Jump to content

Flexplatta till balanserad motor. Med eller utan vikt på ena sidan?


Recommended Posts

Hej

Jag behöver experthjälp.

Jag har köpt en balanserad och nyrenoverad 351 Cleveland som alldeles strax skall på plats i bilen.

Den nya motorn hade haft manuell låda tidigare. Jag har en FMX automat.

Jag tänkte använda den gamla flexplattan från min förra motor men blir orolig när den har en vikt på ena sidan. Den kan väl inte vara internt balanserad i sig själv då, utan ihop med resten av motorn? (extern balansering av motorn) Är det så att den alltid är med när en motor balanseras så kan man ju inte byta den utan att plocka ner hela motorn och balansera om alltihop igen?

När den gamla motorn balanserades så hade det borrats i både kolvar, stakar och vev. det var också streck på flexplattan och veven och borrat i vikten på flexplattan också, så jag smällde ihop det så.

Skall jag ta bort vikten nu? Om jag skall ha den kvar har det nån betydelse hur den då monteras? Det är ju bara fyra hål utan anvisning om i vilket "väderstreck" vikten skall sitta på vevaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Sådärja

Nu upptäckte jag att flexplattan faktiskt bara kan sitta på ett sätt på vevaxeln. Missade den biten förra renoveringen. Märkligt. Jag ... det är inte lätt att bli gammal ;-) De sex hålen ser ju så symmetriskt utspridda ut.

Då blev det ju mycket bättre.

Fast lite gnager det ju. Flexplattan bör ju vara med vid varje balansering av motorn när alla delar är med och isär?

VARFÖR är den inte i balans i sig själv?

Kan någon som kan upplysa mig och andra? Snälla ... Var är de där rävarna som håller till här år ut och år in? ;-) Någon länk räcker ju om man inte vill släppa whiskyglaset så där abrupt på lördag em.

Link to comment
Share on other sites

Om vi börjar med att skilja på internal och external balansering....

Internal då är vevaxeln konstruerad på så vis att den har tillräckligt med motvikter för att kunna jämna ut sig själv. Då har du "nollad" svängdämpare och likaså "nollat" svänghjul/flexplatta.

External så har man som regel bantat veven så pass att motvikterna helt enkelt inte räcker för att ta hand om krafterna - mindre material/billigare produktion. Då kör man dämpare och svänghjul/flexplatta med "offset" istället... vanligen på våra Fordmotorer 28 eller 50 oz obalans.

Sen finns det motorer som är internala där fram och externala där bak... och tvärt om.... Men man måste veta vad och hur det är balanserat...

Just 351C är i min värld external 28oz i normala fall.... så behåll vikten på flexen...

Som du säger - ska det bli rätt igen bör veven spinnas med just den dämpare och flex som du kommer använda... Det är lättare att bli miljonär på Triss än att komma rätt i balans om man byter grejer i blindo.... Men ofta blir det så pass rätt att det ändå är okej att åka med...

Jag har tex aldrig än idag fått in en tryckplatta som inte behöver justeras vid fullbalanseringen, ibland visar det upp till 150gram obalans på 1" radie... gränsen för Race enligt ISO-standard går vid 5.67gram.... så då får man en uppfattning hur knas det kan bli....

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...