Per Ola Persson June 30, 2004 Report June 30, 2004 Jag har efter flera års renovering fått ut min mach1-73 och besiktigat den. Dock har jag inte fått någon bra fart i motorn. Motorn är en 351C-4V årsmodell -70. Denna motor ska ha 300 hk enligt motorspec och det sitter en Holley 780 vaccum fyrportare, kompession enligt spec 11:1. Det borde kunna bli bra klipp i denna motor, nu gissar jag att jag endast hittat hälften av hästarna. Jag har renoverat motorn (nya kolvringar, honad, slipade ventiler, nya lager, oljepump, headers etc.).Jag har fått tipset av en kompis som säger att byt ut vaccumförgasare och sätt en 650 dp istället, det är bara problem med vaccum och att den är för stor, stämmer detta?Det verkar som om 2 portar inteöppnar någonsin och om jag hjälper till att öppna dem så dör motorn (verkar inte komma bränsle utan bara mer luft). Den drar också mkt bränsle (gissar 3-4 l/mil) vilket indikerar dålig förbränning gissar jag, ryker lite mycket ur avgas också. Hur får jag rätt på förgasaren eller ska jag byta? Jag har bytat packningar i förgasaren.Det finns också flera uttag för flera slangar på förgasaren (för vaccum) vilka ska vara anslutna och var?, har idag endast vaccumslag till tändning, resten är pluggade.Slutligen funkar det bra med originaltändning eller ska man ha elektronisk tändning?Per Ola Persson cmc1299Halmstad, peo.persson@home.se Citera
göran cmc 302 June 30, 2004 Report June 30, 2004 Hej POP.Det är riktigt att en 650 passar bättre i storlek på en 351, 750 är alldeles för stor.Du kan kolla på Tekniksidan - där finns en länk för förgasar- dimensionering Sekundärstegen öppnar endast under belastning om de är vakuumstyrda = när Du kör, ingen mening att kolla stillastående.Byt till en 650 vacuum = helt OK för normalbruk. DP varianterna fungrar också bra men är normalt sett mer avsedda för "race".Om Du kan så koppla in en lambdamätare = mkt bra verktyg för att kolla förbränningen.Byt definitivt till elektronisk tändning, finns ingen anledning att hejda sig där - allt blir bara så mkt enklare / bättre.Köp en Pertronix II, den senaste varianten = billigaste sättet att få elektronisk tändning för normalbruk.Jag har flång ny liggande = 1200:- ( min gamla reserv ) som Du kan få köpa.Har själv en 750 DP på min kompressormatade 337, är egentligen för stor men det behövs när det blir full laddning vid 6000 varv.Slå en pling om Du vill diskutera mera förgasare / tändning Citera
Gäst June 30, 2004 Report June 30, 2004 (hoppsan jag skrev samtidigt som Göran men låter det stå kvar) Det är tvärt om och en skröna att DP skulle vara så himmla braHolley DP är enbart för race och är inte till för daglig körning.Med den åker du ständigt omkring med 4-port och en massa sprutande av soppa till ingen nytta.På strippen eller banan vill man att alla portar öppnar blixtsnabbt och dessutom har racemotorer inget vacum.Holley vacum är det bästa dom har och lägger man bara tid på den så går den kanon!Jag är ingen Holley pojke men har kört Holley 500 och 750 vacum som går jättebra och med ekonomi när man tar det lugnt.Kör man väldigt trimmat så måste man vara noga med kalibreringen och speciellt fjädrarna till vacumklockan.Eftersom en trimmad motor har dåligt vacum så måste fjädern anpassas.Dessa köps i 5-pack tror jag.Antagligen så har du en för svag fjäder vilket gör att dom öppnar på en gång.Man hör det genom att motorn bara "brölar"Kör elektronisk tändning om du ändå ska pilla där!Finns ingen anledning med brytare längre.Du får större gnista och kan öka tändstiftgappet.Du kan dessutom köra 12volt rakat in och skippa motståndet vilket ger en starkare gnista.Se bara till att du har en spole som tål det! Tex MSD eller Pertronix spolarnaJag kör min tändning nu över relä vilket betyder att spolen får frisk stark ström direkt från batteriet utan att gå via tändningslås och långa kablar. Citera
Per Ola Persson June 30, 2004 Author Report June 30, 2004 Per & GöranTack för era svar, jag ska leta efter en 650-förgasare med vaccum samt byta till el-tändning, så ska jag få lite bättre fart på kärran. Är det holley som gäller eller finns det andra märken också som är vettiga?Jag återkommer nog till dig Göran om Pertronix som du har att sälja, får fixa lite under semestern.Mvh Peo Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.