Jump to content

Uppstart av 289, 66:a


Emberglo

Recommended Posts

Hej

Kliar mig åter igen i skallen. Bilen har följande bestyckning

Edelbrock insug,

Edelbrock 600 förgasare med manuell choke samt en spacer där jag tar in vacumet istället för i förgasaren som egentligen är standard på Edelbrock

Ett inte så smart drag var att kasta all dokumentationen av den nya kamaxeln vilket jag nu bittert ångrar.

Dessutom är motorn totalt nyrenoverad, allt nytt, lyftare, ventiler mm.

Har kollat tändföljden så att den är korrekt, dvs 1 5 4 2 6 3 7 8 för 289 och moturs på fördelar locket

Ett problem är att det inte finns något TDC-markering på svängningsdämparen, i alla fall inte tydligt. Hittade ett I på baksidan så jag roade mig med att mäta omkretsen och markerade 10, 20, 30, samt 350, 340, 320 grader på en tejpbit och tejpade fast den på dämparen. När jag nu ställer in så att 1:a cylindern är i topp så stämmer det inte alls, hamnar helt fel. Se bild på att jag jämför rätt?

Struntade i TDC och ställde in 1:a cylinder så att det stod i topp och ställde grovt in fördelararen/tändningen. Bilen startar men varvar något fruktansvärt. Provade att koppla om vacumet ifrån spacer direkt till förgasaren och ingen skillnad. Bilen går bara på jättehöga varv när jag har full choke, om jag skjuter in den så stannar motorn med förgasar smällar. Problemet är det höga varvet inledningsvis, smällarna har väl med tändinställningen att göra antar jag.

Tog bort ventikåpan för att kolla lyftarna och drog fram 1:a i topp. Ser nu att lyftarna(2 per cylinder) agerar lite olika när 1:an är i topp. Ändrade det innebar så att säga att rotorn hamnade 180 grader fel. Tänkte att det kanske kan vara felet med det höga varvtalet. Ändrade så att den blev korrekt och pekade på 1:a tändkabeln. Provade att starta och inget hände. Ingen gnista alls så med andra ord hamnade jag väl i avgasläget så att säga.

Skall nu återgå till den tidigare setup:en, dvs vända rotorn 180 grader och nu har jag fixat ett stroboskop.

Tänker nu hitta ett TDC på svängningsdämparen utifrån att 1:an står i topp och sedan tejpa fast nya graderingar på dämparen och sedan starta upp bilen som då åter går på högvarv skulle jag tro. Men nu har jag möjlighet att ställa tändningen lite bättre med stroboskopet.(skall försöka att komma ihåg att ta bort slangen till vacumklockan)

Men grundfrågan är de höga varven, har för mig att jag har läst något om att det kanske saknas vacum i förgasaren men hur hänger det ihop med att man tar bort vacum slangen?

Kom på att jag faktiskt inte har kollat om jag får något vacum till förgasaren, får kolla det när jag startar upp på högvarv igen.

Är det någon på detta forum som har råkat för samma sak?

Tips mottages tacksamt. Är ledig hela denna vecka och fram till trettonhelgen. Jag vill bara ha ingång bilen så att jag kan jobba vidare med att montera dörrar, skärmar, huv mm innan helgerna är över så att jag kan fokusera på inredning senare under våren

Tommy

post-4409-144839233261_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...