Jump to content

Janne provkör........Transportbilar!


JanneJ

Recommended Posts

Efter att ha harvat runt i en mängd olika mindre skåpbilar är det dags att dela med sig av erfarenheterna.

För att inte börja för långt bort i forntiden tänker jag starta med en Caddy årsmodell 2005, eller...Nej, jag bara måste börja med Skoda felicia pickup -97:an som jag körde drygt 12000 mil med. En sugdiesel på 63 hästar, ni förstår själva, det gick att hålla full gas ( verkligen stumt i botten! ) från korsningen RV156 och RV40 ända in till Göteborg, det är 3 mil.. och den gick aldrig över 120 km/h. Nog sagt om denna slöfock, vi går vidare till nästa bil, Caddyn.

Egenskaperna som är viktiga för skåpbilar är:

Bra drag i motorn

Tåliga bromsar

Bra balans i chassiet

Känslig styrning

snabb växellåda

Alla andra egenskaper som utrymme, driftekonomi, lastvikter, mm, är av underordnad betydelse.

Caddyn hämtade sprillans ny från bilförsäljningen och kördes av mig 14500 mil. Den hade en 1,9 liters turbodiesel på 105 hästar och 250 nm i vrid strax under 2000 varv.

Motorn hade en trevlig karaktär med goda prestanda, toppfart enligt GPS 167 km/h, då stod mätaren på drygt 180. Soppaförbrukning på 0,7-0,8 l/mil. Chassiet bestod av MC-pärson fram och BLADFJÄDRAR! bak, en förvånansvärt kompetent kombination som var snabb och smidig även på dåliga vägar, inga problem att hålla hög snittfart när så krävdes. Något högljudd motor och som i de flesta skåpbilar för dåligt sidostöd i stolarna.

Caddy.jpg

Nästa bil är två varianter av Berlingo, den nyare modellen som kom 2008. Den gamla varianten har jag också kört, både bensinare och diesel och det är en bil man helst ska undvika, trött, långsam växellåda och en framvagn som känns som den ska brytas i smulor när som helst.

Den nyare berlingon är en bättre bil, jag har svårt att se hur man inte skulle göra den bättre än den gamla - kan inte ha varit någon utmaning alls. Dieseln på 90 kusar är tillräcklig, bensinaren på 75 små ponnys är patetisk. Bilen lämnar inga djupa spår vad det gäller köregenskaper och är en ganska slätstruken historia.

Citroen-Berlingo-w.jpg

Nu går vi in på lite större bilar, jag var ett tag inne på att köpa en sådan och var därför ute på ett par provkörningar. Citroen jumper finns i en uppsjö olika varianter. Den första jag testade var en 8m² med 2,2 motorn på 100 hästar. Det tog mindre än 5 minuter innan jag bestämde mig, att en helt tom bil kan ha sådana problem att ens komma upp till 120 är sorgligt, vad händer när det kommer lite last? är 100 max då kanske? Minnena från Skodan kom fram igen..

Nästa Tröja var en 13m² med den största motorn, 3 liter, 160 hästar, 400 nm. Nu hände det grejor! att ligga i 150 var inga problem :) men,

den var nästan överstark på 1:an och 2:an, tillsammans med en gaspedal med nästan 0 i motstånd fick man känslan av att bilen skenade när man körde ut ur en korsning, men den var fin på landsvägen.

20121003_160721.jpg

To be continued..

Link to comment
Share on other sites

Mycket inspirerande läsning Janne :)

Efter att ha haft L200, 3 caddys, en xantia, en C5 å 2 santa feer (firmabilar) så är jag böjd att hålla mig till de nyare vagnarna.

Bränsleekonomin på en caddy är förvisso svår att överträffa men... den e inte SÅ kul.. Citroenerna går verkligen bra efter vägen men är ändå inte direkt revolutionerande. Jag tycker att Hyundaierna har ger mig best bang for the buck! senaste har 197 hp 425 nm å går som en klocka :cool:.

Har faktiskt provkört den nya "datschan" (f-låt kan inte den stavningen) och med ett nypris på strax över 100 000 kan den vara en kandidat.

Ärligt talat... de e kul med bilar :wave:

Link to comment
Share on other sites

Egenskaperna som är viktiga för skåpbilar är:

Bra drag i motorn

Tåliga bromsar

Bra balans i chassiet

Känslig styrning

snabb växellåda

Alla andra egenskaper som utrymme, driftekonomi, lastvikter, mm, är av underordnad betydelse.

Man kan reflektera över Jannes prioriteringar men man ska inte bråka med gubbar över 50. Bättre då att kanske bidra med lite inspiration.

Link to comment
Share on other sites

Nya höjder på konsumentupplysning :D

Jag hänger på Klingan med ännu en inspirationsvideo. 4,32 in så upptäcker man nya, och oanade, sidor hos Transit

Ändrade %s av %s (%s)
Lägger med klippet också ......
Link to comment
Share on other sites

Nästa modell som jag har kört ett flertal olika årsmodeller av är Peugeot Expert. Min förra firmabil var en 2003, 2,0 Hdi, 93 hästar 250 nm vrid, MC pärson framvagn, stel axel med spiralfjädrar bak.

Experten är i jämförelse med sina småsyskon Partner/Berlingo inte en bil som håller på att trilla i bitar så fort man klipper ett par curbs ( trottoarkanter ) i lite för hög fart. Den har snarast ett agikulturellt drag, robust och inte speciellt insmickrande, man måste komma över den första tiden innan man hittar själen i bilen.

Efter ett tag lär man sig hur den ska hanteras, kopplingen är tvär, växelspaken oprecis, hela bilen är lite butter.. Men den har goda inneboende egenskaper! Motorn är en pärla med förvånansvärt bra drag, speciellt i lite högre hastigheter, dessutom är den riktigt snål på soppa, runt 0.7 och även under vid långkörningar är inga problem. Väghållningen är riktigt bra när man hittar känslan i chassiet, låt bilen röra sig över vägen, låt ratten tala sitt språk, smek den medhårs så går det att köra fort ;). Som vanligt är sidostödet i förarstolen för dåligt, man jobbar liksom med hela kroppen och tar stöd både här och där vid snabb körning. Bromsarna fungerar bra, efter ett byte av skivor och belägg fram till och med väldigt bra.

Pegutt2.jpg

Mer Expert kommer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...