Jump to content

Renovering Mustang 1965 HT


uone

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte dela med mig av renoveringen av Mustang 65 som jag är delägare i. Det började i november 2009 då garagekompisen ringde och hade hittat ett fynd på blocket. Priset var rätt och det var dessutom i närheten så det blev affär.

post-5034-144839266145_thumb.jpg

Så här såg vårat fynd ut när vi hämtade den.

post-5034-144839266534_thumb.jpg

Väl hemma i garaget provmonterade vi dom delar som fanns med för att få en liten överblick av vad som väntade.

Projektet som vi köpte hade påbörjats i slutet av 70talet och sedan avstannat så det finns lite oxid att handskas med.

Kommer att fylla på med mer bilder och text under helgen.

Johan

post-5034-144839266226_thumb.jpg

post-5034-144839266283_thumb.jpg

post-5034-144839266339_thumb.jpg

post-5034-144839266406_thumb.jpg

post-5034-144839266448_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Får börja med att tacka för kommentarerna. Bilen är svensksåld med 289, manuell 4växlad låda, rallypack och svart med röd inredning.

post-5034-144839266933_thumb.jpg

Började med att tillverka en lyftvagga (varför köpa en när man kan krångla till det och bygga den själv?)

post-5034-14483926696_thumb.jpg

Den som började projektet på 70 talet hade blästrat motorrum och bagageutrymmet och sedan stannat där. Bakre delen av bilen var så dålig att vi inte vågade hänga upp den i vaggan utan fick börja byta plåt och balkar bak

post-5034-144839267044_thumb.jpg

Vart inte mycket kvar när man började kapa ur det som var dåligt.

post-5034-144839267021_thumb.jpg

Här är man ledig jul och nyår för att börja på nya projektet då går svetsen sönder. Lokaliserade det till kontaktorn rev isär den och pollerade kontaktytorna så fungerade det igen.

post-5034-144839267079_thumb.jpg

Det här är dom delar vi bytte i bakänden innan vi vågade lyfta upp den i vaggan.

post-5034-144839266798_thumb.jpg

För att få balkarna någorlunda på rätt ställe svetsade vi dit ett par stag till exportstagen på så vis kunde vi använda dom som jigg.

post-5034-144839266876_thumb.jpg

Nu börjar bakänden bli så pass stadig så man vågar lyfta upp bilen i vaggan

post-5034-14483926683_thumb.jpg

Äntligen är bilen uppe i vaggan så man kan fortsätta hitta mer plåt att byta ;-)

post-5034-144839266909_thumb.jpg

post-5034-144839266983_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är det kopior på mina bilder:confused:. Nej, men det här kommer att bli superbra som det ser ut, hoppas att du inte hittar för mycket plåt som behöver bytas, men det är bara att bita ihop och svetsa.

Link to comment
Share on other sites

Innan vi fortsatte med framänden plockade vi ur resten av inredningen.

post-5034-144839267357_thumb.jpg

Framänden på bilen är i lite bättre skick än bakändan men det är hårfint.

post-5034-144839267317_thumb.jpg

Kapade ur för att byta lite plåt i stötdämpartornen

post-5034-144839267516_thumb.jpg

Blev mycket plåt att byta i golvet så här i efterhand ångrar jag att vi inte bytte hela golvet det hade gått mycket fortare.

post-5034-144839267582_thumb.jpg

Då vi kunde se spår efter minst 3 olika radioinstallationer fick det bli en ny plåt här.

post-5034-144839267613_thumb.jpg

Det gick väldigt lätt att skrapa underedsmassan mycket beroende på att man hade bilen i vagga så man kom åt ordentligt.

post-5034-144839267747_thumb.jpg

Så var det dax för blästring

post-5034-144839268096_thumb.jpg

Med epoxigrund så ser det mycket trevligare ut

post-5034-144839268222_thumb.jpg

Lite kitt och sedan på med svart färg så kändes det mycket bättre. Den skarpsynte ser även att jag tillverkade och monterade ett par subframe connectors.

post-5034-144839268279_thumb.jpg

post-5034-144839267145_thumb.jpg

post-5034-144839267175_thumb.jpg

post-5034-144839267263_thumb.jpg

post-5034-144839267452_thumb.jpg

post-5034-144839267881_thumb.jpg

post-5034-144839267964_thumb.jpg

post-5034-144839268042_thumb.jpg

post-5034-144839268455_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fortsätter med lite mer bilder det har dröjt lite sen sista uppdateringen men det beror på att vi fått hem bilen ifrån lack :cool: men dom bilderna får ni vänta lite på.

