista gång men så märkte jag igen att backarna gick emot när jag rullade bilen (vilket de ska göra en aning gissar jag).

Efter att bilen stått stila i två veckor var den mer lättrullad, men så körde jag en kortis igår och märkte att bilen blev svårrullad och då är det ju någonting som ligger an och inte går tillbaka och jag misstänker att det är den främre på vänster sida. Tveksam om det kan vara mer luft? Bromsarna självjusteras fortfarande eftersom jag inte hunnit bromsa vid så många tillfällen.

Link to comment
Share on other sites

Japp, justeringarna sitter rätt.

Som jag skrev tidigare gick backarna emot pga. luft som fanns kvar i systemet eftersom problemet försvann när vi luftade (märktes när jag snurrade på hjulen eftersom bilen var på pallbockar). Det är märkligt att det är mindre motstånd att rulla bilen efter att den har stått stilla några dagar vilket talar för att något hindrar oljan att rinna tillbaka?

Jag är osäker på om det har med fjädrarna. Jag tryckte på bromspedalen utan att ha trummorna på under sista gången vi hade av hjulen och då märkte jag att de rörde sig fint fram och tillbaka med undantaget vänster framback. Det gick det inte ens att trycka tillbaka den med våld, utan enbart genom att lufta och vi fick ut lite mer luft till sist.

Jag gissar på hydraliskt bekymmer, dvs. slangar eller huvudcylindern. Men om det är slangar borde ju problemet funnits där innan jag bytte hjulcylindrar och fjädrar. Inte uppstått efter renovering. Vad göra? Vad tycker ni jag ska beställa? Tyvärr har jag inte kvar de gamla fjädrarna.

Bifogar en bild på den trasiga hjulcylindern (höger) som var orsaken till att jag bytte allt.

Thomas

post-3143-144839231233_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

ok, trycket släpper inte i den ledningen! När du luftar, släpper du ju trycket. Om det bara är på ett hjul, känns det som att ett rör är ihoptryckt eller skit i en ledning. När du bromsar är ju trycket avsevärt högre än vad returfjädrarna klarar av så är det skit fungerar det som en beckventil. Skumt men kanske bara att följa ledningarna tillbaka till förgreningen till det andra hjulet och leta?? Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Jag har sett med både 3 och 4 fjädrar, så jag kan inte säga vad som är rätt. Men i Fords gamla reservdelsmanualer är det 4 st fram, och 3 bak (+ en för handbromsen).

Dock verkar ditt bekymmer vara i ledningen. Osäker på din årsmodell om ledningarna går ihop ovanpå frambalken eller inne i motorrummet. Men i princip bara att lossa i båda änder och blåsa med tryckluft för att säkerställa att det inte är skit i ett rör/slang. Skumt som sagt. Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar med skruva av vid bromsfördelaren och vid bromsslangarna och blåser rent rören samt passar på och byter bromsslangarna. Tycker bara det är skumt att detta uppstått huxflux? Jag är förvisso mer inne på huvudcylindern, men jag väntar med den.

Finns det något mer som jag glömt bort? Jag håller er uppdaterade.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade felsökt i följande ordning:

1: Bromsslang med invärtes haveri som blir som en backventil

2: Kollat så att verkligen bromspedalen kan gå tillbaka helt, ligger pedalen det minsta i spänn får det konstiga effekter.

3: huvudcylindern

Lycka till

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tjena,

då har jag bytt olja, bromsslangar, luftat och kontrollerat att bromspedalen åker tillbaka. Jämfört med tidigare kom det knappt några luftbubblor och bilen var mer betydligt mer lättrullad efter körning. Mycket talar för att problemet orsakades av "svullna" bromsslangar.

Jag kunde höra att backarna snuddade mycket försiktigt, vilket de ska göra? Hursomhelst får jag köra mer till våren för att vara helt 100%.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tryckfördelningsventil kallas den också, den måste alltid efter fel på bromsar centreras, detta kan göras manuellt

på plats i bilen.

Om tryckfördelningsventilen har hamnat i reduceringsläge för en av kretasarna, så kan den ha fastnat i ett stryp läge

för en felaktig krets, främre eller bakre.

Har detta hänt för en länge tid sedan så kan det vara nödvändigt att demontera denna, detta pga att den då kan ha fastnat

i läge för stängd krets.

Gör en rengörning och funktionstest av kolven inuti tryckreduceringsventilen, OBS, detta bör göras på verkstadsbänken.;)

Link to comment
Share on other sites

Lars,

det där lät intressant och var en nyhet för mig! Misstänker du att den har hamnat i fel läge pga. att jag har pumpat för hårt under luftningen, bytt slitdelar i bromsarna eller i samband med att hjulcylindern gick sönder och orsakade vibrationerna under inbromsning?

Kika på bilden: Jag skruvar loss tryckfördelningsventilen (nere till höger på bilden) och sen? Jag hängde inte riktigt med hur jag går tillväga? Går det att göra detta utan att skruva av den? Behöver jag dessutom lufta både fram och bakbromsar efter att jag har gjort detta?

Många frågor...

Thomas

post-3143-144839260057_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...