Jump to content

Första vintern med en mustang!


Stefan Åberg

Recommended Posts

Hej,

Nu har jag ägt min musse i snart ett halvår och har hädat med att köra den även på vintern dessutom.

Jag vet att Daniel Linde som var förra ägaren hade vårdat den som en Classic Mustang genom avställning över vinter mm.

Dock för mig ville jag ha den som en bruksbil som jag kunde åka till jobbet med under vintrarna och på sommaren göra långturer med.

Vintern i Sthlm var ju rätt extrem, iallafall enligt snöröjningsdetaljen här hos oss...när det kommer lappmöggel som stannar mer än 6 timmar på marken får dom panik och drar till Thailand eller nåt :(

Trots det så fungerade mina dubbfria Michelin X-ICE perfekt och jag körde bara fast en gång på vår uppfart när det precis fallit 4 deci lappmöggel.

Lacken kanske inte mår allra bäst av saltet som dårarna här sprider ut men det fixar jag på Exclusive Cars i början på maj.

I övrigt tycker jag att mussen är en superbil som fixar allt utom att vara laståsna, det går inte in speciellt mycket i bilen men ljudet när man gasar på överväger det mer än väl.

Nu hoppas jag att ni tycker det var intressant att höra om detta men jag menar att det "går" att ha bilen som en svensonbil :)

Väl mött i sommar!

/Stefan

Ändrade %s av %s (%s)
illa skrivet
Link to comment
Share on other sites

Lacken går ju inte att "fixa" speciellt många gånger. Det krävs omlackering ganska snart om du låter den smaka på svensk vinter alldeles för ofta... Kvaliten på plåt och lackering är inte ens i närheten av t.ex. Volvos. En Volvo kan man idag köra 15 år och 30 000 mil utan att ens hitta rost. Gör du det med en Mustang så är den slut, helt slut. Detta baserat på Mussar jag sett använts som bruksbilar samt även andra bilmärken av katastrofal kvalitet, t.ex. Subaru...

Det där med ingen laståsna är väl relativt... Jag har en betydligt mindre bruksbil så Mustangen brukar få ta något IKEA lass. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att c:a 20-25 mils körning per vintermånad sliter så oerhört på lack då jag tvättar av bilen regelbundet eller om den blivit rejält nedstänkt pga busväder. Ingen is har fått sitta kvar iaf.

Tror personligen bilen som helhet mår bättre av att rastas regelbundet :P

Link to comment
Share on other sites

Hej Stefan

Kul att höra om dina vinter erfarenheter. Samt det går att åka riktig jänk även vintertid med V8 i.

Kör du Manuel eller automat?

Har själv inte kört en Musse vintertid men innan vinterdäckskravet kom. Körde jag en Corvette C3 lite gran vintertid inte mycket men lite gran i alla fall. Gick också bättre än man kunde tro. Fick lägga i neutral vid rödljusen då den gärna ville börja knuffa sig fram med låsta framhjul men annars inga problem.

Något jag blev lite nyfiken på.

Är din bil underredsbehandlad eller inte?

Om inte hur klara den sig under?

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tjenare MrV8,

Manuell låda, men det är nog betydligt enklare med en automat i sthlmstrafiken då det inte e kul att slira koppling hela tiden.

Annars var det inga större issues än att man gick i sidled ur korsningarna efter man stått still :P

Bilen är underedesbehandlad.

Mvh,

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...