Motorn som följde med är ungefär lika rostig som karossen var så för att snabba upp det lite köptes det in en annan. Den visade sig vara lite hopplock men fungerar så efter kontroll av ramlager och kompressionstest blev den iallafall penselrenoverad.

post-5034-144839276998_thumb.jpg

Bromsskivorna före och efter kemisk rengöring fungerade riktigt bra tyvärr försvann det mesta av materialet mellan skivorna oxå så det blev till att köpa nya.

post-5034-144839277108_thumb.jpg

Lackering och montage av diverse delar.

post-5034-144839277289_thumb.jpg

post-5034-144839276963_thumb.jpg

post-5034-144839276981_thumb.jpg

post-5034-144839277046_thumb.jpg

post-5034-144839277219_thumb.jpg

post-5034-144839277246_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter med att provmontera lite nya delar.

post-5034-144839277523_thumb.jpg

Hittade ett par Rocketfälgar på blocket känns som om dom kommer att passa fint.

post-5034-144839277412_thumb.jpg

Sedan skaffade jag ett par nya kompisar..... vi har haft jättekul ihop:think:

post-5034-144839277593_thumb.jpg

Spackla slipa spackla slipa och ett par gånger till

post-5034-144839277869_thumb.jpg

Kunde inte låta bli att provmontera lite.

post-5034-14483927792_thumb.jpg

post-5034-144839277469_thumb.jpg

post-5034-144839277631_thumb.jpg

post-5034-14483927766_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tjusigt, nu ligger du steget före. Jag ser att du har lagt igen låset till koffertluckan, vad ska du ha för öppningsanordning?, undrar eftersom jag funderar själv på hur jag ska öppna luckan, typ från SAAB tanklock eller nåt liknande/Leif

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Här kommer lite mer bilder och info. Har varit svårt att få tiden att räcka till att sitta vid datorn när man har en nästan färdig bil i garaget :lol:

post-5034-144839341247_thumb.jpg Dörrarna maskade innan målning av insidan.

post-5034-14483934135_thumb.jpg Vi har lagat lite rost på insidan och för det ska se någorlunda lika ut så graverade vi präglings mönstret.

post-5034-144839341483_thumb.jpg

post-5034-144839341554_thumb.jpg Blev bättre än vad bilden visar.

post-5034-144839341609_thumb.jpg Sidoplåtarna fick lite färg dom med.

post-5034-144839341736_thumb.jpg Ratten spacklade jag med epoxi och microballonger. Sedan fick den samma färg som dörrsidorna.

Link to comment
Share on other sites

Får tacka för kommentarerna! tyvärr så blir det lite sparsamt med bilder på slutet det är så svårt att komma ihåg att fotografera när man är inne I slutmonteringen:p

post-5034-144839342717_thumb.jpg

Vi kom över en begagnad klädsel så det var bara att byta stopping och dra på klädseln. Ångverktyget köpte jag på bilbuttericks och det fungerade helt ok.

post-5034-144839342056_thumb.jpgFick köpa lite konstiga verktyg för att få till klädseln.

post-5034-144839343188_thumb.jpg

Stoppningen till instrumentpanelen fick en omgång färg den med. Tyvärr så gjorde mjukgöraren som jag blandade i att stoppningen blev blankare än övrig inredning.

post-5034-144839342871_thumb.jpgNågon som inte kan så mycket om el har bytt säkringar ;)

post-5034-144839343088_thumb.jpg Det gick åt ett helt gäng klämmor till undertaket men det blev bra.

post-5034-144839343556_thumb.jpg

Som sagt så saknas det lite kort. Här är vi och tankar för första gången dagen innan besiktningen. Besiktningen avlöpte utan problem med ett blankt papper.

post-5034-144839341901_thumb.jpg

post-5034-144839342184_thumb.jpg

post-5034-144839342423_thumb.jpg

post-5034-144839342599_thumb.jpg

post-5034-144839343282_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tänkte fortsätta med lite uppdateringar ifrån sommaren och det som händer i vinter

post-5034-144839360138_thumb.jpg

Kompisen tog Mustangen till Rättvik och väl på plats bestämde sig kylaren att spricka så det var bara att spänna för kärran och åka och hämta den.

post-5034-144839360354_thumb.jpg

Väl hemma rev vi ner den och konstaterade att tidigare ägare till motorn har mycket att lära om motorer. Det saknades styrhylsor på bägge sidor en del bult kunde man lossa utan att använda hylsa och en del fick man ta till den långa förlängaren till. Kylaren gick som tur var att knacka ihop och löda. Som tur är har vi en väldigt välsorterad Hansen butik i Skövde så vi var ute och körde kvällen efter vi kom hem ifrån Rättvik.

post-5034-144839360707_thumb.jpg

Tänkte att fläkten ska få ge plats åt en elfläkt mest beroende på att jag stör mig på att fläktljudet är högre än avgasljudet.

post-5034-144839360911_thumb.jpg

Var på skroten och hämtade en fläkt ifrån en 850 diesel

post-5034-14483936116_thumb.jpg

Kapa lite i plasten så passar den riktigt fint.

post-5034-144839361278_thumb.jpg

Nu är det bara elen kvar men det återkommer jag till när jag provat lite. Som det ser ut nu kommer jag använda den extra tempgivaren som sitter på vattenpumpen och göra ett kretskort som styr fläkten steglöst.

post-5034-144839360449_thumb.jpg

Såg en kul bakrutestreamer som jag inte kan låta bli att dela med mig av.

post-5034-144839360259_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...