Jump to content

Renovering C4 samt vilket växlararm har jag?


Recommended Posts

Hej

Jag ska renovera min c4 och undrar vad jag ska köpa för delar?

Vad jag förstår så är det olika renoveringssatser till olika årsmodeller av låda.

Enligt gjutnummer så är min ifrån 1974 (D4DP) eller? på höger sida står det C6AP och på ovansidan står det 7W 62584.

Vad jag förstår så är det renoveringssatsen samt diverse bussningar/lager som behövs,

men ett shiftkit är det nåt man bör installera när man ändå håller på eller?

Motorn är en 347 stroker men inte speciellt trimmad.

Nästa fråga.

Jag får inte växellägena att stämma överens med växelspaken.

Om jag ställer in länkaget så att "P" i lådan stämmer med "P" på växelspaken och drar spaken ner till "1"

så hinner lådan komma till "1" innan spaken, alltså fel utväxling mellan spak och låda.

Någon som har varit med om detta?

Till saken hör ju att denna låda inte hör ihop med denna bil.

När jag fick hem bilen så var inte kickdownfunktionen inkopplat och när jag skulle göra det så fick jag byta ut kickdown armen eftersom den jobbade i en lodrät rörelse och på -67 så ska den gå horisontellt.

Kan detta hänga ihop med att växellägena inte stämmer och i så fall går det att byta växelreglaget i lådan?

Bifogar lite bilder som hjälp.

post-5829-144839269192_thumb.jpg

Datum?

post-5829-144839268793_thumb.jpg

Gjutnummer

post-5829-14483926853_thumb.jpg

Gjutnummer samt att jag har satt den "gamla" kickdownarmen utanpå den nya för jämnförelse.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Gjutnummer säger inget om vad som sitter inuti lådan utan det brukar sitta en metalltagg i en utav skruvarna på främre servot som du också bör byta om du vill ha lite mera bandtryck. En A servo är rätt klen.

Till din låda ska du ha ett masterkit som har art NATK2600H på Hansen racing en ny vacum modulator av "push in typ" är inte fel att byta! Detta förutsatt att du är säker på årsmodellen på lådan.

Ang din växling så är det säkert som du säger att det är fel länkage till lådan. Till kickdown kan jag rekomendera lokars vajer som passar fint utan en massa mods!

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Gjutnummret är 1974 låda som troligen varit monterad mot en 302.

växelventilens lock har gjutnummer 1966, det har inte något med själva lådan att göra, samma på

nästan alla typer av C4.

Men som Peter skriver så vet man egentligen inget om insidan, reglage för kickdown är rätt med

den lösmonterade, dessvärre så behövs resten upp till förgasaren för rätt år.;)

Som ofta så svarar jag innan jag kollar starten på frågan, du behöver växelreglaget som är till

årsmodell på lådan, kick down 67 sköts med en liten vajer från gasreglage speciellt för 1967.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej! Gjutnummer säger inget om vad som sitter inuti lådan utan det brukar sitta en metalltagg i en utav skruvarna på främre servot som du också bör byta om du vill ha lite mera bandtryck. En A servo är rätt klen.

Till din låda ska du ha ett masterkit som har art NATK2600H på Hansen racing en ny vacum modulator av "push in typ" är inte fel att byta! Detta förutsatt att du är säker på årsmodellen på lådan.

Ang din växling så är det säkert som du säger att det är fel länkage till lådan. Till kickdown kan jag rekomendera lokars vajer som passar fint utan en massa mods!

Mvh Peter

Metalltaggen är nog borta sen länge, men om jag har D4 som gjutnummer så kan väl den inte vara äldre än -74? tänker jag rätt?

Ingår bromsbanden i ett Masterkit? är det bara lager/bussningar och modulator som jag måste köpa till?

Nytt servo! vad bör jag ha istället och finns det hos Hansen?

Lars, du skriver att den lösmonterade kickdown-armen stämmer för -67, då har jag nog fel gasreglage eftersom det stämmer med den nya armen jag satte dit. Nu funkar det ju så det får nog vara så, kickdown-armen satte jag dit på fotot mest för att få hjälp med att avgöra var lådan kan komma ifrån.

Lars när du skriver att jag behöver växelreglaget som är till årsmodellen på lådan menar du då spaken inne i kupén eller armen som går in i lådan?

Mvh Kalle

Link to comment
Share on other sites

Problemet du har, har med längden på staget på vxlspaken att göra Du får modifiera detta, har sett omändrade spakar med flertalet hål, alternativt kan man göra ett långhål så får du rätt på dina vxl lägen. .

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är länken mellan växelväljarhandtag och låda samt växelförarens mönster under

växelväljaren som skiljer, som du kanske vet så ser lägena i växelväljare lite olika ut.

Därför är det bra om man kombinerar hela vägen från lådan med samma årsmodell

och typ, obs inget måste, det går att lösa med lite fantasi ändå;).

Link to comment
Share on other sites

Metalltaggen är nog borta sen länge, men om jag har D4 som gjutnummer så kan väl den inte vara äldre än -74? tänker jag rätt?

Ingår bromsbanden i ett Masterkit? är det bara lager/bussningar och modulator som jag måste köpa till?

Nytt servo! vad bör jag ha istället och finns det hos Hansen?

Lars, du skriver att den lösmonterade kickdown-armen stämmer för -67, då har jag nog fel gasreglage eftersom det stämmer med den nya armen jag satte dit. Nu funkar det ju så det får nog vara så, kickdown-armen satte jag dit på fotot mest för att få hjälp med att avgöra var lådan kan komma ifrån.

Lars när du skriver att jag behöver växelreglaget som är till årsmodellen på lådan menar du då spaken inne i kupén eller armen som går in i lådan?

Mvh Kalle

Hej.

Ser att Hansen har kompletta kit som kallas Master kit deluxe den innehåller allt (även bussningar) du behöver förutom banden. Tyvärr finns det inga artnr till detta kit så där är det en telekontakt som behövs. Om du nu skulle köpa banden löst så har dessa artnr: Främre: NATB26320F, Bakre:NAT26520ARL.

om din metalltagg är borta så är lådan troligtvis öppnad tidigare. Dom brukar inte "rosta" bort =)

Servo byter man väl oftast om man kör med lite pulver. En "H" Servo har större tryckarea och ger mer tryck på främre band. Finns tyvärr inte hos Hansen.

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...